„Există dovezi comportamentale care susţin că cei mici fac acest lucru, însă literatura de specialitate indică faptul că până în perioada preşcolară târzie copiii sunt introspectivi”, a declarat Simona Ghetti, profesor de psihologie la Universitatea din california.
Ghetti a studiat modul în care raţionalizare, memoria şi cogniţia apar în timpul copilăriei. Se ştie că introspecţia se dezvoltă la copii în timpul şcolii generale, însă Ghetti şi Kristen Lyons au dorit să afle dacă nu cumva această trăsătură se conturează mai devreme.
În studiul lor, oamenii de ştiinţă le-au arătat unor copii de 3, 4 şi 5 ani desene ambigue ale unor obiecte şi i-au rugat să să arate spre unul dintre obiecte, de pildă o cană, o maşină sau Soarele. Apoi, copiilor li s-a cerut să indice spre una din două imagini care reprezentau două chipuri umane diferite: unul care părea încrezător şi un altul care părea nesigur. În acest mod ei exprimau cât de încrezători sunt cu privire la alegerea obiectului din etapa anterioară.
În unul dintre teste, copiii au fost puşi să aleagă un obiect dintre cele desenate neclar chiar şi atunci când nu erau siguri. Într-un alt test ei aveau opţiunea „nu vreau să aleg”.
Indiferent de vârstă, copiii aveau tendinţa de a indica spre chipul care părea nehotărât, atunci când aleseseră obiectul greşit. La fel, în al doilea studiu, ei apelau la opţiunea „nu vreau să aleg” în situaţiile în care nu recunoşteau obiectele.
Optând pentru refuzul de a identifica obiectele despre care nu erau siguri, copiii şi-au îmbunătăţit rezultatele testului.
„Încă de la vârsta de trei ani, copiii sunt conştienţi atunci când fac o greşeală, ei experimentează incertitudinea pe care o pot privi introspectiv. Astfel ei se pot folosi de introspecţie pentru a lua decizii”, a explicat Ghetti.
Sursa: Futurity