Într-un colț slab luminat al Galeriei Brera din Milano, un tablou oprește vizitatorii la jumătatea drumului. Hristos mort (c. 1480-1490) al lui Andrea Mantegna confruntă privitorii cu un portret necruțător al morții: Trupul neînsuflețit al lui Hristos, întins pe o lespede rece, cu picioarele îndreptate spre observator, mâinile străpunse și fața transformată redate cu precizie anatomică. O capodoperă renascentistă, celebrată pentru perspectiva sa radicală și intensitatea emoțională, care a stârnit, de asemenea, indignare, cenzură și dezbateri timp de peste cinci secole. Cum a ajuns o operă menită să inspire devoțiune ținta controverselor?
Andrea Mantegna (1431-1506), unul dintre cei mai importanți pictori și gravori ai Quattrocento-ului din Italia de Nord, un virtuoz al Renașterii italiene, a fost renumit pentru rigoarea sa artistică și măiestria perspectivei. Format la Padova și ulterior pictor de curte al familiei Gonzaga din Mantova, Mantegna a îmbinat motivele clasice cu tehnici inovatoare. Lamentation Over the Dead Christ exemplifică abilitatea sa: corpul lui Hristos este scurtat dramatic, creând iluzia că privitorul se află la picioarele sale, un martor intim al scenei. Liniile unghiulare ale plăcii de marmură amplifică duritatea compoziției, în timp ce detaliile meticuloase – barba de pe maxilarul lui Hristos, faldurile din giulgiul funerar – sporesc realismul.
Istoricul de artă Giorgio Vasari, în cartea sa Lives of the Artists (1550), a lăudat „acuitatea și vivacitatea” lui Mantegna, remarcând abilitatea acestuia de a da viață figurilor „sculptate în piatră”. Totuși, chiar acest realism a devenit o sabie cu două tăișuri. Spre deosebire de reprezentările anterioare idealizate ale Patimilor lui Hristos, versiunea lui Mantegna refuză să dezinfecteze moartea. Rănile sunt crude, pielea palidă, membrele rigide. Pentru unii, aceasta a fost o meditație profundă asupra mortalității; pentru alții, a fost ceva la limita sacrilegiului.
Epoca Renașterii a cunoscut o schimbare către umanism, accentuând suferința pământească a lui Hristos în detrimentul transcendenței sale divine. Pictura lui Mantegna se aliniază învățăturilor franciscane, care încurajau empatia prin concentrarea asupra agoniei fizice a lui Hristos. Cu toate acestea, detaliile viscerale ale lucrării au testat limitele decorului. Consiliul de la Trento (1545-1563), care a încercat să reformeze arta catolică în timpul Contrareformei, a criticat imaginile religioase prea grafice, pe motiv că distrag atenția de la contemplarea spirituală. Deși Lamentation a scăpat de distrugerea totală, cercetătorii sugerează că a fost ascunsă de ochii publicului în colecții private pentru a evita examinarea.
În secolul al XIX-lea, moraliștii victorieni au fost revoltați de nuditatea și candoarea anatomică a picturii. Criticul de artă John Ruskin, deși a admirat îndemânarea lui Mantegna, a considerat lucrarea „ prea teribilă” pentru a fi expusă.
Supraviețuirea tabloului Lamentation este o dovadă a valorii sale percepute. Spre deosebire de multe lucrări modificate sau distruse în timpul perioadelor de cenzură, lucrarea lui Mantegna a fost păstrată, deși discret. Documentele indică faptul că a fost deținută de cardinalul Sigismondo Gonzaga în secolul al XVI-lea, probabil expusă într-o capelă privată, unde realismul său putea inspira o reflecție personală fără controverse publice.
Proveniența picturii a rămas obscură până în 1824, atunci când a intrat în colecția Galeriei Brera. Chiar și atunci, expunerea tabloului a fost intermitentă. O restaurare din 2006 a dezvăluit straturi ascunse: glazuri subtile care au atenuat paloarea corpului și urme de ultramarin în fundal, sugerând că Mantegna a imaginat inițial un cadru mai luminos. Aceste descoperiri au reaprins dezbaterile cu privire la intenția artistului – lucrarea era menită să șocheze ori să evoce o venerație pacifistă?
Utilizarea de către Mantegna a perspectivei di sotto in sù (de jos în sus) a fost revoluționară. Prin poziționarea picioarelor lui Hristos cel mai aproape de privitor, artistul a creat o experiență participativă, ca și cum cineva ar îngenunchea alături de cei îndurerați – Fecioara Maria, Ioan Evanghelistul și Maria Magdalena, ale căror fețe îndurerate încadrează scena. Această tehnică, împrumutată din frescele pictate de Mantegna pentru Palatul Ducal din Mantova, provoacă privitorul să se confrunte direct cu moartea.
Tehnologia modernă de imagistică dezvăluie precizia lui Mantegna: Razele X arată că acesta a ajustat trunchiul lui Hristos pentru a spori efectul de prescurtare, în timp ce reflectografia în infraroșu a scos la iveală desenele subterane care cartografiază fiecare pliu al giulgiului. O astfel de competență tehnică subliniază rolul dublu al lui Mantegna ca artist și anatomist, un student atât al sculpturii clasice, cât și al disecției umane.
Astăzi, Lamentation este considerată o piatră de temelie a artei renascentiste. Influența sa se regăsește în lucrări precum Hristos Mort în Mormânt de Hans Holbein (1521-1522) și chiar în fotografia modernă, unde unghiurile dramatice evocă confruntarea directă cu vulnerabilitatea umană. Călătoria tabloului de la devoțiune privată la icoană publică reflectă evoluția atitudinii față de rolul artei în societate: o oglindă a celor mai întunecate și mai profunde adevăruri ale umanității.
În 2016, Galeria Brera a organizat o expoziție care a explorat impactul lui Mantegna asupra lui Caravaggio, a cărui tehnică de clar-obscur a echilibrat în mod similar realismul și dramatismul. Curatorul James Bradburne a remarcat: „Mantegna ne obligă să vedem dincolo de icoană – să atingem experiența umană a pierderii”. Această universalitate explică potențialul său viral în era digitală; postările de pe rețelele de socializare care se apropie de rănile lui Hristos sau de lacrimile celor îndurerați strâng în mod regulat milioane de vizualizări, demonstrând că arta renascentistă poate încă declanșa o conversație globală.
Plângerea lui Andrea Mantegna asupra lui Hristos mort dăinuie, așadar, nu în ciuda controverselor sale, ci datorită acestora.
Surse:
http://www.travelingintuscany.com/art/andreamantegna/lamentation.htm
https://www.wikiart.org/en/andrea-mantegna/the-dead-christ-1478
Cel mai bine păzit muzeu din lume. O fuziune de artă, inovație și istorie
Fantomele de la Luvru, cel mai faimos muzeu al lumii. Arta întâlnește supranaturalul