Care este legătura dintre depresie şi schimbările climatice? Răspunsul este surprinzător!
Iniţial, studenţii au răspuns că da, deoarece schimbările climatice dau naştere unor dezastre naturale care, la rândul lor produc pagube materiale ce îi afectează pe oameni şi îi fac să fie depresivi.
Deşi Jenkins a fost de acord cu acest răspuns, el şi-a întrebat studenţii dacă într-adevăr relaţia cauză-efect stătea aşa. Pentru un timp, discuţia a părut să fi fost încheiată, însă după Ziua Recunoştinţei, ea a înviat ca din senin.
„Studenţii mei au povestit despre întâmplări legate de cumpărăturile din această perioadă. Unii dintre ei au spus că sărbătoarea a fost un dezastru fiindcă au fost nevoiţi să lucreze, iar alţii au povestit cum masa festivă s-a încheiat mai devreme decât de obicei pentru că multe rude au plecat în mall”, fiind Black Friday o zi renumită pentru reduceri, a explicat prof. Jenkins.
„Apoi i-am întrebat cum ar diagnostica acest comportament. Atunci unul dintre studenţi mi-a răspuns că a citit într-un ziar că oamenii consumă mai mult alcool în miercurea de dinaintea Zilei Recunoştinţei, decât în oricare altă zi din an. «Oamenii devin stresaţi înaintea sărbătorilor. Sunt deprimaţi aşa că beau înainte de sărbători, pentru ca după eveniment să meargă la cumpărături», mi-a spus acesta.
O tânără a ridicat mâna şi a spus: «Mulţi dintre cunoscuţii mei, dacă sunt deprimaţi, merg la cumpărături indiferent de perioada anului».
De ce credeţi că se întâmplă asta?, i-am întrebat eu.
«Oamenii văd reclame care le promit că produsele din ele îi vor face fericiţi. Ei văd imagini cu persoane fericite purtând un pulover al unei companii sau conducând o anumită maşină şi se gândesc că dacă vor achiziţiona acela produse vor fi fericiţi», au răspuns studenţii.
Cumpărarea anumit produse chiar ne face fericiţi?
«Pentru o perioadă scurtă de timp, da», mi-a spus un student.
Şi apoi ce se întâmplă?
«Cumperi un iPhone4 şi eşti fericit pentru că toţi prietenii tăi au unul şi este cool. Dar apoi apare iPhone5 şi iar eşti nefericit pentru că acum prietenii tăi şi l-au achiziţionat deja şi nu poţi să nu te gândeşti mereu la asta. În final îşi cumperi noul iPhone», mi-a răspuns un altul.
Şi atunci ce se întâmplă? Vreţi să spuneţi că nefericirea noastră ne face să mergem la cumpărături şi că atâta timp cât ne vom simţii neîmpliniţi vom continua să achiziţionăm lucruri?, am întrebat eu iar.
«Da! Şi să nu uităm de companiile farmaceutice. Atât timp cât oamenii sunt depresivi, producătorii de medicamente ne pot face să depindem de tratamentele lor», a spus un alt student.
Bine, am spus eu. De acord, dar cum rămâne cu pesticidele? V-aţi gândit de ce oare îşi dau cu pesticid pe peluze chiar dacă ştiu că la prima ploaie aceleaşi chimicale se vor scurge în sursa de apă potabilă?
«Acelaşi lucru se întâmplă cu produsele cosmetice. Oamenii ştiu că sunt chimicale în cosmetice şi că nu sunt bune pentru sănătate, dar asta nu îi împiedică să le cumpere», a spus o tânără.
Bine, am spus iar. Deci voi susţineţi că atât timp cât suntem nefericiţi, companiile vor continua să ne promită că ne reduc nefericirea cu produsele lor, chiar dacă este vorba de lucruri de care nu avem nevoie neapărat sau care ne fac rău. Şi atunci, vă întreb iar: cum rămâne cu încălzirea globală?
«Dacă vom continua să cumpărăm maşini, telefoane inteligente, televizoare, pesticide şi electronice, companiile vor continua să le fabrice. Cu cât noi cumpărăm mai mult, cu atât ei vor produce mai mult. Cu cât fac mai multe produse, cu atât poluează mai mult. Cu cât va exista mai multă poluare, cu atât clima va fi mai afectată », a răspuns cineva din spate.
Şi atunci care este soluţia pentru stoparea schimbărilor climatice?
«Trebuie să ne amintim cum să fim fericiţi», a fost răspunsul unei studente”.
Sursa: Orion Magazine