Cercetătorii au relatat în Journal of Neuroscience că acei copii ce încep lecţiile de muzică înainte de vârsta de 7 ani beneficiază de conexiuni cerebrale mai puternice. Noua cercetare sugerează că antrenamentele muzicale înainte de această vârstă au un efect semnificativ asupra dezvoltării regiunilor motorii ale creierului, care ajută la planificarea şi executarea mişcărilor.
Studiul oferă dovezi ce atestă că educaţia muzicală aduce beneficii concrete copiilor de la o vârstă fragedă, subliniind totodată că perioada cuprinsă între vârsta de 6 ani şi cea de 8 ani reprezintă o „perioadă sensibilă” în care antrenamentul muzical interacţionează cu dezvoltarea cerebrală, producând efecte pe termen lung asupra competenţelor motorii şi asupra structurii creierului.
„A învăţa să cânţi la un instrument necesită coordonare între mâini şi între stimulii vizuali şi auditivi”, a explicat Virginia Penhume, profesor de psihologie la Universitatea Concordia. „Folosirea unui instrument muzical înainte de vârsta de 7 ani duce la îmbunătăţirea dezvoltării conexiunilor cerebrale dintre regiunile motorii şi senzoriale ale creierului”, a adăugat profesorul.
În cadrul acestei cercetări, specialiştii au testat 36 de muzicieni adulţi în cadrul unei sarcini de mişcare şi au scanat creierul fiecăruia. Jumătate dintre muzicieni au început lecţiile muzicale înainte de vârsta de 7 ani, iar cealaltă jumătate după 7 ani. Membrii celor două grupuri beneficiaseră de un număr egal de ani de studiu muzical, având totodată o experienţă similară. Muzicienii au fost comparaţi cu un grup de persoane care nu avuseseră parte de educaţie muzicală.
Muzicienii care începuseră să studieze înainte de vârsta de 7 ani prezentau o acurateţe mai mare a sincronizării a competenţelor motorii. Studiind structurile cerebrale, cercetătorii au descoperit că muzicienii care au început educaţia muzicală la o vârstă fragedă prezentau o conectivitate mai mare a materiei din corpus callosum, regiunea care face legătura între regiunile motorii din stânga şi dreapta creierului. Cu cât educaţia muzicală începuse la o vârstă mai fragedă, cu atât conectivitatea din creier era mai pronunţată, arată cercetarea.
De asemenea, scanarea cerebrală nu a identificat vreo diferenţă între muzicienii care au avut parte de o educaţie muzicală mai târziu în viaţă şi persoanele care nu avuseseră deloc parte de o astfel de educaţie, sugerând că dezvoltarea cerebrală fie are loc la o vârstă fragedă, fie nu are loc deloc.
Cercetarea sugerează că beneficiile unei educaţii muzicale timpurii nu se limitează la aptitudinile muzicale.
„Acest studiu este important, căci arată că educaţia muzicală la o vârstă fragedă este mai eficientă pentru că anumite aspecte ale anatomiei cerebrale sunt mai sensibile la schimbare în acea perioadă a vieţii”, a explicat Dr. Zatorre, co-autor al studiului.
Sursa: RedOrbit