Incet-incet, BMW si-a sedimentat clasele de masini si a lansat seria 5 in 1972, seria 3 in 1975 si seria 7 in 1977. Prima era o limuzina de clasa medie, care largea portofoliul de clienti, incluzandu-i pe oamenii cu familie ce nu doreau sa renunte la filozofia sportiva a constructorului bavarez, astfel ca, peste ani, s-a ajuns la bestialele M5, devoratoarele de sosele. Seria 3, din care s-au vandut peste 7 milioane de bucati in peste 25 de ani de cariera a modelelor succesive, era o masina compacta si manevrabila, care, la o adica, putea deveni foarte performanta, mai ales in versiunea de top: M3. Seria 7, lansata in 1977, a adus BMW-ul in lumea buna a limuzinelor de lux, iar apoi, prin derivarea in seria 6, a coupé-urilor de lux.
In mileniul trei, BMW a intrat si pe piata de SUV-uri, cu X5 si mai recent cu X3, aratand o paleta de modele completa. Sportul aduce progresul Inca din anii ‘30, BMW a mizat mult pe sporturile cu motor, modelul 328 fiind deosebit de performant. Intre 1966 si 1983, au fost cucerite de catre bavarezi – cu modelele 2000 Ti, 2002 Ti, 3,0 CSL, 635 CSI si 528i – nu mai putin de 13 titluri europene. Stafeta a fost preluata de M3, care din 1986 pana in 1991 a castigat majoritatea titlurilor puse in joc, inclusiv pe cel mondial din 1987. Momentul de varf, insa, a fost titlul mondial la Formula 1, cucerit impreuna cu echipa Brabham si cu pilotul Nelson Piquet, in 1983. Acum, la peste 20 de ani de atunci, echipa Williams BMW doreste sa reediteze acel succes prin Montoya si Ralf Schumacher.
Foto: Guliver
FACTS
Art Cars
In anii ‘70, ‘80 si ‘90, a existat o moda aparte in cazul masinilor de curse BMW: sa fie decorate de artisti celebri. Colectia a pornit la drum cu modelul 3,0 CSL, decorat de Alexander Calder, cu putin inainte de moartea acestuia. Design-ul se delimita de geometria regulata, rupand-o astfel cu traditia de pana atunci.
Printre cei mai faimosi designeri s-a numarat si Andy Warhol, care a dus singur la bun sfarsit decorarea miticului M1 de 470 CP, artistul nelasand in seama asistentilor nici un petec de caroserie. Atat de mare a fost interesul artistilor pentru aceasta operatiune, incat australianul Michael Nelson sustinea ca M3-ul negru pe care il decorase nu contenea sa strige: „Picteaza-ma, picteaza-ma!“
Aceasta combinatie de sport, eleganta si performanta a dat intotdeauna sarea si piperul modelelor BMW.
Din aer, la doua roti si un motor boxer
In 1913, Karl Rapp a infiintat un atelier pentru constructia motoarelor de avion. In 1917, dupa demisia lui Rapp, inginerul Franz-Josef Popp a schimbat numele intreprinderii din Rapp Motoren Werke, in Bayerische Motoren Werke, adica BMW, adica fabrica de motoare din Bayern. In acelasi an, inginerul-sef Max Fritz a proiectat primul motor BMW de avion, de tip IIIa, care a fost foarte solicitat de industria germana de razboi, astfel incat compania s-a dezvoltat rapid, iar la 13 august 1918 a emis pe piata primele sale actiuni.
In acelasi an, BMW a produs primul motor boxer, cu care a echipat motocicleta Flink. Urmare a Tratatului de la Versailles, companiilor germane li s-a interzis sa produca motoare de avion, asa incat, in 1923, Fritz a proiectat prima motocicleta a firmei, R32, cu care BMW a cucerit in anii ‘30 nenumarate trofee.
In fine, masinile
Dupa o scurta perioada in care a produs frane de tren, BMW a intrat pe piata auto, cumparand uzina din Eisenach, unde se producea modelul Austin Seven, sub numele Dixi 3/15PS. Lucrurile serioase au inceput in anii ‘30, cand s-a lansat modelul 328. Masina sport pur-sange, 328 a obtinut peste 120 de victorii intre 1936-1940, desi au fost produse doar 464 de exemplare. Al doilea Razboi Mondial a intrerupt din nou activitatea promitatoare a uzinelor germane, astfel incat BMW a inceput sa produca echipamente de bucatarie si gradina, revenind apoi cu o motocicleta ieftina, in 1948.
La capitolul masini, in ciuda lansarii modelului 501 (primul construit integral la München), supranumit Ingerul Baroc, si a modelului 502 (primul motor V8 din aliaj lejer), vanzarile au mers prost. Atunci, BMW a avut geniala idee de a construi curiozitatea numita Isetta, care a cucerit imediat inima publicului.
O era noua
O data cu lansarea exclusivului coupé 507, din care s-au realizat doar 252 de exemplare, BMW s-a axat pe masini cu tenta sportiva. Cea mai mare parte a caroseriei era realizata manual, linia acesteia seducand si astazi. Cum masinile exclusive sunt frumoase si creeaza imagine, dar nu prea aduc bani, BMW a lansat clasa 1500, o masina compacta, dinamica si accesibila, care a adus firmei un volum de vanzari consistent: 145.000 de exemplare.