Plăcerile vinovate ne fac să ne bucurăm mai mult de ceea ce experimentăm

22 11. 2012, 00:00

Potrivit unui nou studiu, sentimentul de vinovăţie pe care îl simţim ar putea face ca gustul alimentului respectiv să ne pară şi mai bun decât în mod normal. 

Atunci când cedează ispitei, oamenii sunt supuşi sentimentului de vinovăţie şi experimentează cu mai multă plăcere decât restul oamenilor. Kelly Goldsmith, coordonatorul studiului descrie şase experimente care asigură dovezi pentru această teză. 

Într-unul dintre experimente, 40 de participante au privit copertele unor reviste. Jumătate dintre subiecţi au urmărit 6 coperte, dintre care patru erau asociate cu sănătatea. Restul participantelor au privit alte reviste care nu aveai nimic în comun cu un stil de viaţă sănătos. Ulterior, fiecare femeie a primit un baton de ciocolată şi i s-a cerut să îl evalueze. Rezultatele au arătat că cele cărora li se amintea importanţa unui stil de viaţă sănătos şi care se simţeau oarecum vinovate pentru că mâncau dulciuri, au catalogat batonul de ciocolată drept mult mai bun, decât au făcut-o restul participantelor. 

Într-un alt studiu, 180 de indivizi au fost împărţiţi în trei grupuri: o treime dintre ei au fost rugaţi să îşi reamintească între 3 şi 5 evenimente care îi făceau să se simtă vinovaţi şi să scrie câteva propoziţii despre fiecare dintre aceste amintiri, o altă treime au fost puşi să îşi amintească situaţii ce îi dezgustau, iar restul participanţilor au fost rugaţi să scrie ce făcuseră în decursul acelei zile. Apoi, fiecare participant a mâncat câte o trufă de ciocolată şi a fost rugat să declare cât de mult i-a plăcut gustarea, pe o scară de la 1 la 9. Rezultatele au reliefat că cei care se simţiseră vinovaţi s-au bucurat de trufă mai mult decât restul participanţilor. 

Mai mult, alte experimente au fost create pentru a demonstra că acest fenomen nu se  întâlneşte doar în cazul produselor alimentare. Într-un grup de 64 de femei, cele care au fost iniţial determinate să se simtă vinovate pentru ceva ce făcuseră sau nu în trecut, s-au bucurat mai mult atunci când au văzut profilurile online ale potenţialilor parteneri. 

Goldsmith  şi colegii săi consideră că aceste concepte de vină şi de plăcere sunt conectate la noi în creiere, datorită unei combinaţii de experienţe personale şi observaţii. Mai mult, se pară un rol l-a avut şi expresia „plăcere vinovată” des întâlnită în mass-media. 

Sursa: Pacific Standard