Acesti oameni minunati si masinile lor visatoare
Din acest moment, masina incepe sa prinda iarasi viata. Caroseria intra in etapa reconditionarii, iar defectele sunt remediate prin metode clasice de tinichigerie: sudura, polizare etc. Finisarea, care va aduce o linie perfecta caroseriei, nu se mai face insa ca in autoserviceuri, cu chit. Exista un aliaj special, pe baza de plumb, care acopera tabla la cald si este rezistent in timp, spre deosebire de chit, care poate crapa oricand. In paralel cu aceste operatiuni, se identifica piesele ce trebuie inlocuite. Proprietarul masinii se poate ocupa personal de procurarea lor, dar Old Timer Studio poate prelua el insusi aceasta sarcina.
Sursa pieselor este pe cat de diversa, pe atat de incerta, astfel ca lipsa uneia poate stopa pentru multa vreme procesul de restaurare. Un automobil de epoca valoros trebuie sa aiba toate piesele inseriate si, mai mult, sa prezinte aceeasi serie de fabricatie. Bineinteles, pot fi folosite si piese din alte serii, ca si unele realizate artizanal, dar rezultatul va fi scaderea drastica a valorii masinii.
Montajul: un pas spre finala Odata incheiata achizitionarea pieselor-lipsa si a celor defecte, se trece la restaurarea componentelor mecanice (motor, transmisie, directie etc.) si se reface instalatia electrica. In aceasta etapa, caroseria e supusa procesului de vopsire, iar tapiteria e reconstituita. Montajul incheie practic restaurarea vehiculului, insa treaba nu e terminata pana cand acesta din urma nu dispune de toate ornamentele cu care era impodobit la iesirea din fabrica.
Si aici functioneaza regula potrivit careia e bine ca masina sa aiba ornamentele originale, cu atit mai mult cu cat, in România, operatiunile de cromare sau nichelare, efectuate doar prin fabricile de stat, sunt de o calitate indoielnica. De regula, tot acest lant de operatiuni dureaza 4-6 luni, in cazul in care totul merge struna. Pretul unei restaurari complete difera in functie de complexitatea operatiilor si de starea tehnica a masinii; foarte important, el nu are legatura cu valoarea propriu-zisa a modelului. Pentru un automobil in stare buna, restaurarea costa aproximativ 3.000 de dolari; reconditionarea unuia avariat presupune, pe langa timpul foarte lung alocat reparatiilor, costuri ce ating 15.000 de dolari.
Foto: Victor Ciupuliga