Home » Cultură » Kiichiro Toyoda, fondatorul Toyota. De ce Toyoda a devenit Toyota? Pentru că numele mai scurt aduce noroc în Japonia

Kiichiro Toyoda, fondatorul Toyota. De ce Toyoda a devenit Toyota? Pentru că numele mai scurt aduce noroc în Japonia

Kiichiro Toyoda, fondatorul Toyota. De ce Toyoda a devenit Toyota? Pentru că numele mai scurt aduce noroc în Japonia
Kiichirō Toyoda. Credit foto: Domeniul Public
Publicat: 19.12.2024

„Hoții pot fi capabili să urmeze planurile de proiectare și să producă un război de țesut. Dar noi ne modificăm și ne îmbunătățim războaiele de țesut în fiecare zi. Ei nu au expertiza dobândită în urma eșecurilor de care a fost nevoie pentru a produce originalul. Nu trebuie să fim îngrijorați”.

Toyota este unul dintre liderii mondial în producția de automobile, numai anul trecut (în 2023) vânzând 11,2 milioane de vehicule la nivel mondial, o creștere de 7,2% de la an la an, potrivit informațiilor privind vânzările companiei. Sunt pionieri ai tehnologiei hibride, după ce au introdus primul vehicul hibrid produs în serie, Toyota Prius, care a influențat în mod semnificativ industria auto către opțiuni mai ecologice.

Actori-cheie în gestionarea lanțului global de aprovizionare, utilizând sistemul de producție Just-in-Time (JIT) pentru a minimiza deșeurile și a spori eficiența proceselor sale de producție. Campioni ai inițiativelor de sustenabilitate, cu eforturi continue de a reduce emisiile de carbon și de a dezvolta vehicule electrice și cu pile de combustie pe bază de hidrogen, ca parte a angajamentului lor de a atinge neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon.

Despre compania Toyota este interesant de aflat că numele ei a fost scris inițial „Toyoda”, care înseamnă „orezării fertile” în japoneză și, mai interesant decât asta, numele a fost schimbat în Toyota (în 1937) pentru a reduce numărul de „lovituri” de pensulă necesare pentru a-l scrie în Kanji, un număr mai mic de încondeieri fiind considerat mai norocoas, o schimbare menită să aducă succes și bunăstare noii firme. (Cuvântul „Toyoda” se scrie cu zece liniuțe japoneze, în timp ce „Toyota” folosește doar opt, opt fiind considerat, așa cum deja am menționat, un număr norocos în cultura japoneză).

De asemenea, în 2013, Toyota a devenit prima companie auto care a produs peste 10 milioane de vehicule într-un singur an. Toyota Corolla este recunoscută ca fiind cea mai bine vândută marcă din lume, cu peste 44 de milioane de unități vândute la nivel global de la introducerea sa în 1966.

Toyota deține și un record de durabilitate. Aproximativ 90% din toate mașinile Toyota Camrys vândute în ultimul deceniu sunt încă pe șosea. Și un record în ceea ce privește vehiculele hibride. Toyota Prius a înregistrat un succes semnificativ încă de la lansarea sa în 1997, recunoscută în prezent ca fiind cel mai vândut vehicul hibrid din lume, cu peste 6 milioane de unități vândute până în ianuarie 2017. În afara de asta, Toyota Land Cruiser a fost în producție continuă din 1951, fiind una dintre cele mai longevive serii de vehicule la nivel global, iar Toyota Mirai 2021 a stabilit un record mondial Guinness pentru parcurgerea unei impresionante călătorii fără emisii de 845 de mile cu un singur rezervor de combustibil pe bază de hidrogen.

Există chiar și un oraș numit Toyota City (fostul Koromo) în Japonia, redenumit în onoarea companiei datorită numeroaselor sale fabrici de producție situate acolo. Orașul are o populație diversificată care beneficiază de oportunitățile economice create de prezența Toyota. Cultura locală este influențată de tradițiile japoneze, dar și de inovațiile aduse de industria auto. De asemenea, orașul găzduiește diverse evenimente culturale și festivaluri care celebrează atât moștenirea locală cât și realizările tehnologice.

Dar cine a inventat Toyota?

