Născută Agnesë Gonxhe Bojaxhiu în Albania, Maica Tereza a fondat ordinul Misionarii Carităţii în Calcutta, unde şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii având grijă de săraci şi de bolnavi.
Măicuţa Tereza a primit Premiul Nobel pentru Pace şi a fost beatificată de Vatican în 2003, la şase ani de la moartea sa, aflându-se la doar un miracol distanţă de statutul de sfânt.
De-a lungul timpului, însă, numeroşi critici au contestat imaginea atribuită călugăriţei, afirmând că aceasta nu este justificată. O nouă cercetare publicată în jurnalul Studies in Religion/Sciences de Serge Larivée şi Genevieve Chenard arată că reputaţia sa de sfântă nu este îndreptăţită.
„Studiind documentele pe tema fenomenului altruismului în cadrul pregătirii unui seminar despre etică, unul dintre noi a descoperit viaţa şi opera celei mai cunoscute femei din Biserica Catolică, parte a imaginaţiei colective în momentul actual: Maica Tereza”, explică profesorul Larivée.
„Descrierea sa era atât de extatică încât ne-a aţâţat curiozitatea şi ne-a făcut să studiem în profunzime viaţa sa”, a mai spus profesorul.
După ce au studiat aproximativ 300 de documente despre viaţa sa, cercetătorii au concluzionat că mai multe probleme referitoare la viaţa călugăriţei nu au fost luate în seamă de Vatican.
Printre acestea se numără „modul ciudat în care alegea să îngrijească bolnavii, contactele sale politice dubioase, managementul suspect al sumelor imense de bani pe care le-a primit şi perspectivele ultradogmatice referitoare la avort, contracepţie şi divorţ”.
La momentul decesului, Maica Tereza deschisese 517 misiuni destinate săracilor şi bolnavilor în peste 100 de ţări. Doctorii care au vizitat aceste misiuni le descriu însă ca pe nişte „case pentru oameni aflaţi aproape de moarte”. Doctorii au observat o lipsă totală a condiţiilor de igienă şi totodată lipsa îngrijirii bolnavilor, niveluri de hrană insuficientă şi lipsa analgezicelor.
Autorii studiului afirmă că problema nu consta în lipsa fondurilor, căci fundaţia creată de Maica Tereza a obţinut din donaţii sute de milioane de lire sterline.
De asemenea, după dezastrele naturale care loveau India Maica Tereza oferea rugăciuni şi medalioane cu Fecioara Maria, dar niciun fel de ajutor direct sau financiar.
Cercetătorii subliniază că Maica Tereza a acceptat o bursă de la dictatorul Duvalier din Haiti şi că în ciuda faptului că milioane de dolari au fost transferate în mai multe conturi bancare ale sale, acestea au rămas secrete.
„Ţinând cont de stilul parcimonios ce caracteriza misiunile Maicii Tereza, ne putem întreba unde s-au dus milioanele de dolari destinate celor mai săraci oameni?”, întreabă profesorul Larivée.
Cercetătorii au descoperit că imaginea de sfânt a Maicii Tereza a început după ce aceasta s-a întâlnit în 1968 cu Malcolm Muggeridge, un jurnalist de la BBC care îi împărtăşea convingerile catolice de dreapta şi care era anti-avort. Acesta a promovat-o, de aici urmând faima sa la nivel mondial.
Cu toate acestea, autorii spun că Maica Tereza ar fi putut avea un impact pozitiv la nivel mondial.
„Dacă imaginea extraordinară a Maicii Tereza care s-a cimentat în imaginaţia colectivă a încurajat iniţiative umanitare în care oamenii chiar se implică în cazul celor loviţi de sărăcie, atunci ne putem bucura. E foarte probabil ca imaginea sa să fi inspirat numeroşi lucrători din domeniul umanitar ale căror acţiuni au dus la schimbări pozitive în viaţa celor mai sărmani oameni, aceştia ajutând săracii şi cei mai vulnerabili oameni fără a fi lăudaţi de mass-media. Cu toate acestea, relatările din presă referitoare la Maica Tereza ar fi putut fi mult mai riguroase”, concluzionează cercetătorii.
Surse: Eurekalert, Daily Mail