Automobilele nu au fost concepute pentru persoanele obeze: acestea prezintă un risc dublu de deces în accidentele rutiere!
Cercetătorii afirmă că acest lucru s-ar putea datora faptului că automobilele sunt concepute pentru persoanele cu o greutate obişnuită, nu pentru obezi.
Doi specialişti în siguranţa transporturilor, Thomas Rice de la Universitatea California şi Motao Zhu de la Universitatea West Virginia, au studiat Fatality Analysis Reporting System (FARS), o bază de date din SUA pe tema accidentelor rutiere.
Cercetătorii au folosit date colectate între 1996 şi 2008, cuprinzând peste 57.000 de coliziuni între două automobile. Apoi, oamenii de ştiinţă au redus numărul de accidente, selectându-le doar pe acelea în care ambele maşini implicate erau de dimensiuni şi tipuri similare.
Cei doi cercetători au comparat apoi riscul de deces în raport cu indicele de masă corporală (IMC) estimat al victimelor. IMC-ul se calculează prin împărţirea greutăţii exprimate în kilograme la înălţimea exprimată în metri la pătrat.
Un adult cu IMC-ul cuprins între 18,5 şi 24,9 este considerat a avea o greutate normală. Un IMC mai mic de 18,5 duce la clasificarea ca „subponderal”, iar între 25,0 şi 29,9 la clasificarea „supraponderal”. Un indice mai mare de 30 duce la clasificarea ca „obez”.
Cercetătorii au descoperit că persoanele subponderale prezintă un risc cu 19% mai mare în comparaţie cu persoanele de o greutate normală. În cazul celor cu IMC-ul cuprins între 30 şi 34,9, riscul era cu 21% mai mare, iar în rândul celor cu IMC cuprins între 35 şi 39,9 riscul era cu 51% mai mare. Persoanele extrem de obeze, cu un IMC de 40 sau mai mare, prezentau un risc cu 80% mai mare decât persoanele cu o greutate normală.
Femeile obeze erau cele mai expuse la risc, cele ce prezentau un IMC între 35 şi 39,9 prezentând un risc de două ori mai mare decât cel al persoanelor cu o greutate normală.
Estimările au fost făcute după ce alţi factori, precum vârsta sau consumul de alcool, fuseseră eliminaţi.
Cercetătorii subliniază că este nevoie de mai multe cercetări pentru a elucida toate cauzele ce duc la această diferenţă, însă aceştia au observat că persoanele supraponderale suferă tipuri diferite de accidente faţă de persoanele cu greutate obişnuită.
Pacienţii obezi tind să prezinte mai multe vătămări în zona pieptului şi mai puţine lovituri la cap. De asemenea, ei au şanse mai mari de a suferi complicaţii, de a necesita şederi prelungite în spital şi prezintă un risc mai mare de a muri.
Testele crash efectuate cu cadavre au arătat că, în cazul unei coliziuni frontale, persoanele cu o greutate normală se deplasează foarte puţin în faţă înainte ca centura de siguranţă să blocheze pelvisul, prevenind deplasarea ulterioară. În cazul cadavrelor obeze, testele au arătat că acestea se deplasează mult mai mult în faţă, deoarece grăsimea abdominală acţionează ca un burete ce extinde perioada de timp necesară blocării centurii de siguranţă.
„Este posibil ca autovehiculele să fie concepute bine pentru a proteja persoanele normale, însă să prezinte deficienţe în ceea ce priveşte protejarea persoanelor supraponderale şi obeze”, spun cercetătorii.
„Acest lucru este important, căci obezitatea afectează mai bine de 33% dintre bărbaţii adulţi din SUA şi 35% dintre femeile adulte”, subliniază cercetătorii în studiul publicat în Emergency Medicine Journal.
Sursa: AFP