Vârful de lance al creării primului automobil Toyota și al înființării Toyota Motor Corporation în 1937 a fost Kiichiro Toyoda, un japonez născut în orașul Koromo (astăzi parte a orașului Toyota), la 11 iunie 1894, și fiu al lui Sakichi Toyoda, un inventator renumit, cunoscut pentru dezvoltarea mașinilor de țesut automate, o moștenire tehnologică care, mai târziu, a influențat profund cariera lui Kiichiro.

Toyoda a studiat ingineria la Universitatea Imperială din Tokyo, unde a obținut o diplomă în inginerie mecanică, după absolvire alăturându-se companiei tatălui său, Toyoda Automatic Loom Works, și lucrând inițial la dezvoltarea mașinilor de țesut. În anii ‘20, a început să se intereseze de industria auto, inspirat de inovațiile tehnologice din Occident, pasiune ce l-a determinat să călătorească în Statele Unite pentru a studia industria auto americană.

În 1933, Kiichiro Toyoda a fondat Toyota Motor Corporation ca o divizie a Toyoda Automatic Loom Works, scopul lui fiind acela de a dezvolta automobile care să fie accesibile și eficiente pentru consumatori. Primul model de automobil dezvoltat sub conducerea sa a fost Toyota AA, lansat în 1936, odată cu el marcând începuturile unei revoluții în industria auto japoneză.

Kiichiro Toyoda este cunoscut nu doar pentru fondarea companiei Toyota, ci și pentru implementarea unor principii inovatoare de management care au stat la baza succesului ulterior al companiei. A promovat conceptul „Just-in-Time” (JIT), care vizează reducerea stocurilor și optimizarea proceselor de producție, abordare ce a devenit un standard industrial global și este asociată cu metoda Lean Manufacturing, care își propune să reducă risipele din cadrul sistemului de producție, fără a afecta productivitatea. Aceasta se concentrează pe identificarea activităților care nu adaugă valoare (non-valori) și eliminarea acestora, astfel încât să se maximizeze eficiența proceselor. Mai exact, Lean Manufacturing urmărește să optimizeze utilizarea resurselor, să reducă timpul de producție și să îmbunătățească calitatea produselor.

Sub conducerea lui Kiichiro, Toyota s-a extins rapid și a devenit unul dintre cei mai mari producători auto din lume. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, compania s-a adaptat prin producția de vehicule militare și echipamente necesare efortului de război, iar după război, Kiichiro s-a concentrat pe reconstrucția companiei și pe introducerea unor noi modele care au câștigat popularitate atât pe piața internă cât și internațională.

„De-a lungul anilor de ascensiune spre vârf, Toyota nu a făcut niciun secret din cât de mult a învățat de la Detroit. Prima sa mașină, AA, a fost o copie flagrantă (sau un omagiu) a unui sedan Chevrolet. Executivii săi au cercetat fiecare colț al Ford Motor Company în anii 1950, ducând acasă, în Japonia, idei care au inspirat ulterior sistemul de producție Toyota”, scrie History, citând un articol publicat în The New York Times.

Kiichiro Toyoda a murit la 27 martie 1952, la doar 57 de ani, dar compania sa a continuat să crească. În 1966, Toyota a introdus modelul compact Corolla, care în 1997 a devenit cea mai bine vândută mașină din lume, cu peste 35 de milioane de exemplare vândute la acea vreme. „Criza petrolului din anii 1970 a făcut ca vehiculele mici și eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil ale Toyota să devină tot mai atractive în America. În anii 1980, producătorul auto a lansat populara mașină compactă Camry și vehiculul utilitar sport 4Runner. Linia de automobile de lux a Toyota, Lexus, a debutat în SUA în 1989. Constructorul auto a introdus primul vehicul hibrid produs în serie pe planetă, Prius, în 1997 în Japonia și la nivel mondial în 2001. Până la sfârșitul anilor ’90, Toyota a produs peste 100 de milioane de vehicule în Japonia”. (History)

Kiichiro Toyoda a fost căsătorit cu Hatako Iida, fiica lui Shinshichi Iida, co-fondatorul lanțul de magazine Takashimaya, una dintre cele mai cunoscute și respectate mărci din industria retail-ului japonez.

