O cercetare efectuată la Universitatea din Arizona a arătat că persoanele cu vârste mai mari de 65 de ani care au participat la studiu şi care au învăţat să folosească reţeaua de socializare au obţinut o creştere cu 25% a rezultatelor în testele de memorie după ce au scris zilnic pe Facebook timp de opt săptămâni.
În schimb, persoanele care au scris într-un jurnal online ce nu oferea şi o funcţie de socializare nu au observat o îmbunătăţire în testele de memorie.
Cercetătorii afirmă că reţeaua de socializare Facebook ar putea fi o metodă care să permită persoanelor în vârstă să rămână active social şi implicate în viaţa comunităţii, ceea ce joacă un rol esenţial în conservarea abilităţilor mentale la vârste înaintate.
Reţeaua de socializare menţine creierul activ prin oferirea unui flux continuu de informaţii de la prieteni ce trebuie să fie procesate, ceea ce face ca informaţiile mai vechi să necesite fie stocarea, fie ştergerea din memorie, explică cercetătorii.
Astfel, folosirea Facebook duce la menţinerea unor capabilităţi precum „memoria de lucru”, denumire ce desemnează capacitatea noastră de a stoca şi de a utiliza mai multe informaţii în acelaşi timp, de exemplu atunci când urmăm un set de instrucţiuni sau când facem calcule în minte.
În cadrul acestui studiu, cercetătorii de la Universitatea Arizona au solicitat celor 14 participanţi cu vârste cuprinse între 68 şi 91 de ani să devină prieteni pe Facebook şi să posteze în fiecare zi ceva nou, timp de opt săptămâni.
Alte 14 persoane de vârsta a treia au scris într-un jurnal online postări zilnice similare ca lungime celor de pe Facebook, care nu erau însă împărtăşite cu nimeni altcineva, iar persoanele din cel de-al treilea grup nu au folosit niciunul din aceste două site-uri.
Testele de memorie efectuate după 8 săptămâni au relevat că persoanele care folosiseră Facebook obţinuseră un scor cu 25% mai mare decât în cadrul testelor de la începutul studiului, pe când persoanele din celelalte două grupuri nu observaseră îmbunătăţiri.
Janelle Wohltmann, doctorandul care a coordonat acest studiu, a prezentat rezultatele preliminare în cadrul întâlnirii anuale a International Neuropsychological Society.
„Sunt dovezi ce atestă că atunci când menţinem creierul implicat, învăţând competenţe noi şi nu doar relaxându-ne la bătrâneţe, duce la o performanţă cognitivă îmbunătăţită. Învăţând să folosească site-ul Facebook, persoanele în vârstă ajută la construirea unei «rezerve cognitive» ce protejează împotriva declinului cognitiv şi amână schimbările de funcţionare a creierului ce sunt asociate vârstei înaintate”, a concluzionat cercetătoarea.
Surse: The Telegraph, University of Arizona