Studiul cercetătorilor de la University of London reprezintă una dintre primele lucrări ştiinţifice care explică de ce doar unii oameni pot învăţa din greşeli.
Cercetătorii au realizat o serie de teste prin care au studiat capacităţile oamenilor de a se orienta în funcţie de feedback pentru a-şi îmbunătăţi performanţele. Mai exact, în urma acestei cercetări, coordonate de omul de ştiinţă Joydeep Bhattacharya, specialiştii au vrut să afle ce anume îl face pe un om să înveţe cu uşurinţă din greşeli.
„Mereu ni se spune cât de important este să învăţăm din propriile erori, dar oare acest proces chiar este atât de însemnat? dacă aşa stau lucrurile, de ce nu învăţăm cu toţii din experienţele trecute? Se pare că unii oameni chiar nu învaţă din greşeli, nici măcar atunci când li se explică unde au dat greş”, a declarat Joydeep Bhattacharya.
În studiu au fost investigate undele cerebrale ale unui număr de 36 de oameni clinic sănătoşi care au fost rugaţi să realizeze o sarcină simplă în care trebuiau să estimeze un anumit timp. În principiu, participanţii au avut de estimat un interval de timp de 1,7 secunde iar ulterior li s-a adus feedback cu privire la erorile făcute.
În cele din urmă, undele cerebrale ale voluntarilor au fost măsurate pentru a se observa dacă aceştia încorporaseră feedback-ul cu scopul de a realiza mai bine sarcina pe viitor.
Cei capabili să înveţe din greşeli au reuşit să încorporeze noile informaţii pentru a realiza viitoarele sarcini cu succes şi au prezentat o creştere a răspunsului cerebral de 200 milisecunde.
În schimb, aceste răspunsuri cerebrale au fost foarte slabe în cazul celorlalţi participanţi, cei care nu reuşeau să înveţe din greşeli.
De asemenea, specialiştii au constatat şi că care care puteau învăţa bine din greşeli prezentau o mai bună comunicare între zonele creierului implicate în monitorizarea performanţelor şi a unor procese motorii.