Skoda in bataia sagetii inaripate

Publicat: 18.07.2007
Pe 15 decembrie 1923, la Biroul de Inventii si de Inregistrare a Modelelor din Pilsen, Cehoslovacia, au fost depuse doua versiuni ale unei embleme: prima infatisa o sageata cu sase aripi pe spinare, tintind spre dreapta si cu numele Skoda inscris intr-un cerc; a doua figura aceeasi sageata, insa cu doar trei aripi. Aceasta din urma avea sa ramana aproape neschimbata pana in prezent si sa devina simbolul a 109 ani de istorie automobilistica de succes...

O consecinta a asocierii a fost, in 1930, organizarea unei ramuri auto separate a grupului, cu o linie de asamblare ce avea sa produca automobile recunoscute pentru eleganta si performantele lor sportive. Primul model aparut sub noul nu­me, Skoda, purta indicativul „Typ 110/XI“. Criza economica izbucnita in anii ’30 si-a pus amprenta si asupra com­paniei cehoslovace, insa progresul acesteia a ramas constant, lucru eviden­tiat de aparitia in 1936 a unui alt aut­o­tu­rism de succes: Skoda Popular. In 1938, a luat nastere un model al carui nume a rezistat pana prin anii ’80: Favorit. Era cenusie Al doilea Razboi Mondial a adus schimbari considerabile pentru Skoda, care a devenit componenta a sistemului economic impus de cel de-al Treilea Reich si si-a reorientat intreaga productie catre industria de razboi.

In ciuda problemelor cu care se confrunta, compania a reusit lansarea a trei modele de referinta in lumea automobilelor de lux: Skoda Superb si, mai tarziu, Skoda Tudor Roadster Cabriolet si Skoda Tudor Limousine. Schimbarile politice aduse de sfarsitul razboiului au insemnat pentru compania cehoslovaca inceputul unei alte etape nefaste. Skoda a cazut, la randul sau, victima valului de nationalizari al noii economii planificate socialiste. In anii ’50-’60, au fost produse noi modele, ca Spartak, Octavia sau 1000MB, care erau, insa, marcate de stigmatul unei industrii ramase in urma si a caror caracterizare incape, din pacate, intr-un singur cuvant: sovietice.

Perioada de stagnare economica in­sta­lata in anii ’70 a insemnat pentru Skoda o pozitie de succes limitata exclusiv la Europa de Est si sustinuta de modele ca Skoda 110, 105 L sau 125 L (comercia­lizate si in Romania). Poate ca primul semn al unei schimbari, nestiute pe atun­ci de nimeni, l-a reprezentat lan­sa­rea, in 1987, a noului model Skoda Favo­rit. Evolutia si revolutia Cutremurul politic din anul 1989 a pus economia cehoslovaca in fata unei noi realitati economice si de piata.

In acest context, Skoda si-a gasit un par­te­ner puternic in concernul german Volkswagen Group: in 16 aprilie 1991, s-a format un joint-venture ce alatura marca Skoda unor nume ca VW, Audi si Seat. Masurile de modernizare si reor­ga­ni­zare a productiei au avut ca rezultat primul autoturism Skoda realizat, dupa o lunga perioada de timp, la standarde occidentale: Felicia. Evolutia sau, de ce nu, revolutia a urmat rapid cu modelele Skoda Fabia, Octavia – care a sarbatorit in februarie 2004 un milion de exemplare vandute – si nava-amiral Superb. Restul, para­fra­zand o expresie celebra, este istorie.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase