Cartier preface in aur tot ce atinge
Les Must de Cartier
Stilul obiectelor Cartier a atras interesul industriei falsurilor in mod special; bijuteriile si ceasurile firmei par usor de imitat, datorita numarului redus de variante de design: motivul ghirlandei cu trei benzi din aur si trei culori, logo-ul casei – cele doua initiale C inlantuite –, motivul panterei, situarea la vedere a suruburilor pentru fixarea componentelor ceasului ori a bijuteriilor (in 1982, Cartier a lansat Love Bracelet, celebra bratara care, odata montata, nu mai putea fi scoasa decat cu o minisurubelnita din metal pretios, vanduta separat, pe post de pandantiv). Standardizarea a ceea ce era propriu Cartier in materie de design si migrarea continua a motivelor de la bratari la ceasuri si de la brichete la stilouri ori la sticlele de parfum a inceput sa se faca metodic cam din 1973, cand Alain-Dominique Perrin impreuna cu Robert Hocq, cel de care am pomenit la inceput, au dezvoltat conceptul „Les Must de Cartier“, intemeiat pe dorinta oamenilor cu bani de a decide ce accesorii de marca le-ar fi indispensabile pentru a fi considerati cu adevarat trendy.
Caracterul usor de recunoscut al elementelor ce diferentiau obiectele Cartier de orice altceva de pe piata a fost tocmai ceea ce a contat pentru anumiti clienti, fericiti sa le fie zarite de la distanta colierele cu pantera sau suruburi, inclusiv in pozele din revistele mondene. Culoarea magica Si a mai fost ceva in afara de ghirlanda, de pantera si de suruburile puse la vedere: culoarea. Pe langa finisajul cu onix sau cu baga, brichetele Cartier obisnuisera ochiul iubitor de lux cu bordo-ul. Cat de nimerita a fost alegerea s-a vazut incepand din 1974, cand acelasi Perrin a decis sa intre si in productia de marochinarie, reusind sa-si impuna optiunea in privinta culorii.
Desi toti apropiatii il sfatuisera sa aleaga negrul, Perrin s-a incapatanat sa ceara acelasi soi de bordo folosit si la brichete, care s-a incetatenit ulterior drept nuanta reprezentativa nu numai pentru produsele casei, ci si pentru intreaga perioada a anilor ’70-’80, cand bordo-ul a izbutit sa ia locul negrului in marochinarie. Destul de rapid, gentile si portmoneele bordo insemnate cu placuta de aur „Les Must de Cartier“ au devenit accesorii esentiale pentru oricine tinea sa fie la moda in Europa si in America deopotriva. Cel putin doua dintre liniile de accesorii din piele lansate de Cartier au ramas memorabile: Carnassière, o linie de posete inspirate din bandulierele vanatoresti, si o linie de genti de golf care a ajuns celebra inclusiv gratie asocierii cu popularitatea lui Roger Moore, un James Bond ratacit pe terenul de golf in filmul Dangereusement vôtre (1985).
Alte aventuri? In 1983, casa Cartier a lansat o colectie de ochelari de soare, necesara pentru a-si completa oferta adresata jet-set-ului. Nu era un domeniu nou: firma mai confectionase instrumente optice, si inca sofisticate, de-a lungul istoriei sale. Primii clienti ai casei fusesera printesa de Essling in 1887, care a comandat un lornion cu rama de baga si diamante, regele Edward al VII-lea, beneficiar al unui binoclu, si printul Iusupov in 1912, cu un lornion batut cu 442 de diamante.