Care este secretul copiilor supradotaţi? Un nou studiu oferă un răspuns surprinzător
Dintre cei 8 copii studiaţi, trei fuseseră diagnosticaţi cu o tulburare de spectru autist. De asemenea, atunci când au fost evaluaţi cu ajutorul unui test ce identifica trăsăturile autistice, cei 8 copii au obţinut un scor mai mare în comparaţie cu un grup de control. În plus, jumătate dintre copiii studiaţi aveau o rudă de gradul I sau II diagnosticată cu autism.
Faptul că jumătate dintre familiile copiilor studiaţi şi trei dintre ei erau afectaţi de autism este surprinzător, deoarece autismul este prezent doar la o persoană din 120, explică Joanne Ruthsatz, autoarea cercetării şi totodată profesor de psihologie la Universitatea Ohio State.
„Legătura dintre capacităţile extraordinare ale copiilor şi autismul este una puternică în studiul nostru”, afirmă Ruthsatz. „Cercetarea noastră sugerează că tinerii supradotaţi prezintă câteva trăsături în comun cu copiii autişti, însă ceva previne ca aceştia să manifeste dezavantajele asociate acestei tulburări”, a adăugat specialista.
Copiii supradotaţi studiaţi prezentau scoruri mai mari ale inteligenţei generale în comparaţie cu media, însă ceea ce îi diferenţia cu adevărat de restul populaţiei era scorul excepţional obţinut în testele ce evaluau memoria funcţională. Toţi copiii studiaţi au obţinut scoruri mai mari în testele ce măsurau memoria funcţională decât cele obţinute de 99% din populaţie.
Inteligenţa copiilor a fost evaluată cu ajutorul testului Stanford-Binet, iar trăsăturile tipice autismului cu ajutorul evaluării „Autism-Spectrum Quotient”. Rezultatele obţinute de copii în testul ce măsura trăsăturile tipice autismului au fost comparate cu cele obţinute de 174 de adulţi din grupul de control, care fuseseră contactaţi aleatoriu prin poştă.
Ruthsatz afirmă că rezultatele din testele de autism au fost cele mai surprinzătoare. Copiii supradotaţi prezentau un scor mai mare în toate trăsăturile tipice autismului în comparaţie cu grupul de control, însă scorul lor era, în medie, mai mic decât cel înregistrat de persoanele diagnosticate cu Asperger’s.
Copiii înregistraseră un scor mai mare decât persoanele diagnosticate cu Asperger’s într-o singură subsecţiune a testului: atenţia la detaliu.
„Aceşti copii geniali prezintă un nivel excepţional al memoriei de detaliu. Nu ratează nimic, ceea ce îi ajută cu siguranţă să obţină succesul excepţional de care dau dovadă”, afirmă cercetătoarea.
În testele de inteligenţă, copiii au obţinut rezultate bune, însă nu toţi prezentau o inteligenţă excepţională. Dacă 5 dintre cei 8 copii studiaţi prezentau o inteligenţă mai mare decât cea a 90% din populaţie, unul dintre ei depăşea doar 70% din populaţie, iar altul doar 79%.
Ca şi în testele ce măsurau trăsăturile autismului, copiii au prezentat rezultate ieşite din comun într-o subsecţiune a testului de inteligenţă: cea care măsura memoria funcţională. Toţi cei 8 copii au obţinut în testele de memorie funcţională scoruri mai mari decât 99% din populaţie. Memoria funcţională este un sistem din creier ce permite oamenilor să ţină în minte pe termen scurt mai multe informaţii pentru a îndeplini o sarcină.
Cercetarea oferă o mai bună înţelegere a trăsăturilor care caracterizează copiii supradotaţi, explică Ruthsatz.
„În concluzie, am descoperit că aceşti copii supradotaţi prezintă o inteligenţă peste medie, cu memorie funcţională excepţională, alături de un scor ridicat al autismului, cu o atenţie la detaliu excepţională”, a declarat Ruthsatz.
Aceste rezultate sugerează că există asemănări extraordinare între copiii supradotaţi şi „autiştii savanţi” – persoanele cu dizabilităţi de dezvoltare asociate autismului ce prezintă un talent extraordinar.
„Pe când «autiştii savanţi» prezintă multe din dezavantajele asociate autismului, copiii supradotaţi nu au acest dezavantaj. Întrebarea este «de ce?»”, spune Ruthsatz.
Răspunsul ar putea consta într-o mutaţie genetică ce permite copiilor supradotaţi să beneficieze de talentul extraordinar al savanţilor, dar fără deficienţele asociate autismului. Pentru a desluşi acest mister, spune Ruthsatz, este nevoie de mai multe cercetări.
„Studiul nostru sugerează că aceşti copii supradotaţi ar putea avea o formă moderată a autismului care le permite să demonstreze un talent extraordinar”, a concluzionat cercetătoarea.
Sursa: The Ohio State University