Orient Express, palatul pe șine. La momentul inaugurării, era o minune tehnologică
Orient Express este unul dintre cele mai emblematice trenuri din istorie, renumit pentru luxul și eleganța sa. A fost inaugurat la 4 octombrie 1883, plecând într-o călătorie care a legat Parisul de Constantinopol (actualul Istanbul) în mai puțin de 76 de ore. Această realizare remarcabilă, o combinație de inginerie și design nu doar că a reprezentat un progres semnificativ în transportul feroviar, dar a simbolizat și opulența și rafinamentul de la sfârșitul secolului al XIX-lea.
În perioada sa de glorie, multe celebrități au călătorit în cușetele luxoase ale Orient Express, inclusiv regele Ferdinand al Bulgariei, romancierul rus Leo Tolstoy, actrița americană Marlene Dietrich, impresarul baletului rus Serghei Diaghilev, Greta Garbo, Maria Callas, Mata Hari și agentul secret Lawrence T. al Arabiei.
La momentul inaugurării, Orient Express era o minune tehnologică. Trenul a fost conceput pentru a traversa diverse terenuri din Europa, inclusiv munți și câmpii, un deziderat extrem de provocator pentru inginerii acelor vremuri. Capacitatea de a efectua o călătorie atât de lungă în mai puțin de trei zile era fără precedent. Trenul folosea tehnologia avansată a locomotivelor cu aburi, care îi permitea să mențină viteze mari pe distanțe lungi, asigurând în același timp confortul pasagerilor.
Orient Express a fost mai mult decât un simplu mijloc de transport; a fost un simbol al luxului, al aventurii și al intrigii, inspirând nenumărate opere de artă și literatură.
Ideea unui tren de lux care să unească Europa de Vest cu Orientul a aparținut lui Georges Nagelmackers, un om de afaceri belgian fascinat de căile ferate. Acesta a fost inspirat de trenurile de noapte Pullman pe care le-a întâlnit în timpul călătoriei sale în America. Drept urmare, și-a imaginat călătoria în Europa ca fiind o afacere luxoasă și confortabilă într-o perioadă în care călătoriile erau periculoase și imprevizibile. Lansarea Orient Express a avut loc, așa cum am menționat, la 4 octombrie 1883, plecând din gara Paris cu destinația Istanbul (pe atunci Constantinopol) și oferind celor 40 de călători un nivel de confort și lux de neegalat până atunci.
Aladar, în timpul primului voiaj al Orient Express, pasagerii au călătorit cu trenul de la Paris la portul bulgăresc Varna, după care au fost transportați cu vaporul peste Marea Neagră la Constantinopol. Până în 1889 însă, întreaga călătorie a fost făcută pe calea ferată.
„Firma lui Nagelmackers, La Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens, a mobilat trenul, care avea vagoane de dormit, vagoane restaurant și vagoane tip salon, care adăposteau compartimente pentru fumători și saloane pentru doamne. A fost dotat cu covoare orientale, draperii sofisticate din catifea, lambriuri de mahon, fotolii adânci acoperite cu piele moale de Spania. Deținea inclusiv o bucătărie spațioasă și rafinată. Orient Express era de neegalat în ceea ce privește luxul și confortul. Ani de zile a atras elita societății europene, inclusiv regalitatea”. (britannica.com)
Mâncarea era, de asemenea, o experiență în sine.
Vagonul-restaurant a fost proiectat astfel încât să ofere o atmosferă elegantă și lejeră, unde pasagerii pot savura cele mai bune preparate în timp ce admiră peisajele pitorești ale Europei. Mesele erau pregătite de bucătari calificați, adesea inspirați în mâncărurile pe care le ofereau călătorilor din tradițiile culinare ale regiunilor prin care trecea trenul și de sezon. Totul, în decorul elegant al vagonului, cu servirea atentă și în acordurile muzicii ambientale deosebite.
Orient Express a fost martor la evenimente istorice importante, precum Primul Război Mondial și ascensiunea nazismului și a reprezentat adesea o sursă de inspirație pentru romane și filme de spionaj, crime și aventură. Orient Express a devenit rapid o metaforă pentru călătorie, aventură și, nu în ultimul rând, intrigi.
Mulți scriitori au fost fascinați de acest tren legendar, romanele lor contribuind la consolidarea mitului reprezentat de Orient Express, însă cea mai cunoscută operă literară care își are acțiunea principală în acest tren este, fără îndoială, „Crima din Orient Express” a Agathei Christie. Romanul, publicat în 1934, prezintă o crimă perfectă comisă într-un compartiment de tren, iar celebrul detectiv Hercule Poirot este chemat să rezolve cazul.
Orient Express a circulat de la Paris la Constantinopol (Istanbul) timp de peste 80 de ani (din 1883 și până în 1977). Primul tren expres transcontinental din Europa, scrie britannica.com, a acoperit inițial un traseu de peste 2 740 km (1 700 mile), care includea scurte opriri în orașe precum München, Viena, Budapesta și București. Serviciul său a fost întrerupt de Primul Război Mondial, dar a fost reluat în 1919, cu ruta de la Calais și Paris la Lausanne, apoi prin Pasul Simplon la Milano, Veneția, Zagreb, Belgrad și Sofia; trenul a fost numit atunci Simplon-Orient-Express. Întrerupt din nou în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, serviciul a fost reluat în 1947.
Orient Express a fost desființat în 1977, după mai multe decenii de scădere constantă a numărului de călători (care s-au orientat către avion și trenurile de mare viteză) însă în 1982, americanul James Sherwood a reînviat trenul sub numele de Venice Simplon Orient Express, cu mai multe rute între Londra și Veneția. Trenul original a oferit ultima sa cursă la 10 decembrie 2009, dispărând din orarele feroviare europene patru zile mai târziu, la 14 decembrie. Abia în 2021 a fost făcută publică o versiune modernizată a Orient Expressului original.
Orient Express, care este hotărât să își mențină prestigiul, are tarife pe măsură. Pentru o experiență la bordul trenului La Dolce Vita-Orient Express, prețul unui bilet începe de la 3.500 de euro (3.780 de dolari) pe pasager, pentru o noapte într-o cabină, crescând la 4.700 de euro (5.100 de dolari) pentru o noapte într-un apartament. La Dolce Vita Orient Express are 9 vagoane, trenul invitându-și pasagerii, așa cium scrie pe site-ul companiei, „să călătorească în inima eleganței pure și a epocii de aur a designului italian”.
Surse:
https://www.orient-express.com/trains/
https://www.britannica.com/topic/Orient-Express
https://www.orient-express.com/la-dolce-vita/a-dream-train/
Vă mai recomandăm să citiți și:
„Titanicul din munți”. Cea mai ghinionistă gară din Europa va deveni un hotel de 5 stele
Orient-Express, trenul de lux care a găzduit elita societății europene
Mormântul unui „vampir”, descoperit într-un fost palat din Polonia