Home » D:News » Au descoperit cercetătorii elixirul tinereţii? O soluţie simplă duce la anularea efectelor cognitive ale îmbătrânirii

Autor: Marius Comper 10.18.2012
Oamenii sunt în căutarea unui „elixir al tinereţii” încă din vremuri imemoriale, însă până acum eforturile nu au fost încununate de succes.

Un nou studiu arată că secretul ar putea consta într-o infuzie cu sânge tânăr – cel puţin aşa sugerează un studiu efectuat pe şoareci.

Cercetarea prezentată în cadrul conferinţei Society for Neuroscience deşfăşurate în această săptămână în New Orleans a arătat că şoarecii bătrâni cărora le-a fost infuzat sânge de la şoarecii tineri au prezentat rezultate extraordinare: o parte din declinul cognitiv asociat îmbătrânirii a fost anulat.

Anul trecut, cercetătorul Saul Villeda a arătat că infuziile de sânge proaspăt acordate şoarecilor în vârstă amplifică procesul de generare de celule noi în creierul acestora. „Ştim că sângele are acest efect extraordinar asupra celulelor din creier, dar nu ştiam că acest efect nu este limitat la regenerarea celulelor”, a declarat cercetătorul.

Echipa de cercetători condusă de Villeda a efectuat noi teste după ce sângele „tânăr” s-a amestecat complet cu sângele bătrân din corpul exemplarelor studiate. Ţesuturile extrase din hippocampusul şoarecilor bătrâni cărora li se infuzase sânge tânăr au arătat modificări în expresia a 200-300 de gene, mai ales a genelor ce joacă un rol în plasticitatea sinaptică, ce stă la baza capacităţii de învăţare şi a memoriei. De asemenea, oamenii de ştiinţă au observat modificări ale anumitor proteine ce joacă un rol în procesul de creştere a celulelor nervoase.

Infuzia de sânge tânăr a dus, totodată, la amplificarea numărului de conexiuni neuronale într-o zonă a creierului unde nu apar celule noi. Acest lucru nu s-a observat atunci când şoarecilor în vârstă le-a fost infuzat sânge de la alte exemplare în vârstă.

Pentru a identifica dacă aceste schimbări au dus la îmbunătăţirea cogniţiei, cercetătorii au folosit 12 şoareci cărora le-au infuzat, de-a lungul unei luni, plasmă sanguină de la exemplare tinere sau în vărstă. Oamenii de ştiinţă au optat să folosească plasmă, şi nu tot sângele, pentru a exclude efectele provocate de celulele sanguine.

Apoi, şoarecii au luat parte la un test obişnuit de verificare a memoriei, în cadrul căruia sarcina era identificarea unei platforme ascunse în apă. Şoarecii bătrâni care primiseră infuzii cu sânge tânăr şi-au adus mult mai repede aminte unde se găsea platforma faţă de şoarecii care primiseră plasmă „bătrână”.

Pentru a identifica zona din creier care este responsabilă pentru aceste îmbunătăţiri cognitive, cercetătorii au efectuat teste de asociere a fricii. Şoarecii care primiseră sânge tânăr îşi aminteau mult mai rapid fricile asociate cu sarcinile care activau hippocampusul, ceea ce sugera că sângele tânăr are un efect pozitiv asupra acestei zone din creier.

Experimentul nu răspunde însă la o întrebare cheie: ce conţine sângele tânăr în plus faţă de cel bătrân? „Nu am identificat până acum niciun factor individual care să fie răspunzător pentru efectele de întinerire generate de plasma tânără”, a declarat Tony Wyss-Coray, unul dintre cercetători. Echipa sa studiază acum posibili candidaţi, precum lipidele şi hormonii.

Villeda speră ca rezultatele observate în rândul şoarecilor să ducă la efecte similare la oameni, deoarece componentele din sângele şoarecilor ce se schimbă odată cu îmbătrânirea sunt similare celor întâlnite la oameni.

Cu toate acestea, cercetătorii avertizează că acest lucru nu este garantat. „Deşi este plauzibil ca în rândul oamenilor aceste mecanisme să funcţioneze similar, momentan nu există nicio dovadă care să arate acest lucru”, afirmă Joseph Quinn de la Oregon Health and Science University.

Lipsa dovezilor ştiinţifice nu l-a oprit, însă, pe fostul dictator nord-coreean Kim Jong-Il, despre care se zvoneşte că ar fi folosit injecţii cu sânge proaspăt pe care îl obţinea de la tinere virgine.

Surse: New Scientist, The Guardian