Home » D:News » Spectaculos: Cel mai puternic quasar observat elimină o cantitate enormă de gaz

Spectaculos: Cel mai puternic quasar observat elimină o cantitate enormă de gaz

Publicat: 29.11.2012
Un quasar de cinci ori mai puternic decât oricare altul observat până acum şi cu o producţie de energie de cel puţin două trilioane de ori mai mare decât cea a Soarelui, a fost descoperit cu ajutorul Very Large Telescop (VLT), din Chile.

În acest moment sunt cunoscuţi aproximativ 200.000 de quasari. Aceştia reprezintă cele mai strălucitoare obiecte din Univers  despre care se crede că ar fi tinere galaxii formate când Universul avea între 1 şi 4 miliarde de ani. Pe lângă faptul că sunt extrem de strălucitori, lucru care le permite astronomilor să îi identifice uşor, quasarii emit cantităţi uriaşe de energie cinetică alimentată de masa din interiorul găurilor negre supermasive, localizate în centru acestora.

„Până acum, nu am ştiut dacă asemenea erupţii puternice pot exista”, a declarat Aruv, coautor al studiului.

În urma cercetărilor s-a constatat că energia emisă de noul quasar observat este de 5 ori mai puternică decât cea a predecesorului său, cel care a deţinut până acum recordul.

„Rata la care energia este emisă de această masă imensă de material ejectat la viteze mari este, echivalentă cu, cel puţin, energia emisă de Soare înmulţită de două milioane de milioane de ori, adică, de 100 de ori mai mare decât capacitatea energetică a Căii Lactee”, a adăugat Arav.

Aflată la aproximativ 1.000 de ani lumină de gaura neagră, quasarul emană, anual, o cantitate de gaz de 400 de ori mai mare decât masa Soarelui. Mai mult, tot acest proces de petrece la viteză de 8.000 de kilometri pe oră.

„Ceea ce este neobişnuit la acest quasar este că elimină o cantitate uriaşă de gaz. Întotdeauna am suspectat că quasarii elimină acest gen de vânt, dar este pentru prima dată când îi observăm puterea incredibilă”, a mai notat Arav.

Paul Francis, un astronom care nu a luat parte la studiu susţin că descoperirea susţine o teorie existentă legată de formarea galaxiilor eliptice, cunoscute şi sub numele de galaxii roşii şi care sunt diferite de galaxiile spiralate sau albastre. Teoria sugerează că galaxiile eliptice au o gaură neagră în centru. Această gaură neagră aruncă înafara galaxiei cantităţi mari de gaz care, în situaţii normale, ar forma stele. Astfel, gaura neagră din interiorul unei galaxii de acest fel împiedică formarea noilor stele, lucru care explică absenţa corpurilor stelare tinere, care sunt de culoare albastră.

Sursa: Cosmos Magazine