Nunta marocana
Maroc/Mali
O tanara marocana si-a tatuat pe maini, cu henna, semne care, in cultura maura, simbolizeaza fericirea eterna, prosperitatea si fertilitatea. In scurt timp, fata urmeaza sa se marite, iar in neamul ei tatuajele cu henna, care se fac numai in luna sfanta a Ramadanului, sunt absolut obligatorii (se spune ca, dincolo de diversele lor puteri magice, ele sporesc frumusetea miresei). In timp ce tanara se tatueaza, alesul ei se roaga in Moscheea de Chirpici din Mali pentru fericire, sanatate si copii multi (foto stanga sus).
In urma cu cativa ani, intr-o zi foarte rece de toamna, am fost chemat la incorporare, la Centrul Militar al sectorului 5 Bucuresti. Cu acea ocazie, impreuna cu alti 20-30 de baieti, am fost supus unui minutios examen medical (acel faimos test in cadrul caruia baietii se despoaie si raman asa cum i-a facut mama natura). Am fost surprins sa constat ca multi tovarasi de suferinta, mai ales cei care proveneau din cartierul Rahova, aveau diverse crestaturi pe maini, pe picioare, unii chiar pe fata.
I-am intrebat de unde dobandisera acele cicatrici si mi-au raspuns ca de la luptele cu cutite, practicate pe strazi. Am ramas oarecum surprins: o parte dintre ei aveau mainile pline de astfel de semne, crestatura langa crestatura, de parca nu ar fi facut altceva toata ziua decat sa se taie unii pe altii. In cursul jumatatii de zi cat a durat acel simulacru de evaluare psihologica si fizica, m-am imprietenit cu un astfel de baiat care, intamplator, locuieste in apropiere de blocul meu, iar cand ne-am intors acasa mi-a marturisit ca, de fapt, isi crestase singur intreaga mana. Am intuit instantaneu ca la fel facusera si ceilalti.
Ce ne confera identitate? Ce indicator al statutului social poate fi mai clar, mai explicit si mai recognoscibil decat un semn aplicat direct pe trupul nostru? Prin ce difera adolescentul roman care isi cresteaza bratul de vanatorul negru din Burkina Faso? Prin ce se deosebeste calugarul budist sau mafiotul Yakuza de romanii (barbati si femei) tatuati pe care ii intalnim in mijloacele de transport in comun (acei oameni murdari, transpirati, intunecati la fata care au incriptate in piele cinci puncte, o cruce cu Hrist sangerand sau o declaratie de dragoste)?
Poate va vine sa zambiti (si mie imi vine), dar, simbolic vorbind, intre un tatuaj cvasipornografic sub care scrie ?Te iubesc, Mona!? si complicatele desene de pe pielea femeii marocane nu este absolut nici o diferenta. Asta deoarece, intr-o proportie de constienta mai mica sau mai mare, atat marocanca, cat si romanul poarta pe piele rune magice, semne stravechi ale caror rost si mister se pierd din ce in ce mai mult in mersul (haotic, halucinant) al acestei lumi.
Cicatrizarea faciala
Burkina Faso
In Africa de Vest, majoritatea barbatilor recurg la acest dureros procedeu prin intermediul caruia se identifica unul pe altul. Realizata de catre saman, cu ajutorul unui cutit ritualic, cicatrizarea faciala confera posesorului ?frumusete?, protectie magica impotriva spiritelor rele si reprezinta un vizibil indicator social ? semnele spun numele persoanei, numele clanului si numele tribului din care face parte. Ritualul de crestare a fetei dureaza mai bine de o jumatate de zi, iar la sfarsitul sau adolescentul devine barbat.
Melanj budist
Cambodgia/Thailanda
Un calugar budist mediteaza in templul Angkor Wat din Cambodgia. El este unul dintre putinii sihastri ai asezamantului care au supravietuit persecutiilor din anii ?70 ale khmerilor rosii. Tatuajele lui sunt insemne budiste peste care, in semn de dispret, tortionarii si-au gravat propriile simboluri. In fotografia din dreapta, un thailandez se roaga in templul Ayuthaya. Tatuajele sale o reprezinta pe Maimuta Sfanta Garadu ? un puternic insemn budist ?, inconjurata de simboluri animiste.
Femeia cu gat lung
Myanmar
La granita dintre Myanmar si Thailanda, femeile cu gat lung din neamul Karen Paduang sunt tinute, asemenea unor sclave, intr-un sat-rezervatie. Nici o agentie de turism nu include in ofertele sale din Asia de Sud-Est o vizita la femeile cu gat lung, insa, daca ajungeti acolo, majoritatea localnicilor va vor indemna spre bizarul sat. Copilele nu sunt de acord sa poarte incomodele inele, dar sunt obligate sa se supuna acestui supliciu. Ajunsa la maturitate, o femeie Karen Paduang nu-si mai poate indeparta inelele, intrucat muschii atrofiati ai gatului sau nu i-ar mai putea sustine capul.
Nascut sub semnul zeilor
Etiopia
Daca barbatii africani folosesc cicatrizarea ca indicator al pozitiei lor sociale, femeile aplica aceasta tehnica in chip de beauty make-up. Asta deoarece, in cultura tribala africana, cu cat ai mai multe simboluri "sculptate" in piele, cu atat esti considerat mai pur, mai aproape de zei si, implicit, mai frumos ? trupeste si spiritual.
Tanara din imagine, membra a tribului Karo din valea Omo, are insa un motiv in plus pentru a recurge la cicatrizare: fiecare crestatura de pe burta sa simbolizeaza cate un an de viata pentru intaiul ei nascut. La femei, samanul foloseste o tehnica mult mai dureroasa decat la barbati: inainte de a intalni carnea, cutitul ritualic (care, in zorii timpului, i-ar fi apartinut primului om nascut pe Pamant) este inrosit in foc.