Studiul efectuat de fiziologul Dr. Dick Telford şi de colegii săi de la Australian National University a fost publicat în jurnalul Pediatric Exercise Science.
„O şcoală care prezintă, în medie, un nivel mai bun al condiţiei fizice a elevilor, va avea, în medie, rezultate mai bune la învăţătură”, afirmă Telford.
Alte cercetări efectuate pe oameni şi pe animale au arătat că o condiţie fizică mai bună şi un nivel sporit al activităţii fizice conduc la modificări pozitive ale activităţii cerebrale şi la rezultate mai bune în testele cognitive şi de concentrare.
„Oamenii de ştiinţă au fost puţin surprinşi să descopere cât de constantă este această relaţie între nivelul condiţiei fizice şi nivelul rezultatelor academice”, a declarat Telford.
Studiul a fost efectuat pe 800 de copii cu vârste cuprinse între 8 şi 12 ani, elevi în 29 de şcoli australiene. Studiul a măsurat activitatea fizică (cu ajutorul pedometrelor), condiţia fizică (cu un test de alergare etapizat) şi ţesutul adipos al fiecărui elev. Apoi, copiii au fost evaluaţi cu ajutorul unui test standard ce măsoară performanţa academică.
Cercetarea a arătat că există o corelare între performanţa academică şi condiţia fizică a elevului, confirmând rezultatele obţinute de alte studii. Spre deosebire de alte cercetări, acest studiu a demonstrat faptul că relaţia dintre cele două elemente este mai puternică la nivelul unei întregi instituţii de învăţământ.
„Rezultatele noastre arată că, în mod cert, există o relaţie între activitatea fizică şi performanţa academică. Mai mult decât atât, pentru că relaţia este chiar mai puternică la nivelul întregii şcoli, cercetarea arată că unul dintre motive este cultura existentă în interiorul instituţiei de învăţământ”, spune Telford.
Această „cultură a şcolii” este rezultatul interacţiunii dintre director, comitetele de părinţi şi profesori. Specialistul afirmă toţi adulţii implicaţi în elaborarea culturii şcolii trebuie să încurajeze copiii să facă şi sport, nu doar să înveţe.
„Am descoperit că cei mai eficienţi profesori – cei care obţin cele mai bune rezultate la învăţământ – sunt acei profesori care în acelaşi timp încurajează copiii să facă sport”, afirmă Telford.
Într-un alt studiu efectuat de echipa condusă de Telford, cercetătorii au vrut să afle dacă există vreun efect atunci când orele de educaţie fizică sunt coordonate de profesori specializaţi. Cercetarea a arătat că atunci când educaţia fizică este predată de un profesor specializat (în locul unui cadru didactic nespecializat), copii obţin cu 10-13 puncte în plus în cadrul testelor ce evaluează performanţa academică.
Sursa: ABC News