Mercedes – legenda stelei cu trei brate
Mercedes-Benz reprezinta o punte tehnologica intre perioada timpurie a motorizarii si standardele viitorului. Anul 1886 a marcat inceputul unei noi ere a calatoriilor. O data cu motorizarea transportului, societatea a capatat noi dimensiuni in mobilitate. Contributiile pe care le-au adus la acest proces de transformare Karl Benz, Gottlieb Daimler si Wilhelm Maybach aveau sa lase o amprenta puternica si definitiva in anii ce au urmat.
Inventiile cu care ei au initiat motorizarea generala au nascut sute de tipuri de vehicule si concepte de design, ce continua sa fie aplicate in toata lumea. La inceput, Gottlieb Daimler si Karl Benz au pus fiecare bazele cate unei afaceri. In octombrie 1883, in Mannheim, Benz a fondat Benz & Cie, in timp ce Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a aparut in noiembrie 1890. Pentru a castiga popularitate, ambele companii au cautat o marca potrivita. Cea mai buna alegere s-au dovedit a fi chiar numele lor – Benz si Daimler –, care trebuiau sa garanteze pentru originea si calitatea produselor Mercedes.
Inceputul de secol XX avea sa aduca o schimbare in denumirea DMG: Mercedes. Numele, care in spaniola inseamna „gratie“, era al fiicei unui om de afaceri austriac, Emil Jellinek, un client asiduu al lui Daimler. Jellinek nu doar a cumparat automobile, dar l-a si impulsionat pe industrias sa fabrice modele din ce in ce mai performante, care sa-i satisfaca gustul pentru viteza. Daimler-Mercedes In 1898, Jellinek a inceput sa promoveze si sa vanda automobilele Daimler, in paralel participand la cursele de gen cu modele DMG, sub pseudonimul Mercedes – numele fiicei sale.
O data cu parteneriatul incheiat intre Daimler si Jellinek, acesta din urma a decis dezvoltarea de noi produse, sub numele Daimler-Mercedes. Primul automobil Mercedes a fost unul de curse, cu un motor ce furniza 35 CP, motor dezvoltat de catre Wilhelm Maybach, inginerul-sef al DMG. Masina i-a fost livrata lui Jellinek pe 22 decembrie 1900. Datorita centrului de greutate coborat al motorului si gratie radiatorului cu structura de fagure, modelul este considerat primul automobil modern. Mercedes a fost inregistrata oficial ca marca la 26 septembrie 1902. Originea stelei Desi un nume de succes, DMG ducea lipsa unei marci comerciale caracteristice. Cei doi fii ai lui Daimler, Paul si Adam, si-au amintit ca tatal lor utilizase candva ca simbol steaua.
Gottlieb Daimler detinuse functia de director tehnic la fabrica de motoare Deutz. La inceputul activitatii sale acolo, marcase o stea deasupra propriei case, intr-o carte postala ilustrata, scriindu-i sotiei sale ca, intr-o zi, acea stea va straluci deasupra propriei sale fabrici, simbolizand prosperitatea. In 1909, conducerea DMG a inregistrat ca marci comerciale doua simboluri in forma de stea: cu trei si cu patru brate. Numai cea cu trei brate a fost, insa, folosita si, incepand cu 1910, a aparut pe radiatorul masinilor Daimler ca trasatura caracteristica.
In 1916, i-a fost adaugat cercul, care incadra steaua si includea totodata numele DMG sau, alternativ, Mercedes si patru stele mai mici. Mercedes-Benz Perioada economica dificila de dupa primul razboi mondial i-a fortat pe Daimler si Benz, pana atunci rivali, sa formeze, in 1924, un sindicat ce urma sa standardizeze designul, productia si achizitiile, vanzarile si promovarea, dar si sa pastreze competitivitatea. Aceasta era singura cale de supravietuire chiar si pentru companiile puternice financiar.
Dupa doi ani in care si-au vandut impreuna produsele, dar sub marci diferite, cei doi industriasi au hotarat, in iunie 1926, sa se uneasca, formand astfel Daimler-Benz AG. In acel moment, a fost redesenata si marca: aceasta includea pe inelul din jurul stelei inscriptia Mercedes-Benz, incadrata de laurii caracteristici Benz. Aceasta marca comerciala, care a suferit putine schimbari de-a lungul timpului, continua sa troneze pe capotele vehiculelor Mercedes-Benz ca un simbol al calitatii si sigurantei pe soselele de pretutindeni.
Foto: Daimler Chrysler, Beiersdorf