Probabil cel mai infam jaf de artă din istorie este cel care a avut loc la Muzeul Isabella Stewart Gardner, la 18 martie 1990, în Boston.
Doi bărbați deghizați în ofițeri de poliție au intrat în muzeu pretinzând că investighează o tulburare. Odată ajunși înăuntru, i-au imobilizat pe agenții de securitate, după care i-au legat în subsolul instituției. În următoarele 81 de minute, au trecut sistematic prin muzeu, furând 13 opere de artă evaluate la peste 500 de milioane de dolari. Printre operele furate se aflau capodopere de Vermeer, Rembrandt și Degas.
Cea mai notabilă piesă a fost Concertul de Vermeer, una dintre cele doar 36 de picturi cunoscute ale artistului. În ciuda investigațiilor ample și a numeroaselor teorii cu privire la identitatea hoților, niciuna dintre operele de artă furate nu a fost recuperată vreodată. Cazul rămâne nerezolvat, iar muzeul a oferit chiar o recompensă de 10 milioane de dolari pentru informații care să conducă la recuperarea prețioaselor tablouri dispărute fără urmă.
La 4 septembrie 1972, Canada a fost martora celui mai mare jaf de artă, la Muzeul de Arte Frumoase din Montreal, într-o operațiune care avea să fie cunoscută sub numele de „Skylight Caper ”. Într-o scenă care amintește de un film de acțiune de la Hollywood, trei hoți mascați au urcat pe acoperișul muzeului, coborând apoi printr-o lucarnă în galeria de dedesubt. (Din cauza reparațiilor de pe acoperiș, alarma fusese dezactivată).
Odată ajunși înăuntru, aceștia au amenințat cu arme de foc trei agenți de securitate, înainte de a-i lega și a-i lăsa în compania unuia dintre hoți, într-o sală de lectură, ceilalți doi ocupându-se de colectarea de tablouri, statuete și alte obiecte de artă. La finalul operațiunii, infractorii au fugit cu o pradă impresionantă: 18 lucrări de artă valoroase, inclusiv un peisaj rar semnat de Rembrandt și lucrări atribuite lui Jan Brueghel cel Bătrân, Corot, Delacroix, Rubens și Thomas Gainsborough. Planificarea meticuloasă implicată în acest jaf a fost evidentă; jefuitorii nu doar că știau exact ce urmăresc, dar au executat inclusiv evadarea cu mare precizie. Doar două obiecte – un pandantiv și o pictură atribuită lui Jan Brueghel cel Bătrân – au fost recuperate. Jaful este considerat nu doar cel mai mare furt de artă din Canada, dar și cel mai mare furt din istoria Canadei.
La 16 octombrie 2012, un grup de hoți a reușit să fure din Muzeul Kunsthal din Rotterdam, Țările de Jos, șapte tablouri valoroase ale unor artiști precum Picasso, Monet și Matisse, ocolind toate sistemele de securitate și evitând capturarea în timpul evadării. Furtul a avut loc în timpul unei expoziții temporare și a fost executat cu o asemenea rapiditate încât a lăsat autoritățile stupefiate. Valoarea totală a operelor de artă furate a fost estimată la peste 100 de milioane de dolari. În ciuda investigațiilor și a eforturilor internaționale de a da de urma operelor furate, acestea nu au fost niciodată recuperate.
La vremea respectivă, reprezentanții muzeului au presupus că tablourile posibil să fi fost „furate la comandă” de către un colecționar de artă, „caz în care ar putea fi agățate pe un perete undeva până acum, pentru a nu mai fi văzute niciodată” sau pentru răscumpărare, o idee pe care au considerat-o, totuși, destul de proastă, spunând că în cazul în care hoții ar încerca să vândă picturile pe piața liberă, cu siguranță ar eșua în demersul lor, având în vedere faptul că tablourile „sunt atât de bine cunoscute, încât nimeni nu s-ar atinge de ele”.
