Prima versiune civila de Jeep – CJ-2A – a fost lansata de Willys in 1945. Anul 1962 a reprezentat debutul unei generatii complet noi. Seria J a fost prima din istoria auto care a oferit o combinatie intre tractiunea integrala si transmisia automata. Doi ani mai tarziu, Jeep devenea prima marca de utilitare sportive (SUV – Sport-Utility Vehicle) care oferea un motor V8. Modelul Wagoneer, lansat in 1973, aducea o noua exclusivitate Jeep: Quadra-Trac, primul sistem complet automat de tractiune integrala permanenta. Cherokee, nume consacrat al lumii 4×4, s-a alaturat gamei Jeep in 1974, fiind un model sport cu doua usi.
Asemanarea lui cu Wagoneer continea deja suficiente ingrediente pentru a face din Cherokee un succes. Urmatoarea generatie de Jeep Cherokee a fost lansata in 1984. Complet noul Cherokee XJ avea dimensiuni mai mici decat cele ale seriei J, insa oferea un ampatament mai mare si versatilitate superioara modelelor concurente. XJ a reprezentat, la vremea respectiva, singurul SUV de constructie compacta cu patru usi si sisteme de tractiune integrala Command Trac/Selec Trac care permitea modificarea parametrilor de functionare din mers. Stafeta veteranului Cherokee a fost preluata in 2001 de catre Liberty (cunoscut si ca noul Cherokee), prin care compania a atribuit si acestui model valorile de design ale marcii.
Marele sef de trib
In 1992, Jeep planuia inlocuirea lui Cherokee cu un nou model: Grand Cherokee. Studiile de piata au indicat, insa, ca publicul era deschis ambelor prototipuri si, astfel, Grand Cherokee si-a inceput existenta ca o alternativa luxoasa a Jeep-ului. Performantele asociate confortului si dotarilor i-au asigurat lui GC succesul si pozitia de top pe care o are si in prezent, la a treia generatie, care a fost deja prezentata si va fi lansata in 2005.
Only in a Jeep
Acesta este sloganul ce insoteste astazi logo-ul cu trasatura specifica marcii: doua faruri rotunde ce incadreaza o grila de radiator compusa din fante verticale de mari dimensiuni si o capota cu margini rotunjite. Acesta este designul consacrat si semnul de continuitate pe care l-au pastrat de-a lungul timpului modele ca Willys, CJ sau Wrangler (exceptie facand o singura generatie de Wrangler, pentru care a fost adoptata forma patrata a farurilor – la care s-a renuntat in prezent in favoarea celei clasice). Astazi, dupa 60 de ani, Jeep ramane o referinta in lumea masinilor de teren, iar aventura continua.
Foto: Chrysler/Jeep