Jerry Goldsmith (1929 – 2004) este o figură emblematică în lumea muzicii de film, fost compozitor magistral a cărui operă a inclus coloane sonore pentru unele dintre cele mai populare filme de la Hollywood – Planet of the Apes (1968), Chinatown (1974), Star Trek: The Motion Picture (1979), Alien (1979), Gremlins (1984), Basic Instinc (1992), L.A.Confidential (1997), Mulan (1998), The Mummy (1999), Total Recall (1990), Air Force One (1997), Rambo: First Blood Part II (1985).
Pentru compozițiile sale de film, Goldsmith a fost nominalizat de 18 ori la Oscar, ieșind câștigător o singură dată, în 1977, datorită coloanei sonore din pelicula The Omen, în regia lui Richard Donner, cu Gregory Peck în rolul principal. Primul său lungmetraj major, Lonely Are The Brave, un western modern cu Kirk Douglas și Walter Matthau, a apărut în 1962, iar ultimul, Looney Tunes: Back In Action, a fost lansat în 2003.
Născut Jerrald King Goldsmith la 10 februarie 1929, în Los Angeles, California, întâlnirea lui Jerry Goldsmith cu muzica a avut loc încă din primii ani de viață, când a fost inițiat pe drumul acestei frumoase arte chiar de mama sa, o profesoară ce i-a recunoscut potențialul și l-a încurajat să studieze.
La vârsta de șase ani, Goldsmith experimenta deja cântatul la pian, odată ce și-a început studiile formale cu renumitul pianist Jakob Gimpel și mai târziu cu respectatul compozitor Mario Castelnuovo-Tedesco, la Universitatea din California de Sud (USC). Tot în această perioadă a avut privilegiul de a studia compoziția de film cu legendarul Miklós Rózsa, un compozitor american de origine maghiară, cunoscut pentru lucrările sale din valoroasele producții Ben-Hur și El Cid.
Educația lui Goldsmith i-a oferit o bază solidă în teoria muzicii, a compoziției și orchestrației, expunerea timpurie la muzica clasică și la diverse alte stiluri contribuind ulterior la abordarea unică în materie de muzică de film.
Jerry Goldsmith a dezvoltat o afinitate pentru îmbinarea elementelor orchestrale tradiționale cu tehnici inovatoare, ceea ce va deveni o caracteristică a operelor lui muzicale.
Intrarea lui Goldsmith la Hollywood a avut loc într-o perioadă de transformări pentru industria divertismentului. La începutul anilor 1950, televiziunea devenea din ce în ce mai populară, iar Goldsmith a profitat de ocazie pentru a-și etala talentele.
A avut un start interesant, începând întâi să lucreze la CBS ca dactilograf în departamentul de muzică, unde a trecut rapid la compunerea de partituri pentru emisiuni radio și seriale de televiziune. Munca la programe precum Romance și Playhouse 90 i-a permis să se perfecționeze și să experimenteze cu diferite stiluri muzicale. În 1957, Goldsmith a compus coloana sonoră pentru primul său lungmetraj, Black Patch, un western modest care i-a demonstrat abilitatea de a îmbunătăți povestirea prin muzică.
Cu toate acestea, contribuția la filmul lui John Huston, Freud: The Secret Passion (1962) a marcat un punct de cotitură semnificativ în cariera lui Goldsmith. Temele psihologice complexe ale filmului necesitau o coloană sonoră care să poată evoca răspunsuri emoționale profunde, iar Goldsmith a reușit acest lucru cu un amestec inovator de disonanță și atonalitate. Această partitură revoluționară i-a adus prima nominalizare la Oscar și l-a consacrat ca un concurent serios în lumea muzicii de film.
În următoarele cinci decenii, Goldsmith a compus partituri pentru aproape 200 de filme din diverse genuri, fiind aclamat pentru versatilitatea și creativitatea sa. A devenit cunoscut pentru capacitateade a-și adapta stilul astfel încât să se potrivească cerințelor unice ale fiecărui proiect. De la aranjamente orchestrale ample, la compoziții electronice minimaliste, munca lui Goldsmith a acoperit o gamă largă de peisaje muzicale. Printre cele mai notabile partituri ale lui se numără cele pentru Planet of the Apes (1968), Patton (1970), Chinatown (1974), The Wind and the Lion (1975), The Omen (1976), Gremlins (1984), Basic Instinct (1992) și Star Trek: The Motion Picture (1979).
Muzica lui Goldsmith pentru Planet of the Apes, în special, a pus în evidență utilizarea inovatoare a instrumentelor neconvenționale și a designului sonor. De exemplu, a inclus instrumente precum tamburinele, clopotele și diverse percuții etnice, care au contribuit la crearea unei atmosfere unice și stranii, pe care le-a combinat cu sunete sintetizate și zgomote ale naturii.
De-a lungul ilustrei cariere, Jerry Goldsmith a primit nu doar numeroase laude pentru contribuția la muzica de film, dar și multe premii. A fost nominalizat la un număr uimitor de 18 premii Oscar, câștigând o dată pentru coloana sonoră din The Omen.
Lucrările lui Goldsmith au fost celebrate de organizații precum American Film Institute (AFI), care a inclus câteva dintre ele pe lista celor mai bune partituri de film: „Star Trek: The Motion Picture”, „Chinatown” și „The Omen” fiind citate frecvent printre cele mai bune din istoria cinematografică.
În 2017, Jerry Goldsmith a primit o stea pe celebrul bulevard Hollywood Walk of Fame.
La sfârșitul anilor 1990 și începutul anilor 2000, Goldsmith a continuat să compună partituri pentru filme importante, explorând în același timp noi căi în tehnologia muzicală. Ultima a fost finalizată în 2003 pentru Looney Tunes: Back in Action, o comedie în regia lui Joe Dante.
Un an mai târziu, Jerry Goldsmith a decedat la 21 iulie (2004), după o luptă destul de lungă și grea cu cancerul. Avea 75 de ani.
Jerry Goldsmith a fost căsătorit de două ori. Primul mariaj a fost cu Sharon Hennagin (din 1970 și până în 1970), rezultând patru copii, după divorțul de Hennagin căsătorindu-se cu Carol Heather Goldsmith, în 1972, cei doi devenind părinți în 1983, atunci când s-a născut Aaron Goldsmith, acum comentator sportiv.
Surse:
https://www.imdb.com/title/tt0075005/?ref_=nmawd_awd_1
https://www.imdb.com/name/nm0000025/trivia/?ref_=nm_ov_ql_3
https://www.theguardian.com/news/2004/jul/24/guardianobituaries1
De ce premiile Oscar ocolesc filmele horror?
Filme de renume de la Warner Bros, disponibile gratuit pe YouTube
David Lynch a iubit femeile poate la fel de mult ca filmele. A fost căsătorit de patru ori