Home » Cultură » Vincenzo Peruggia, bărbatul care a furat-o pe Mona Lisa

Vincenzo Peruggia, bărbatul care a furat-o pe Mona Lisa

Vincenzo Peruggia, bărbatul care a furat-o pe Mona Lisa
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 29.01.2025

Vincenzo Peruggia este cunoscut pentru furtul, în 1911, al celui mai faimos tablou din lume, Mona Lisa, de la muzeul Luvru din Paris. Peruggia, un imigrant italian în Franța, lucrase pentru scurt timp la Luvru, la montarea geamurilor pe o selecție de tablouri, inclusiv pe Mona Lisa. În noaptea de dinaintea furtului, Peruggia s-a ascuns în muzeu, profitând de faptul că instituția era închisă publicului la 21 august. Folosindu-se de uniforma sa de muncitor, a reușit să se furișeze printre operele de artă fără a atrage atenția. Când galeria care o găzduia pe Mona Lisa s-a golit de muncitori și de personalul muzeului, Peruggia a scos tabloul din ramă și l-a ascuns sub haine, după care a ieșit din Luvru pe ușa din spate, fără ca nimeni să-l observe.

Furtul a făcut prima pagină a ziarelor din întreaga lume, iar detectivii au descins la Luvru în căutare de indicii, interogându-l chiar și pe un tânăr… Pablo Picasso, pe care l-au considerat suspect. Peruggia a fost cu un pas înainte, și aproape că a scăpat.

În 1910, Théophile Homolle, directorul muzeelor naționale din Franța, declara cu încredere că este imposibil să furi opere de artă de la Luvru. Homolle se lăuda: „La fel de bine ai putea pretinde că se pot fura turnurile de la Notre Dame!”

Un an mai târziu, în timp ce Homolle era plecat în vacanță, Mona Lisa a dispărut. Luvrul fotografiase operele din colecția sa pentru a le cataloga. Și datorită limitărilor tehnice ale fotografiei, muncitorii cărau piesele pe acoperiș pentru a le fotografia în lumină naturală, scrie brucewilsonauthor.medium.com. Într-unul din aceste momente, a fost luată și Mona Lisa de pe perete, fără ca cineva din muzeu să observe. Mai mult, timp de aproape 30 de ore, absolut nimeni nu a observat că locul în care fusese expus tabloul era gol. Bruce Wilson, autor a nouă cărți de istorie, comentează în articolul său spunând că orele destul de multe care au trecut până la descoperirea furtului este un semn al popularității nu atât de mari a tabloului la acea vreme (1911), dispariția fiind semnalată de un artist venit acolo cu intenția de a picta Marea Galerie. El a fost cel care s-a plâns că nu o mai vede pe Mona Lisa lui da Vinci.

„Astăzi, dacă Mona Lisa ar dispărea, furtul ar fi descoperit în câteva minute”.

După ce s-a dat alarma și a fost chemată poliția, muzeul a fost închis timp de o săptămână.

Dar cum a operat Vicenzo Peruggia, reușind să fure cea mai faimoasă pictură din istorie, acum cel mai vizitat tablou din lume – Mona Lisa. (Creat de Leonardo da Vinci la începutul secolului al XVI-lea, acesta este evaluat la peste 660 de milioane de dolari. Pictura a fost expusă la Luvru în mod intermitent din 1797.)

Peruggia (născut la 8 Octombrie 1881 la Dumenza, în Italia) era de-al casei la Luvru. Lucrase acolo instalând sticlă de protecție în jurul mai multor opere importante, inclusiv în jurul Mona Lisei.

În dimineața zilei de 21 august 1911, Peruggia, după ce intrase cu o seară înainte în Luvru îmbărcat ca un muncitor, rămânând ascuns peste noapte în muzeu, a reușit să ia tabloul de pe perete, l-a înfășurat în halatul de muncitor și a ieșit pe unde intrase, fără a trezi suspiciuni, de acolo plecând direct spre apartamentul său din Paris. Și într-un cufăr din dormitorul lui Peruggia a stat Mona Lista ascunsă timp de doi ani.

„A devenit furtul secolului – cel puțin în lumea artei. Iar ziarele din întreaga lume au relatat despre furt. Un titlu din New York Times titra -60 de detectivi caută Mona Lisa furată, publicul francez este indignat.

Și cum detectivii nu au putut rezolva crima, poliția a apelat la Alphonse Bertillon, pionierul ideii de a folosi amprentele digitale pentru rezolvarea crimelor. Dar, deși a luat amprentele tuturor angajaților de la Luvru, Bertillon nu a putut prinde vinovatul”.

Investigațiile au continuat, fără succes însă, în ciuda faptului că se oferise inclusiv o recompensă atractivă pentru furnizarea oricăror informații despre furt sau făptaș. Polițiștii s-au agățat în ancheta lor de câteva persoane, toate nevinovate, printre care un poet pe nume Guillaume Apollinaire care, speriat de situație, a spus orice numai să scape, arătând cu degetul spre un alt artist: Pablo Picasso.

