Istoria unei marci beton
Debutul noii unitati a fost deosebit de spectaculos: in 1896, in primul an de functionare, productia anuala s-a ridicat la 80.000 de tone de ciment – record mondial la acea vreme. In 1918, politica grupului devine extrem de dinamica si de agresiva: au loc fuziuni cu alte mari companii producatoare de ciment, care in final duc la formarea companiei Portland-Cementwerke Heidelberg-Mannheim-Stuttgart AG. Desi inceputul megacorporatiei se anunta promitator, perioada 1929-1933, marcata in Germania de o mare criza economica, nu a fost deloc benefica pentru noua companie. Din cauza scaderilor drastice ale vanzarilor pe piata cimentului, grupul a intrerupt activitatea fabricilor sale timp de trei ani. In 1936, insa, corporatia – din nou rebranduita Portland-Zementwerke Heidelberg Aktiengesellschaft – a depasit cu bine criza si a inregistrat inca o data productii-record.
Al doilea Razboi Mondial nu a iertat nici grupul producator de ciment: fabricile sale au fost tinte predilecte ale bombardamentelor Aliatilor, iar corporatia si-a revenit abia la sfarsitul anilor ‘60. Extinderea HC peste hotarele Germaniei s-a facut la sfarsitul anilor 1970, prin asocierea cu firma franceza producatoare de ciment Vicat si prin preluarea companiei Lehigh Portland Cement din SUA. Schimbarile politice din Europa Centrala si de Est au generat investitii considerabile ale HeidelbergCement, in special in Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Bulgaria, Romania, Bosnia-Hertegovina, Ucraina si Rusia. Volumul de afaceri al HeidelbergCement s-a dublat in 1993 prin preluarea companiei belgiene CBR, iar achizitionarea companiei Scandinavian Scancem in 1999 a determinat crearea de noi piete, in nordul Europei, Anglia, Africa si Asia. Achizitionarea capitalului majoritar al holdingului indonezian Indocement, in primavara lui 2001, a dus la cresterea semnificativa a capacitatii de productie a HeidelbergCement.
In 2001, pentru a reflecta schimbarile care au avut loc si caracterul international al companiei, Heidelberg Zement si-a schimbat numele in HeidelbergCement. Cu aceasta ocazie, a fost implementata noua misiune a corporatiei, limba de comunicare in cadrul grupului fiind engleza. O caracteristica a strategiei si culturii organizationale a HC a constat si in structura decizionala descentralizata, fiecare tara avand propria politica locala, sub umbrela filosofiei internationale a corporatiei. In Romania, HC este unul dintre cei mai importanti investitori germani, cu o valoare a investitiei de peste 240 milioane euro din 1998 pana in prezent. HeidelbergCement este prezent pe piata romaneasca in productia de ciment, de betoane si agregate prin trei companii: CarpatCement Holding, Carpat Beton, respectiv Carpat Agregate.
Foto: HeidelbergCement Group