În prezent, compania Toyota este condusă de Akio Toyoda, nepotul lui Kiichiro Toyota, și fiul lui Shoichiro Toyoda, omul care a condus compania spre proeminență. Akio Toyoda a fost președintele Toyota Motor Corporation din 2009 până în 2023, averea lui ridicându-se la peste 600 de milioane de dolari.

Surse:

https://www.automotivehalloffame.org/honoree/kiichiro-toyoda/

https://www.history.com/this-day-in-history/toyota-founder-dies

Vă mai recomandăm să mai citiți și:

Vopseaua solară ar putea crește autonomia vehiculelor electrice cu mii de kilometri

Vehiculele autonome sunt mai sigure decât cele conduse de oameni, cu două mari excepții

Oamenii de știință au descoperit ingredientul secret care poate crește autonomia vehiculelor electrice

André-Marie Ampère, unul dintre fondatorii științei electromagnetismului clasic

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Ferigile care „evoluează invers” pun la încercare ipotezele despre evoluția plantelor
Ferigile care „evoluează invers” pun la încercare ipotezele despre evoluția plantelor
Cum să îți alegi încălțămintea și îmbrăcămintea perfectă pentru orice ocazie (P)
Cum să îți alegi încălțămintea și îmbrăcămintea perfectă pentru orice ocazie (P)
Zeci de copii sacrificați, toți cu pieptul desfăcut, descoperiți într-un sit funerar din Peru
Zeci de copii sacrificați, toți cu pieptul desfăcut, descoperiți într-un sit funerar din Peru
Cum previne fluorul cariile și de ce este important pentru sănătatea dinților?
Cum previne fluorul cariile și de ce este important pentru sănătatea dinților?
Aproape toate limbile au acest lucru în comun și nimeni nu știe de ce
Aproape toate limbile au acest lucru în comun și nimeni nu știe de ce
Test de cultură generală. Este adevărat că înghițim păianjeni în timp ce dormim?
Test de cultură generală. Este adevărat că înghițim păianjeni în timp ce dormim?
O planetă cu „coadă” îi nedumerește pe oamenii de știință
O planetă cu „coadă” îi nedumerește pe oamenii de știință
Risc crescut de confruntare militară în Arctica, avertizează Serviciul Danez de Informații
Risc crescut de confruntare militară în Arctica, avertizează Serviciul Danez de Informații
Aurul poate fi un cadou ideal de sărbători. Cu cât a crescut prețul în ultimul an?
Aurul poate fi un cadou ideal de sărbători. Cu cât a crescut prețul în ultimul an?
Ce au găsit oamenii de știință după ce au urmărit un semnal cosmic misterios?
Ce au găsit oamenii de știință după ce au urmărit un semnal cosmic misterios?
Agenția spațială indiană a simulat o misiune pe Lună sau Marte în munții din Himalaya
Agenția spațială indiană a simulat o misiune pe Lună sau Marte în munții din Himalaya
Antibiotice, hormoni și excremente: efectele poluării produse de fermele de porci din Mexic
Antibiotice, hormoni și excremente: efectele poluării produse de fermele de porci din Mexic
Cluburile de alergare au devenit noile aplicații de dating
Cluburile de alergare au devenit noile aplicații de dating
Nokia, una dintre primele companii de telefonie, lansează o arhivă online cu istoria brandului
Nokia, una dintre primele companii de telefonie, lansează o arhivă online cu istoria brandului
O nouă formulă ar putea schimba modul în care căutăm viața în Univers
O nouă formulă ar putea schimba modul în care căutăm viața în Univers
Mormânt cu 11 înmormântări din aceeași familie, descoperit în apropiere de Luxor
Mormânt cu 11 înmormântări din aceeași familie, descoperit în apropiere de Luxor
Un ingredient-cheie din lipici ar putea trata cancerul. Ce au descoperit cercetătorii din Japonia?
Un ingredient-cheie din lipici ar putea trata cancerul. Ce au descoperit cercetătorii din Japonia?
O nouă tehnică de cartografiere a creierului dezvăluie informații despre funcțiile sale superioare
O nouă tehnică de cartografiere a creierului dezvăluie informații despre funcțiile sale superioare