Picasso, care avea 20 de ani la vremea aceea, a mărturisit că deținea statui din Epoca Bronzului furate din Iberia. Poliția a confiscat statuile, care fuseseră furate de la Luvru în 1907, însă hoțul nu era Picasso, el doar le achiziționase de pe piața neagră.

Cu tabloul ascuns în propriul apartament, lui Vincenzo Peruggia i-a trecut prin cap să predea tabloul, sperând că va pune mâna pe recompensă, dar nu a mers mai departe cu ideea.

După doi ani de căutări, în decembrie 1913, Peruggia a făcut prima mișcare. A decis să încerce să vândă Mona Lisa unui dealer de artă din Florența, Alfredo Geri, trimițându-I o scrisoare semnată „Leonardo Vincenzo”, și în care anunța că deține pictura celebră. Geri a fost de acord să vadă opera, așa că Peruggia a plecat cu trenul de la Paris la Florența, cu Mona Lisa „la braț”. Între timp, Geri, suspectând că este vorba despre Mona Lisa cea adevărată, l-a contactat pe directorul Galeriei pentru a verifica autenticitatea tabloului. Împreună au convenit să se întâlnească cu Peruggia în camera de hotel a acestuia sub pretextul unei vânzări. În timpul întâlnirii, după ce au confirmat că tabloul era autentic, cei doi au alertat poliția italiană, care l-a arestat pe Peruggia imediat după întâlnire.

Peruggia a fost judecat la Florența și condamnat la doar un an și două luni de închisoare pentru furtul Mona Lisei, în vreme ce optimistul director al muzeelor naționale, Homolle, care susținea că Luvrul este impenetrabil, acesta a fost forțat să demisioneze.

Întrebat la proces de ce a furat-o pe Mona Lista, Peruggia a declarat că motivul principal a fost dorința de a returna pictura Italiei, țara sa natală și locul de naștere al creatorului operei de artă, Leonardo da Vinci, învinuindu-l pe împăratul Napoleon Bonaparte pentru furtul picturii din Italia, unde ar fi trebuit să rămână.

Cu tot avântul lui patriotic, Peruggia avea niște probleme în ceea ce privește mărturisirile sale. Napoleon nu a furat-o pe Mona Lisa – deși a luat nenumărate opere de artă din Italia în Franța în timpul mandatului său de împărat. Cel care a adus tabloul în Franța a fost Leonardo da Vinci însuși, asistentul său vânzându-l apoi regelui Francisc I.

„Mona Lisa a petrecut aproape 300 de ani în Franța înainte ca Napoleon să se îndrepte spre sud în fruntea unei armate pentru a pune mâna pe capodoperele Renașterii pentru noua sa colecție imperială. Necunoscând istoria, Peruggia și-a urmărit obiectivul de a repatria tabloul”.

Furtul a schimbat soarta tabloului. După ce s-a scris despre crima de artă de la Luvru, și după ce tabloul a fost readus în muzeu, Mona Lisa a dobândit o cu totul altă faimă”.

„Mulțimile se îmbulzeau la Luvru pentru a vedea tabloul, iar în curând, toată lumea a fost de acord că Mona Lisa era cea mai faimoasă pictură din istorie. Timp de secole, artiștii au admirat portretul lui da Vinci, iar regii francezi și-au împodobit pereții cu femeia zâmbitoare. Criticii de artă au numit-o unul dintre cele mai bune portrete – sau poate cel mai bun portret de femeie – dar, în general, nu au clasificat-o drept cea mai mare pictură din istorie. Fără Vincenzo Peruggia, Mona Lisa ar fi putut rămâne unul dintre multele portrete ale Renașterii. Datorită furtului, este cea mai recunoscută pictură din lume”.

După eliberare, Peruggia s-a întors la o viață relativ liniștită. A servit în armata italiană în timpul Primului Război Mondial și s-a căsătorit după război. A continuat să lucreze ca decorator și artist, având o fiică pe nume Celestina. Vincenzo Peruggia a murit la 8 octombrie 1925, la vârsta de 44 de ani, mult timp de atunci, Vicenzo fiind văzut ca un paradox: un hoț care a devenit un fel de erou național pentru acțiunile sale considerate de unii patriotice și, de în același timp, un hoț datorită căruia Mona Lisa a trecut la un alt nivel de celebritate.

Surse:

https://brucewilsonauthor.medium.com/vincenzo-peruggia-the-man-who-stole-the-mona-lisa-71fb61cb7128

https://www.nytimes.com/2022/10/07/arts/design/mona-lisa-vincenzo-peruggia.html

https://www.bbc.com/news/magazine-25241576

https://www.britannica.com/biography/Vincenzo-Peruggia

Vă mai recomandăm să citiți și:

Test de cultură generală. De ce nu are Mona Lisa sprâncene?

Cel mai mare jaf dintr-o bancă din istorie

Jaful de la Muzeul Isabella Stewart Gardner, cel mai mare jaf de artă din istorie. Capodoperele furate în valoare de jumătate de miliard de dolari

Cinci dintre cele mai mari jafuri din muzee. „Dacă mă iei de pe perete, vei regreta tot restul vieții tale”

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase