Home » Cultură » De la elice la roata

De la elice la roata

Publicat: 14.08.2007
Cu baza la München, in Germania, BMW este fara indoiala unul dintre jucatorii majori de pe piata mondiala de masini si motociclete. Traditia BMV isi are sursa in motoarele de avion si in recordurile de inaltime de dinainte de primul Razboi Mondial, in celebrul motor boxer de motocicleta si in recordurile de viteza din anii 20 ai secolului XX, ca si in pedigree-ul sportiv cladit in zeci de ani de competitie.

Incet-incet, BMW si-a sedimentat clasele de masini si a lansat seria 5 in 1972, seria 3 in 1975 si seria 7 in 1977. Prima era o limuzina de clasa medie, care largea portofoliul de clienti, incluzandu-i pe oamenii cu familie ce nu doreau sa renunte la filozofia sportiva a constructorului bavarez, astfel ca, peste ani, s-a ajuns la bestialele M5, devoratoa­rele de sosele. Seria 3, din care s-au vandut peste 7 milioane de bucati in peste 25 de ani de cariera a modelelor succesive, era o masina compacta si manevrabila, care, la o adica, putea deveni foarte performanta, mai ales in versiunea de top: M3. Seria 7, lansata in 1977, a adus BMW-ul in lumea buna a limuzinelor de lux, iar apoi, prin deriva­rea in seria 6, a coupé-urilor de lux.

In mileniul trei, BMW a intrat si pe piata de SUV-uri, cu X5 si mai recent cu X3, aratand o paleta de modele completa. Sportul aduce progresul Inca din anii ‘30, BMW a mizat mult pe sporturile cu motor, modelul 328 fiind deosebit de performant. Intre 1966 si 1983, au fost cucerite de catre bavarezi – cu modelele 2000 Ti, 2002 Ti, 3,0 CSL, 635 CSI si 528i – nu mai putin de 13 titluri europene. Stafeta a fost preluata de M3, care din 1986 pana in 1991 a castigat majoritatea titlurilor puse in joc, inclusiv pe cel mondial din 1987. Momentul de varf, insa, a fost titlul mondial la Formula 1, cucerit impreuna cu echipa Brabham si cu pilotul Nelson Piquet, in 1983. Acum, la peste 20 de ani de atunci, echipa Williams BMW doreste sa reediteze acel succes prin Montoya si Ralf Schumacher.

Foto: Guliver

FACTS


Art Cars
In anii ‘70, ‘80 si ‘90, a existat o moda aparte in cazul masinilor de curse BMW: sa fie decorate de artisti celebri. Colectia a pornit la drum cu modelul 3,0 CSL, decorat de Alexander Calder, cu putin inainte de moartea acestuia. Design-ul se delimita de geometria regulata, rupand-o astfel cu traditia de pana atunci.

Printre cei mai faimosi designeri s-a numarat si Andy Warhol, care a dus singur la bun sfarsit decorarea miticului M1 de 470 CP, artistul nelasand in seama asistentilor nici un petec de caroserie. Atat de mare a fost interesul artistilor pentru aceasta operatiu­ne, incat australianul Michael Nelson sustinea ca M3-ul negru pe care il decorase nu contenea sa strige: „Picteaza-ma, picteaza-ma!“

 

Aceasta combinatie de sport, eleganta si performanta a dat intotdeauna sarea si piperul modelelor BMW.

Din aer, la doua roti si un motor boxer

In 1913, Karl Rapp a infiintat un atelier pentru constructia motoarelor de avion. In 1917, dupa demisia lui Rapp, inginerul Franz-Josef Popp a schimbat numele intreprinderii din Rapp Motoren Werke, in Bayerische Motoren Werke, adica BMW, adica fabrica de motoare din Bayern. In acelasi an, inginerul-sef Max Fritz a proiectat primul motor BMW de avion, de tip IIIa, care a fost foarte solicitat de industria germana de razboi, astfel incat compania s-a dezvoltat rapid, iar la 13 august 1918 a emis pe piata primele sale actiuni.

In acelasi an, BMW a produs primul motor boxer, cu care a echipat motocicle­ta Flink. Urmare a Tratatului de la Versailles, companiilor germane li s-a interzis sa produca motoare de avion, asa incat, in 1923, Fritz a proiectat prima moto­cicleta a firmei, R32, cu care BMW a cucerit in anii ‘30 nenumarate trofee.

In fine, masinile

Dupa o scurta perioada in care a produs frane de tren, BMW a intrat pe piata auto, cumparand uzina din Eisenach, unde se producea modelul Austin Seven, sub numele Dixi 3/15PS. Lucrurile serioase au inceput in anii ‘30, cand s-a lansat modelul 328. Masina sport pur-sange, 328 a obtinut peste 120 de victorii intre 1936-1940, desi au fost produse doar 464 de exemplare. Al doilea Razboi Mondial a intrerupt din nou activitatea promitatoare a uzinelor germane, astfel incat BMW a inceput sa produca echipamente de bucatarie si gradina, revenind apoi cu o motocicleta ieftina, in 1948.

La capitolul masini, in ciuda lansarii modelului 501 (primul construit integral la München), supra­nu­mit Ingerul Baroc, si a modelului 502 (primul motor V8 din aliaj lejer), vanzarile au mers prost. Atunci, BMW a avut geniala idee de a construi curiozitatea numita Isetta, care a cucerit imediat inima publicului.

O era noua
O data cu lansarea exclusivului coupé 507, din care s-au realizat doar 252 de exemplare, BMW s-a axat pe masini cu tenta sportiva. Cea mai mare parte a caroseriei era realizata manual, linia acesteia seducand si astazi. Cum masinile exclusive sunt frumoase si creeaza imagine, dar nu prea aduc bani, BMW a lansat clasa 1500, o masina compacta, dinamica si accesibila, care a adus firmei un volum de vanzari consistent: 145.000 de exemplare.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
Elon Musk și Donald Trump au asistat împreună la o nouă lansare Starship
India vrea să construiască o stație spațială care orbitează Luna până în 2040
India vrea să construiască o stație spațială care orbitează Luna până în 2040
Un fenomen meteo bizar ar putea explica de ce fabricile declanșează ninsori
Un fenomen meteo bizar ar putea explica de ce fabricile declanșează ninsori
„Fluierul morții” al aztecilor are un efect ciudat asupra creierului uman
„Fluierul morții” al aztecilor are un efect ciudat asupra creierului uman
Sportivii au o memorie de lucru mult mai bună decât oamenii sedentari, arată cercetătorii
Sportivii au o memorie de lucru mult mai bună decât oamenii sedentari, arată cercetătorii