Home » D:News » Fenomene similare aurorei boreale, de un milion de ori mai puternice, au loc în afara Sistemului Solar

Autor: Marius Comper 01.22.2013
Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Leicester au descoperit dovezi ce sugerează că fenomene similare aurorelor boreale ce au loc pe Terra au loc şi pe corpurile cereşti aflate în afara sistemului nostru solar.

Aurorele au fost observate pe mai multe planete din sistemul nostru solar, cele mai luminoase fiind cele de pe Jupiter, care sunt de 100 de ori mai luminoase decât cele de pe Pământ. Până acum, însă, nu au fost observate aurore mai departe de Neptun.

Un nou studiu coordonat de Dr. Jonathan Nichols de la Universitatea Leicester arată că procese extrem de asemănătoare cu cele ce alimentează aurorele de pe Jupiter ar putea fi responsabile pentru emisiile radio detectate de oamenii de ştiinţă, emisii ce-şi au originea în obiecte aflate în afara sistemului nostru solar.

Pentru că aceste emisii radio sunt suficient de puternice pentru a putea fi detectate la distanţe interstelare, acest lucru sugerează că aurorele ar putea constitui o nouă metodă prin care oamenii de ştiinţă pot detecta noi corpuri cereşti în afara sistemului nostru solar.

Aurorele au loc atunci când particulele încărcate electric din magnetosfera unui corp ceresc se ciocnesc de atomii din atmosfera superioară, provocând strălucirea acestora. Înainte de a se ciocni, aceste particule emit totodată unde radio în spaţiu.

Studiul publicat în Astrophysical Journal arată că acest fenomen nu este limitat la sistemul nostru solar. Emisiile radio provenind de la piticele ultrareci ar putea fi provocate de un proces similar, dar mult mai puternic, celui ce provoacă apariţia aurorelor pe Jupiter.

„Am arătat că procesele aurorale de pe Jupiter pot explica emisiile radio observate în cazul onor pitice ultrareci – stelele cu cea mai mică masă – şi pitice maro («stele eşuate» care se găsesc între planete şi stele în ceea ce priveşte masa)”, a explicat dr. Nichols.

„Aceste rezultate sugerează că, într-adevăr, aurorele au loc şi în afara sistemului nostru solar, iar emisiile radio ale acestor aurore sunt suficient de puternice – de 100.000 de ori mai luminoase decât cele de pe Jupiter – pentru a putea fi detectate la distanţe interstelare”, a mai spus Nichols.

Cercetarea ar putea permite detectarea unor planete şi a altor obiecte spaţiale aflate în afara sistemului nostru solar ce nu pot fi găsite prin alte metode. Emisiile radio pot oferi informaţii importante referitoare la lungimea zilei pe respectiva planetă, forţa câmpului magnetic, cum interacţionează respectiva planetă cu steaua sa şi chiar dacă aceasta are sateliţi naturali.

Dr. Nichols încearcă acum să detecteze aurore pe exoplanete, sperând să obţină rezultate interesante în curând.

Dilemele etice pentru care vor trebui să fie pregătite mașinile autonome
SUA investighează o potențială scurgere de radiații la unul dintre laboratoarele sale nucleare
Astronomii au descoperit patru obiecte pe care nu le pot clasifica
Admitere liceu 2020. Rezultatele repartizării computerizate au fost publicate pe Edu.ro
Xiaomi va lansa primul televizor smart OLED însă va costa mai mult decât te-ai fi așteptat
Cercetătorii au descoperit o genă care suprimă simptomele Alzheimerului
Val de pneumonie în Kazahstan, în plină pandemie de coronavirus. Peste 1.700 de persoane au murit
Casa în care s-a născut revoluţionarul Che Guevara a fost scoasă la vânzare
Care sunt telefoanele care vor primi update la EMUI 11?
Manipularea colesterolului ar putea opri cancerul pancreatic
Situri aborigene subacvatice, descoperite pentru prima oară de cercetători în vestul Australiei
Roboții cu abur, tehnologia care va explora spațiul?
Există un loc pe Pământ care continuă să se răcească, și nu să se încălzească. Un nou studiu arată de ce