Ferdinand a comandat trenul, dar n-a mai apucat sa-l vada
In ultimul an de viata, regele Ferdinand a
comandat societatii italiene Ernesto Breda din Milano un tren care
sa-i ofere tot confortul calatoriilor oficiale. Vagoanele si
locomotiva cu aburi au fost finalizate insa abia dupa moartea sa,
in 1928. Garnitura originala, care se pastreaza si astazi, este
compusa din cinci vagoane: un vagon-sufragerie (o adevarata sala de
receptie mobila), un dormitor regal cu baie complet utilata si trei
cusete pentru insotitorii demnitarilor. Finisajele interioarelor
sunt pretioase, mobilierul si lambriurile fiind finisate cu furnir
de esente nobile: trandafir, mahon si nuc. Scaunele si fotoliile
sunt tapisate cu piele de Cordoba, corpurile de iluminat sunt
realizate la manufacturile din Murano, iar vazele si scrumierele au
fost fabricate din alabastru. „Ce vedeti acum reprezinta unicate
europene, originale si pastrate intr-o stare aproape intacta.
Singurele elemente carora nu le garantez autenticitatea sunt
covoarele. Aceasta garnitura e foarte valoroasa, pentru ca in
Europa s-au pastrat putine de acest fel. Nemtii au avut un vagon
regal care a ars acum un an de zile in Muzeul de la Nürnberg, n-a
ramas nimic din el”, spune Radu Bellu. Locomotiva cu abur este si
astazi in stare de functionare, putand circula cu o „iuteala”
maxima de 65 km/h. Regele Ferdinand nu a apucat sa vada aceasta
garnitura, in schimb Carol al II-lea a circulat foarte mult cu ea,
iar regele Mihai I a luat ultimul pranz pe teritoriul Romaniei in
vagonul-salon al acestui tren, in ianuarie 1948, dupa ce fusese
obligat sa abdice.
Ceausescu a profitat de Trenul Regal
Devenit dupa 1948 proprietate a statului
comunist, trenul a fost folosit si de Gheorghe Gheorghiu-Dej, si de
Nicolae Ceausescu. in toamna anului 1955, in vagonul-salon al
acestui tren, Gheorghe Gheorghiu-Dej si Nikita Hrusciov au purtat
discutiile privitoare la retragerea trupelor sovietice din Romania.
La 6 august 1975, Ceausescu a calatorit in Trenul Regal alaturi de
presedintele Statelor Unite, Gerard Ford, si de secretarul de stat
Henry Kisinger, pe ruta Bucuresti-Sinaia. in aceeasi zi, la dejunul
de lucru care a avut loc la Castelul Peles, s-a hotarat acordarea
Clauzei Natiunii Celei Mai Favorizate pentru Romania. Cu ocazia
vanatorilor organizate de Ceausescu, alti sefi de stat au fost
transportati cu acest tren: Teodor Jivkov, Leonid Brejnev, Erich
Honecker. Ceausescu a folosit Trenul Regal pana in 1984, cand si-a
comandat o garnitura prezidentiala, realizata la Arad cu materiale
suedeze.
Generalul Antonescu nu a mers niciodata cu Trenul Regal
Generalul Antonescu circula foarte mult cu
trenul. Dar, pentru ca avea rezerve fata de familia regala, nu a
calatorit niciodata cu aceasta garnitura, preferand trenul de
comandament al Armatei Romane, numit Patria. In iunie 1941,
intr-unul dintre vagoanele acestuia, a rasunat comanda militara
istorica: „Va ordon: Treceti Prutul!” Generalul Antonescu tocmai
luase decizia de intrare a Romaniei in cel de-al doilea Razboi
Mondial. „Dupa 23 august ’44, intr-o noapte, rusii au plecat din
Bucuresti cu trenul Patria. Nici azi nu stim unde este… Adica
stim unde este, dar nu stim ce s-a mai intamplat cu el”, adauga
Radu Bellu.
Basescu a vrut sa doneze Trenul Regal Teatrului National
In 1999, pe cand Traian Basescu era ministrul
transporturilor, s-a vehiculat ideea ca Trenul Regal ar fi ideal
pentru turneele artistice ale Teatrului National. Dar, pentru a nu
distruge o valoare de patrimoniu, s-a revenit asupra deciziei,
garnitura ramanand totusi in Remiza Mogosoaia. „Orice utilizare a
trenului scapata de sub control poate duce la niste consecinte
ireparabile. Cine mai carpeste astazi un furnir de trandafir sau
cine mai restaureaza si pe cati bani un fotoliu din piele de
Cordoba?”
Cine poate inchiria Trenul Regal si cati bani trebuie sa scoata din buzunar
Trenul Regal poate fi inchiriat de persoane
fizice sau juridice, contra sumei de 600 de milioane de lei vechi
pe zi. „Pretul include remorcarea, locomotiva, combustibilul,
personalul, tot dichisul. Capacitatea este de maximum 100 de
persoane”, precizeaza Radu Bellu. Totusi, garantiile materiale nu
sunt suficiente, potentialii clienti fiind selectati dupa criteriul
seriozitatii. „Nu putem inchiria trenul pentru cine stie ce chefuri
pe cinste, care sa se lase cu geamuri sparte si cu scaune rupte.
Sunt destui plecati cu pluta!” incheie conlocutorul nostru. In mai
2006, garnitura a circulat pe ruta Sinaia-Bucuresti, la cererea a
80 de turisti francezi.
A consemnat, ordonat si redactat acest material Dana Pitrop,
redactor la Radio Romania Cultural, care a reprezentat aceasta
institutie in cadrul proiectului Scriitori pe Calea Regala.