Avionul din sopron
Constructorii romani au cateva proiecte (Aerostar 1 la Bacau sau IAR-46 la Brasov), cu preturi de 30.000, respectiv 90.000 de dolari. Pentru multi dintre pasionatii de zbor din Romania, buzunarul nu rezista la asemenea incercari. Mai populare sunt aparatele ultrausoare la mana a doua, aduse din strainatate. Nou, un asemenea avion cu doua locuri costa in jurul a 30.000 de dolari. Poti sa-l scoti mai ieftin cu cateva mii daca te ocupi de asamblarea lui. Dincolo de asta, la mana a doua poti cumpara asa ceva cu pana la 10.000 de dolari.
Sigur, mai trebuie sa investesti ceva speranta ca primul proprietar l-a ingrijit cum trebuie… Sau sa nu pleci prea departe de aerodrom. Un avion la 1 milion de locuitori De fapt, cei mai multi dintre zburatorii romani doar viseaza la un aparat ultrausor. Majoritatea – cateva sute – o reprezinta cei care „se dau“ cu diferite dispozitive de zburat mai primitive si mai ieftine, cum ar fi parapantele si deltaplanele, cu motor sau fara. In Romania sunt deja aproape 20 de avioane ultrausoare, cele mai multe cumparate la mana a doua din Occident, ceea ce corespunde raportului de un avion pentru fiecare milion de romani.
Totusi, in ultimii ani au aparut si aparate mai scumpe, care intra intr-o categorie superioara: avioanele usoare. Acestea sunt mai mari, cu motoare de peste 150 de cai si capabile sa treaca prin vreme rea mai ceva decat ultrausoarele cu aripi de panza. Multe au patru locuri, motiv pentru care pot fi calificate si ca avioane de turism. Un asemenea avion (fabricat in Cehia, de Zlin, sau in Statele Unite, de Cessna) costa 150-300.000 de dolari. Doar cativa au asa ceva in Romania; cei mai multi sunt oameni de afaceri si si-au luat sau vor sa-si ia brevet de pilot.
Faceti comparatia cu o tara precum Franta, unde sunt 2.200 de avioane usoare si 47 de mii de piloti, care au de ales intre 600 de aerocluburi cu propriile piste de zbor… Cat costa brevetul ? In Occident, unde aviatia usoara e extrem de populara, un brevet de pilot se obtine in cateva luni, iar costul nu trece de 5.000 de euro. La noi, trebuie sa fii membru al Aeroclubului Romaniei, iar daca n-ai depasit varsta de 20 de ani si treci de cateva examene, ai sansa sa iei acest brevet gratis. Cu plata sunt cateva solutii: Academia de Aviatie de la Baneasa ori scolile private.
Costul e asemanator celui din Occident, iar cea mai scumpa factura e aceea a orelor de zbor: 80-100 de dolari una. Si-ti trebuie macar 40 pentru un brevet de pilot privat. Simtind poate de unde bate vantul, una dintre scolile private are chiar si un elicopter, pentru cei capabili sa cheltuiasca minimum 400.000 de dolari ca sa-si aseze unul in curtea vilei. E pretul elicopterului, fireste, nu al brevetului.
Cand curiozitatea invinge riscul Totusi, de ce tin atat de mult unii oameni sa zboare? Nu s-au facut prea multe studii, insa se pot gasi cateva tipuri umane care se invart in jurul avioanelor si cateodata se mai si urca in ele. Primul ar fi „visatorul“. E genul care stie dimensiunile, greutatea maxima la decolare si puterea motorului pentru fiecare avion fabricat in ultimii 50 de ani. Acest tip uman ajunge rar sa si zboare, cei mai multi multumindu-se cu simulatoarele si cu vizitele facute la aerodromuri.