Home » D:News » Cercetătorii au aflat adevăratul motiv pentru care oamenii devin deprimaţi

Cercetătorii au aflat adevăratul motiv pentru care oamenii devin deprimaţi

Autor: Maria Olaru 03.20.2013
Cercetătorii au aflat adevăratul motiv pentru care oamenii devin deprimaţi
Un nou studiu oferă o explicaţie privind ineficienţa antidepresivelor în cazul multor pacienţi. Noul studiu a fost realizat de oamenii de ştiinţă de la Şcoala de Medicină din Maryland şi sugerează că depresia este rezultatul unei probleme de comunicare de la nivelul celulelor cerebrale.

În studiu, specialiştii au analizat rolul serotoninei în depresie, iar rezultatele cercetării lor ar putea schimba dramatic modul în care medicii înţeleg tulburarea şi prescriu tratamente.

Pentru mai bine de 50 de ani, serotonina a fost principalul element studiat de către oamenii de ştiinţă care căutau remedii pentru depresie. Deşi cauza depresiei majore nu este cunoscută încă, mulţi cercetători consideră că ea este cauzată de nivelul scăzut de serotonină din creier.

Pentru că, în unele cazuri, creşterea nivelului de serotonină îmbunătăţeşte starea de spirit a pacienţilor depresivi, astăzi antidepresivele dominante sunt bazate pe inhibitorii selectivi de receptare a serotoninei (SSRI). Cu toate acestea, chiar dacă tratamentele SSRI, precum Prozac şi Zoloft, dau rezultate pentru mulţi pacienţi, există un număr destul de mare de indivizi care se confruntă cu depresia şi care nu reuşesc să se trateze cu aceste medicamente.

Acum, cercetarea celor de la universitatea din Maryland vine să răstoarne teoria legată de serotonină, sugerând că depresia rezultă din cauza unei perturbări legate de modul în care comunică celulele cerebrale între ele.

Coordonatorul studiului, dr. Scott M. Thompson consideră că schimbul de semnale excitatorii dintre neuroni devin anormale în creierele persoanelor deprimate.

Primele rezultate ale studiului subliniază un rol important al serotoninei şi anume întărirea comunicării dintre celulele cerebrale. Serotonina amplifică interacţiunile excitatorii în regiunile importante din creier pentru funcţiile cognitive şi emoţionale, ajutând la realizarea dialogului dintre neuroni.

Apoi, oamenii de ştiinţă au dorit să afle dacă această acţiune a serotoninei joacă vreun rol în acţiunea terapeutică a medicamentelor precum Prozacul. Pentru a analiza acest lucru, ei au analizat creierele şoarecilor sănătoşi cu cele ale altor rozătoare deprimate. Astfel, s-a constatat că nu au existat diferenţe între nivelul de serotonină al şoarecilor depresivi şi cel al celor clinic sănătoşi. Diferenţa majoră, însă, a fost o scădere a conexiunilor stimulatoare care răspund la serotonină.

În creierul deprimat, serotonina pare că se străduieşte mult să amplifice comunicare dintre neuroni, dar transmiterea datelor nu pare să aibă loc.

Tratamentul SSRI poate ajuta la repararea conexiunilor anormale astfel încât celulele să comunice firesc, dar asta nu se întâmplă în toate cazurile.

Constatările specialiştilor din Maryland pot ajuta la înţelegerea motivului pentru care, de multe ori, oamenii depresivi au probleme de concentrare, de învăţare sau luarea deciziilor.

Studiul a concluzionat că serotonina este joacă un rol esenţial în reglementarea stării de spirit, dar ea nu funcţionează aşa cum se credea anterior. Serotonina ajută la întărirea legăturilor cerebrale care sunt necesare pentru menţinerea unei stări de spirit bune şi pentru cogniţie, dar oamenii pot deveni deprimaţi atunci când ceva împiedică serotonina să acţioneze la nivelul acestor conexiuni.