Brevetul descrie o tehnologie numită „automatic large scale video object recognition”, care poate scana imagini video şi poate recunoaşte diverse obiecte care apar în imagini – de la monumente până la semafoare, dar şi categorii de fiinţe, precum şi contextul respectiv – şi le poate denumi.
De exemplu, cineva (să-i zicem Icsulescu) poate filma imagini cu el/ea plimbându-se prin Londra, într-o zonă cu obiective turistice, iar un computer ce foloseşte tehnologia respectivă, „privind” imaginile şi recunoscând peisajul, le poate „eticheta” singur, fără niciun ajutor, „Icsulescu la Londra„.
Google şi-a anunţat intenţia de a alcătui, pentru început, o bază de date cu 50.000 de denumiri şi imagini, pentru ca programul să înveţe să identifice şi să denumească ceea ce „vede”.
Cea mai bogată sursă de imagini care să poată fi scanate şi analizate – denumind ceea ce apare în ele – ar putea fi YouTube, pe care sunt încărcate zilnic mii de ore de filmări, cu cele mai variate subiecte.
Invenţia ar putea determina o adevărată revoluţie în modul în care „consumăm” tehnologia informatică, dar a stârnit deja multă îngrijorare: mai ales dacă va fi disponibilă pentru smartphone-uri, ar putea avea un impact enorm în ceea ce priveşte dreptul la intimitate.
Grupurile preocupate de protecţia drepturilor civile au avertizat deja că, în acest fel, Google ar putea obţine o cantitate enormă de informaţii de ordin personal despre utilizatori, fără ştirea lor, iar aceştia ar avea prea puţin control asupra modului în care ar fi folosite aceste informaţii.
Nick Pickles, director al Big Brother Watch, un grup britanic dedicat apărării dreptului la intimitate şi a libertăţilor civile, consideră că este imperios necesară o limitare şi reglementare a utilizării acestei tehnologii: ea ar trebui să fie opţională pentru consumatori, iar Google nu ar trebui să o utilizeze pentru a colecta date despre persoane decât cu consimţământul clar exprimat al acestora.
Sursa: Mail Online
Foto: DAVID ILIFF. Licenţa: CC-BY-SA 3.0