Robert Eggers, regizorul filmului Nosferatu. „Cu cât încerci mai mult să te îndepărtezi de întuneric, cu atât mai mult întunericul este chiar în spatele tău”
Robert Eggers, regizor și designer de producție american, este cunoscut mai ales pentru scenariul și regia filmelor horror istorice The Witch (2015) și The Lighthouse (2019) – nominalizat la Oscar, peliculă alb negru cu Robert Pattinson și Willem Dafoe în rolurile principale, precum și pentru regia și co-scrierea filmului de ficțiune istorică The Northman (2022) – cu Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Willem Dafoe, Ethan Hawke și Björk (printre mulți alții).
S-a scris că filmele sale sunt remarcate pentru elementele folclorice, dar și pentru eforturile lui de a asigura autenticitatea istorică, în combinație cu groaza psihologică.
Născut la 7 iulie 1983 în New York, Robert Houston Eggers a avut parte de o copilărie care avea să influențeze ulterior o mare parte din munca sa artistică. Crescut de mamă, Kelly Houston, după ce tatăl biologic a lipsit din viața sa, Eggers s-a mutat la Laramie, Wyoming, unde a fost expus literaturii și artelor prin intermediul tatălui vitreg, Walter Eggers, profesor de limba engleză.
Anii de formare ai lui Robert Eggers au fost petrecuți în New England, unde a dezvoltat o fascinație pentru folclor și istorie – caracteristici care, așa cum am menționat puțin mai sus, vor deveni semne distinctive ale filmelor sale. A urmat cursurile American Musical and Dramatic Academy din New York, unde și-a perfecționat abilitățile de regizor, prima incursiune în artă constând în lucrul în teatru, unde a regizat mai multe producții înainte de a face saltul către film.
Lungmetrajul de debut al lui Eggers, The Witch (2015), a avut premiera la Festivalul de Film Sundance, fiind aclamat pe scară largă de critici și public deopotrivă pentru tensiunea atmosferică și autenticitatea istorică. Filmul a avut încasări de aproximativ 40 de milioane de dolari față de un buget modest de 4 milioane de dolari și este adesea considerat unul dintre cele mai reușite filme horror ale deceniului său.
The Witch este plasat în Noua Anglie a anilor 1630 și urmărește o familie puritană care se confruntă cu forțe malefice în pădurile din jurul fermei lor. Atenția meticuloasă a lui Eggers față de detaliile istorice este evidentă în tot filmul, de la dialogul creat folosind un limbaj adecvat perioadei până la portretizarea autentică a vieții din secolul al XVII-lea. The Witch nu numai că a obținut premii pentru regia sa, dar l-a și consacrat pe Eggers ca o influență formidabilă în cinematografia horror.
După succesul avut cu The Witch, Eggers a lansat The Lighthouse (2019), un thriller psihologic alb-negru cu Willem Dafoe și Robert Pattinson. Plasat la sfârșitul secolului al XIX-lea, filmul aduce în prim plan teme legate de izolare și nebunie, în timp ce doi paznici ai unui far intră în haos în timpul unei săptămâni furtunoase pe o insulă îndepărtată. Alegerea lui Eggers de a filma în alb-negru nu numai că aduce un omagiu cinematografiei clasice, dar sporește și atmosfera stranie a peliculei.
Câțiva ani mai târziu, în 2022, Eggers s-a aventurat în povestirea epică cu The Northman, o saga vikingă inspirată de Hamlet al lui Shakespeare, pentru realizarea peliculei regizorul lucrând cu istorici și făcând cercetări meticuloase asupra perioadei, în vederea reproducerii unor decoruri, costume și recuzită cât mai autentice cu putință. Profesorul Neil Price, arheolog la Universitatea Uppsala din Suedia, care a lucrat la film, a declarat ulterior că „Northman ar putea fi cel mai exact film despre vikingi realizat vreodată”, scrie IMDb.com.
Cu Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Anya Taylor-Joy și Ethan Hawke în rolurile principale, filmul explorează temele răzbunării și destinului pe fundalul mitologiei nordice. Deși a fost un film apreciat de critici, pentru ambiția regizorală și povestea vizuală, The Northman a avut probleme la box office (a avut încasări nu mai mult de 70 de milioane de dolari).
Cel mai recent proiect al lui Eggers, Nosferatu, este un remake al filmului clasic mut Nosferatu al lui F.W. Murnau, lansat la sfârșitul lui 2024, un proiect deosebit de semnificativ pentru Eggers, având în vedere faptul că a regizat anterior o adaptare scenică a lui Nosferatu în timpul liceului, perioadă în care i s-a dezvoltat fascinația pentru horror-ul cu rădăcini în folclor și mit.
Nosferatu este cel mai de succes film al lui Eggers din punct de vedere financiar, obținând până acum 135 de milioane de dolari la nivel global și devenind un candidat plauzibil la categoriile Oscar care rareori fac loc horror-ului.
Cum a ajuns mai exact Eggers la Horror?
Am văzut într-o carte luată din biblioteca școlii primare o serie de povestiri despre diferiți monștri, după care, în altă carte, despre vampire, am găsit o poză cu Max Shreck, actorul care l-a jucat pe Nosferatu original. Mi s-a părut cel mai tare lucru pe care l-am văzut vreodată. Am citit legenda și am vrut să văd filmul. Mama m-a ajutat să găsesc o casetă VHS, pe care a trebuit să o comandăm și care a venit prin poștă o lună mai târziu.
Apoi, am văzut filmul cu Bela Lugosi și mi-a plăcut, ce este oarecum șocant pentru mine, pentru că acum mi se pare destul de plictisitor – cu excepția părții de început din Transilvania – oricât de grozav ar fi Lugosi. Spre deosebire de, să zicem, filmul lui Frank Langella, care este, de asemenea, bazat pe o piesă de teatru, versiunea Lugosi mi s-a părut mai mult un basm. La scurt timp după ce am văzut Nosferatu original, a apărut filmul lui Francis Coppola Bram Stoker’s Dracula.
Versiunea Coppola a fost uriașă pentru mine. M-am uitat la ea de un milion de ori. Când am văzut trailerul, îmi amintesc că m-am gândit – și este amuzant, pentru că acesta este lucrul pe care îl urmăresc constant – că așa trebuie să fi fost adevăratul Dracula. Iar interpretarea lui Gary Oldman este fantastică.
Surse:
https://www.vulture.com/article/robert-eggers-interview-nosferatu-ending.html
https://www.imdb.com/name/nm3211470/
Vă mai recomandăm să citiți și:
David Lynch, regizor dar și pictor, designer de mobilier și susținător al meditației transcedentale
Regizorul M. Night Shyamalan, acuzat într-un proces de 81 de milioane de dolari
John Houseman, regizorul de origine română, mentorul actorilor Robin Williams și Christopher Reeve
Michelangelo Antonioni, regizorul cu cel mai scurt discurs de la Oscaruri