Ultimul ospat al tribului Kewa

06 09. 2006, 18:32

De-a lungul timpului, canibalismul In Papua a imbracat aspecte foarte diferite intre ele. Unul dintre acestea a fost cel al consumului de carne umana in cadrul unor rituri funerare. Printre ipotezele emise pentru a explica raspandirea bolii Kuru, o maladie foarte severa, caracteristica acestei regiuni, s-a numarat canibalismul. Membrii unor triburi consumau cadavre umane, in special creier, care continea germenii patogeni ai bolii. Incidenta acesteia a scazut dupa ce guvernul a interzis practicile antropofage. Oamenii s-au lasat convinsi si s-au supus, pentru ca intelesesera ca maladia Kuru le era fatala.

Dar au existat si situatii de cu totul alta natura. De pilda, in unele cazuri, oamenii ucideau alti oameni in batalii. Lupte intre triburi au existat dintotdeauna, dar nu pe scara larga. Conflictele semanau mai degraba cu niste meciuri de fotbal, desi se mai intampla ca unii dintre combatanti sa fie omorati. Cand se petrecea asa ceva, aveau loc discutii menite sa duca la stingerea diferendelor. De obicei, tribului din randul caruia fusesera ucisi oameni i se cerea, de catre celalalt trib, sa dea la schimb un numar de porci. In cazul in care cererea era refuzata, tribul rival pastra cadavrele si le manca. Era, printre altele, o modalitate de valorificare a unei resurse de hrana, dar era si un mod de a insulta, de a umili tribul advers, de a-l intimida.

Ultimul caz de canibalism – ma aflam chiar acolo la vremea aceea – a fost inregistrat cu prilejul unei mari incaierari intre membri ai unor populatii diferite. Odinioara, cand mare parte din teritoriu era nelocuit, triburile din Papua Noua Guinee traiau mult mai izolate unele de altele. Existau putine contacte si, deci, si putine conflicte. Dar, in ultimele decenii, pe masura ce tara s-a dezvoltat, anumite grupuri au fost stramutate din arealele lor de bastina sau membrii lor au inceput sa calatoreasca in cautare de lucru, astfel ca s-au gasit, reuniti pe o suprafata relativ mica, reprezentanti ai mai multor populatii diferite.

Au ajuns sa se afle, foarte aproape unii de altii, exponenti ai unor triburi care pana atunci traisera la mare distanta unul de altul si nu avusesera nici un contact. Necunoscandu-se intre ei, percepandu-se reciproc drept straini, relatiile au devenit incordate, pana cand s-a ajuns la un diferend interetnic, in sensul modern al termenului. Acest fenomen a dus la izbucnirea unor conflicte mult mai grave decat cele „traditionale“.

Cu un asemenea prilej, au fost ucisi aproximativ o duzina de oameni. In timpul noptii, membri ai tribului Kewa au furat cadavrele din camera frigorifica a politiei locale si au inceput sa le manance. Au fost prinsi si incarcerati. Asta s-a intamplat in 1971.

Chiar si astazi, desi nu mai practica antropofagia, populatia din Papua Noua Guinee foloseste, ca insulte, amenintari de genul „O sa-ti mancam ficatul!” sau „O sa-ti mananc inima!“. Este o dovada ca traditiile nu se pierd cu usurinta si, chiar daca anumite manifestari pot fi interzise pe cale legala, reminiscente ale modului arhaic, traditional, de a percepe lumea si de a reactiona la provocarile ei se pastreaza sub forme mai subtile, dar graitoare.