La 20 mai 2010 a avut loc unul dintre cele mai mari jafuri de artă din Franța, la Muzeul de Artă Modernă din Paris. Vjéran Tomic, pe care presa l-a numit „Spiderman”, a pătruns în muzeu prin îndepărtarea unei ferestre și ocolirea mai multor sisteme de securitate și detectoare de mișcare (care se spune că ar fi funcționat defectuos în acea noapte). Omul Păianjen „villain” a plecat din muzeu cu cinci opere de artă importante ale unor artiști renumiți, printre care Picasso și Braque, evaluate la peste 100 de milioane de dolari în total.
În 2011 a fost arestat, iar în 2017 a fost condamnat la opt ani de închisoare, în timp ce doi complici au primit sentințe de șase și șapte ani pentru rolurile lor pe lângă Tomic. În plus, toți trei au fost amendați cu 112 milioane de dolari. Tablourile furate, însă, nu au fost găsite niciodată.
„Am văzut un peisaj profund, viu”, declara Tomic într-un interviu citat de New Yorker, despre tabloul lui Matisse numit „Pastorala” (1905). „Și micul diavol care cânta la flaut de nicăieri, ca prin magie, ca și cum ar fi fost gardianul acestui mediu”. L-a luat de pe perete. Apoi a observat Femeia cu evantai, a lui Modigliani, un portret al muzei și obsesiei artistului, Lunia Czechowska. L-a furat și pe Modigliani. După care și-a continuat drumul prin galerie, aflat sub vraja tuturor acelor opere de artă, adunând în „tolba lui cu nestemate pictate” „Porumbel cu mazăre”, de Picasso, și „Măslin lângă l’Estaque”, de Braque, „Femeia cu ochi albaștri” de Modigliani scăpând de furt ca prin minune.
„Atunci când m-am dus să o iau de pe perete, mi-a spus: Dacă mă iei pe mine, vei regreta tot restul vieții tale. Nu voi uita niciodată ce mi-a făcut această Femeie cu ochi albaștri. Atunci când am atins-o, să o scot din ramă, m-a curpins instantaneu o frică puternică, așa că am renunțat și am fugit de-acolo”.
La 25 noiembrie 2019, șase bărbați au comis un furt spectaculos furând din Muzeul Seiful Verde (Dresda, Germania), peste 4000 de diamante estimate la o valoare de 113 milioane de euro. Bărbații, pentru a pătrunde în clădire, au incendiat muzeul, dezactivând iluminatul stradal din jurul acestuia, înainte de a pătrunde pe o fereastră exterioară. Odată ajunși înăuntru, aceștia au tăiat gratiile de fier și au spart vitrinele din sticlă. Cele mai multe bijuterii furate au fost recupetare, iar spărgătorii au fost arestați și puşi sub acuzare pentru jaf comis în circumstanţe agravante şi pentru declanşarea unui incendiu periculos. Toți cei șase hoți erau asociați cu una dintre cele mai mari familii de interlopi din Berlin – Remmo.
Până să ajungă în muzeu, în anul 1958, colecţia furată, care îi aparținuse lui Augustus al II-lea cel Puternic, elector de Saxonia devenit ulterior rege al Poloniei (secolul al XVIII-lea), supravieţuise bombardamentului aerian al Aliaţilor din cel de-Al Doilea Război Mondial, pentru ca mai apoi să fie confiscată ca pradă de război de Uniunea Sovietică.
Surse:
https://edition.cnn.com/style/stolen-art-famous-museum-heists/index.html
https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/skylight-caper-1972-montreal-art-heist
https://www.theguardian.com/artanddesign/2012/oct/16/rotterdam-art-thieves-valuable-paintings
https://www.esquire.com/uk/culture/a45594430/what-happened-to-vjeran-tomic-the-spider-man-of-paris/
https://www.bbc.com/news/world-europe-65601751
Tezaur de monede rare din secolele XVI și XVII, descoperit în Polonia
Tezaur de bijuterii și arme vechi de 3.600 de ani, găsit pe un câmp din Cehia
Un tezaur din Epoca Bronzului, găsit în Spania, ascundea obiecte de origine „extraterestră”