Studiul publicat în jurnalul Proceedings of the National Academy of Sciences a fost efectuat pe 58.000 de utilizatori americani ai reţelei de socializare Facebook. Voluntarii au oferit cercetătorilor acces la „like-urile” lor, iar apoi au participat la teste de personalitate pentru a verifica dacă oamenii de ştiinţă au intuit corect preferinţele lor pe baza „like”-urilor din Facebook.
David Stillwell, un cercetător de la Universitatea Cambridge ce se numără printre autorii studiului, afirmă că rezultatele sunt surprinzătoare. „Like-urile fiecăruia dezvăluie mai multe despre noi decât ne-am putea închipui”, afirmă Stillwell.
Facebook a lansat butonul de „like” în 2009, iar de atunci acest simbol a devenit răspândit pe reţeaua socială şi pe site-urile web din întreaga lume. Anul trecut, reprezentanţii Facebook au anunţat că în fiecare zi utilizatorii reţelei apasă de 2,7 miliarde de ori pe butonul de Like pe Internet. Cantitatea tot mai mare de date generată astfel de utilizatori reprezintă o binecuvântare pentru companiile de marketing ce doresc să „pătrundă” în mintea utilizatorilor.
Pentru a accesa datele despre „like”-urile celor 58.466 de utilizatori participanţi la studiu, Stillwell a apelat la acelaşi instrument folosit de companiile de publicitate: o aplicaţie Facebook.
După ce au analizat datele oferite de „like”-uri, cercetătorii au ajuns la concluzia că acestea oferă indicii despre orientarea sexuală, sexul, vârsta, etnia, IQ-ul, religia, orientarea politică, şi despre consumul de alcool, ţigări şi droguri ale utilizatorilor. De asemenea, „like”-urile permiteau oamenilor de ştiinţă să estimeze dacă utilizatorii au un partener, câţi prieteni au pe Facebook şi ce trăsături de personalitate îi caracterizează.
Gradul de precizie al estimărilor elaborate pe baza „like”-urilor variau. Astfel, cercetătorii puteau estima cu o acurateţe de 95% dacă utilizatorii erau albi sau negri, cu o precizie de 88% dacă un utilizator de sex masculin era homosexual şi cu o precizie de 85% dacă utilizatorul susţinea Partidul Republican sau Partidul Democrat. De asemenea, oamenii de ştiinţă puteau identifica în 65% din cazuri dacă utilizatorul consuma droguri şi în 60% din cazuri dacă părinţii utilizatorului au divorţat.
Cercetarea a identificat legături neobişnuite între „like”-uri şi gradul de inteligenţă. Astfel, persoanele care au dat „like” paginilor „Sephora”, „Harley Davidson” şi „I Love Being a Mom” aveau un grad redus de inteligenţă, pe când persoanele care au dat like paginilor „Thunderstorms”, „Science”, „The Colbert Report” şi „Curly Fries” aveau un grad ridicat de inteligenţă.
De asemenea, oamenii de ştiinţă au descoperit că bărbaţii care dăduseră „like” paginilor „Britney Spears” şi „Desperate Housewives” prezentau mai multe şanse să fie homosexuali.
Reprezentanţii Facebook au declarat că studiul nu este surprinzător, alte cercetări arătând că informaţiile publice referitoare la o persoană pot fi folosite pentru a identifica trăsăturile acesteia. „Alte cercetări mai vechi au arătat că trăsăturile personale pot fi anticipate pe baza informaţiilor publice, fie că este vorba despre codul poştal, locul de muncă sau chiar preferinţele muzicale”, a comentat Frederic Wolens, reprezentant Facebook. Wolens a mai spus că utilizatorii îşi pot modifica preferinţele de intimitate pentru a restrânge accesul companiilor de publicitate la date.
Cu toate acestea, un număr mare de utilizatori ai reţelei de socializare continuă să îşi menţină paginile personale publice, fiind astfel accesibile tuturor. Stillwell le recomandă acestora să chibzuiască înainte de a da click pe butonul „like”. Butonul „este seducător”, spune Stillwell, „pentru că este prezent oriunde pe Internet şi pe Facebook, iar un click este un gest facil”.
Surse: AP, LiveScience