Se întâmplă ca nume cu greutate ale cinematografiei universale să fi avut legătură cu țara noastră, unii dintre noi poate neauzind vreodată de acestea. Însă merită și este necesară promovarea și amintirea lor, mai ales dacă aceste personalități au avut un impact, mai mic sau mai mare, în lumea noastră.
Iată că John Houseman, actor, producător de teatru și film, cunoscut publicului larg pentru rolul profesorului Charles Kingsfield din filmul The Paper Chase (1973), câștigător al Globului de Aur și al Premiului Oscar, este unul dintre celebrii români necunoscuți.
Născut Jacques Haussmann, John Houseman a venit pe lume la 22 septembrie 1902 în București. Mama sa era britanică, iar tatăl său era un evreu alsacian. A studiat în Anglia, la Clifton College, și a emigrat ulterior în Statele Unite, în 1925, unde inițial a lucrat în comerțul cu cereale, după care a trecut la teatru, după prăbușirea pieței bursiere din 1929.
Houseman a devenit o figură proeminentă în teatrul american în anii 1930. A co-scris și a regizat mai multe piese pe Broadway, inclusiv Three and One (1933) și And Be My Love (1934). Colaborarea sa cu Orson Welles a început când l-a distribuit pe Welles în piesa Panic, ducând la un parteneriat fructuos, dar tumultuos, care a produs lucrări notabile precum Voodoo Macbeth pentru Federal Theatre Project.
În 1937, Houseman a co-fondat cu Welles Mercury Theatre, companie devenită celebră pentru producțiile sale inovatoare, inclusiv o versiune modernă a piesei lui Shakespeare – Julius Caesar. Teatrul Mercury a produs, de asemenea, infama adaptare radiofonică a Războiului lumilor de H.G. Wells în 1938, care a provocat panică generală în rândul ascultătorilor după ce aceștia au confundat-o cu știrile reale.
Însă cariera cinematografică a lui Houseman a luat avânt atunci când a colaborat cu Wells la Citizen Kane (1941), unde a jucat un rol important în spatele scenei, deși nu a primit niciun credit. A contribuit la dezvoltarea scenariului și la structura narativă a filmului, fiind de asemenea implicat în selecția actorilor și în gestionarea bugetului, aspecte esențiale pentru succesul oricărei producții cinematografice. După Citizen Kane, cariera lui John Houseman a continuat să evolueze. A devenit regizor respectat și un actor apreciat, câștigând premiul Oscar pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru interpretarea sa din The Paper Chase (1973), o dramo-comedie regizată de James Bridges, film bazat pe romanul omonim din 1971 al lui John Jay Osborn Jr. Pelicula, cu Timothy Bottoms în rolul principal. În discursul său de acceptare a premiului Oscar, a ținut să-i mulțumească cameramanului de la The Paper Chase, Gordon Willis, care, la acea vreme, nu fusese nominalizat nici pentru acel film, nici pentru oricare altul în distinsa sa carieră.
Ulterior, John Houseman a devenit un producător de succes la diferite studiouri, producând filme precum The Bad and the Beautiful (1952) și obținând o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun film pentru Julius Caesar (1953), cu Marlon Brando în rolul principal.
Houseman a continuat să joace în ultimii ani de viață, apărând în diverse filme și seriale de televiziune până la moartea sa din cauza cancerului la coloana vertebrală, la 31 octombrie 1988.
În perioada în care a predat la Julliard School of Fine Arts, unul dintre elevii săi a fost Robin Williams, pe care Houseman îl admira enorm. Houseman l-a sfătuit mai târziu pe viitorul comediant să renunțe la Julliard, deoarece își irosea talentul, și să se lanseze pe cont propriu ca actor de comedie, ceea ce Williams a și făcut la scurt timp.
Împreună cu Orson Welles – regizor, actor, scenarist, producător și magician american amintit pentru munca sa inovatoare în film, radio și teatru și considerat unul dintre cei mai mari și mai influenți regizori din toate timpurile, John Houseman a fondat Mercury Theatre Players, printre absolvenții acestei școli de teatru numărându-se Rachel Ambrose, Jessica Ashley, James Bacon, Kyle Barcelos, Emily Bentley, Kirsty Catchpole, Philip Catchpole, Marcus Churchill, Nate Drury, Finlay Fuller, Shannon Hannah și lista continuă.
Houseman a fost producător al unității 891, proiectul teatral guvernamental finanțat de WPA (Works Progress Administration – un program de lucrări publice la scară largă în Statele Unite, creat în timpul Marii Depresiuni de către administrația președintelui Franklin D. Roosevelt cu scopul de a oferi locuri de muncă și ajutor milioanelor de șomeri americani în timpul acelei perioade de criză). A fost producătorul legendarului Cradle Will Rock, care a trimis unde de șoc de paranoia de la New York la Washington, D.C. A co-fondat Theatre Group la Universitatea California din Los Angeles, împreună cu Robert Ryan și Sidney Harmon (1959). Unul dintre filmele sale în calitate de producător, Julius Caesar (1953), a fost primul film american al lui John Gielgud, care va refuza ulterior rolul pentru care Houseman a primit un Oscar, The Paper Chase (1973). Totuși, Gielgud i-a succedat lui Houseman în continuarea The Winds of War (1983), War and Remembrance (1988).
A produs două filme care au fost selectate de către Biblioteca Congresului pentru Registrul Național al Filmelor ca fiind semnificative din punct de vedere „cultural, istoric sau estetic”: Letter from an Unknown Woman (1948) și The Bad and the Beautiful (1952).
John Houseman a decedat la scurt timp după filmarea The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (31 octombrie 1988), nemaiapucând să prindă lansarea peliculei în cinematografe.
Surse:
https://www.imdb.com/name/nm0002144/bio/
https://www.britannica.com/biography/John-Houseman
Michelangelo Antonioni, regizorul cu cel mai scurt discurs de la Oscaruri