De ce mobila asamblată de noi este mai frumoasă decât cea cumpărată „de-a gata”?

08 02. 2013, 13:54

Numele fenomenului psihologic a fost inspirat de milioanele de americani care s-au îndrăgostit de mobila cumpărată de la Ikea şi pe care şi-au asamblat-o singuri. 

„Imaginaţi-vă că asamblaţi o masă, dar că în final ea stă puţin strâmb. Poate că pentru soţia dumeavoastră sau pentru vecini, masa va fi un produs asamblat incorect, dar pentru dumneavoastră, cel care a creat-o, ea pare perfectă tocmai pentru că  reprezintă rodul muncii dumneavoastră. Iată deci cum ia naştere efectul Ikea”, a explicat Daniel Mochon, profesor de marketing la Universitatea Tulane. 

Intuitiv, mulţi dintre noi au tendinţa de a crede că lucrurile pentru care muncim sunt cele pe care le iubim.  Mochon şi colegii săi au dat peste cap acest concept. Dacă, de fapt, nu iubirea duce la muncă, ci munca la iubire?

Într-o serie de experimente, ei au demonstrat că oamenii atribuie o mai mare valoare lucrurilor pe care le construiesc, decât celor pe care le cumpără gata făcute. Mai mult, ei au reuşit să explice şi strategia care stă în spatele acestui fenomen. Potrivit lor,construirea lucrurilor ne stimulează sentimentele de mândrie şi competenţă. 

Prin urmare, oamenii care se simt incompetenţi ar putea fi mai vulnerabili la efectul Ikea. Pe de altă parte, Mochon a descoperit că atunci când oamenilor le creşte stima de sine, ei nu mai au chiar atât de multă nevoie să îşi demonstreze competenţa, nici faţă de sine, nici faţă de alţii. 

„Dacă lucrez la un proiect de un an sau doi, s-ar putea să încep să cred că el conţine idei foarte bune. Prin urmare, în timp ce o persoană din exterior mi-ar putea spune: «Este un proiect ratat, nu sunt sigur că ar trebui să mai lucrezi la el», eu s-ar putea să îl văd ca fiind mult mai bun ca în realitate, pentru că este rodul muncii mele şi pentru că sunt victima efectului Ikea”, a explicat Mochon. 

Sursa: NPR