Akira Ifukube, creatorul muzicii din seria Godzilla
Akira Ifukube (1914 – 2006) a fost un compozitor și regizor muzical japonez, cunoscut mai ales pentru activitatea sa în industria cinematografică. S-a născut la 31 mai 1914, în Kushiro, Hokkaido, Japonia. Inițial, a absolvit silvicultura în cadrul Universității din Hokkaido, în 1938 lucrând o perioadă ca inginer silvic.
Cu toate acestea, pasiunea pentru muzică l-a determinat să se îndrepte către studii de compoziție și dirijat la Școala de Muzică din Tokyo (cunoscută în prezent sub numele de Universitatea de Arte din Tokyo), pe care a absolvit-o în 1941, devenind în cele din urmă compozitor profesionist de muzică și profesor cu normă întreagă.
În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Ifukube a fost rugat să compună teme naționaliste pentru insulele eliberate de Japonia. O astfel de temă, Kishi Mai, a răsunat atunci când Japonia s-a predat oficial Statelor Unite în 1945. Începând din 1947, a fost abordat de regizorul și scenaristul japonez Senkichi Taniguchi pentru a crea coloana sonoră a filmului „Snow Trail” (regia și scenariul semnate de Senkichi Taniguchi), o peliculă considerată foarte importantă în cinematografia japoneză datorită colaborării dintre cei trei buni prieteni și colegi regizori – Akira Kurosawa, Senkichi Taniguchi și Ishirô Honda. Acesta a marcat începutul carierei prolifice a lui Ifukube în muzica de film, de-a lungul timpului compunând partituri pentru peste 250 de filme.
Una dintre cele mai importante contribuții ale lui Ifukube la cinematografie a fost munca sa la seria Godzilla. A compus coloana sonoră memorabilă pentru filmul original din 1954, „Godzilla”, în regia lui Ishirô Honda (1911-1993), Ifukube continuând să creeze coloana sonoră pentru alte 11 filme Godzilla, precum și pentru 13 dintre filmele SF și fantasy ale companiei Toho, consolidându-și poziția de figură proeminentă în domeniul filmelor cu „monștri”. În plus, Ifukube a creat efectele sonore pentru răgnetul lui Godzilla, care presupuneau frecarea unei mănuși de piele acoperite cu rășină de-a lungul corzilor unui contrabas și apoi încetinirea înregistrării. Acest răget, răgnet distinctiv a devenit o parte integrantă a identității personajului.
De-a lungul Epocii de Aur a filmelor japoneze din anii 1950 și începutul anilor 1960, prducțiile SF cu monștri produse în cadrul Toho, au fost unele dintre cele mai scumpe producții ale studioului, Toho putându-și permite să realizeze filme atât de costisitoare doar datorită capacității de a le vinde pe piețele străine. Ca fapt divers, și dovadă a importanței lor pe piața cinematografică, regizorul George Lucas a spus la un moment dat că unele aspecte din Godzilla au reprezentat pentru el o sursă de inspirație în ceea ce privește efectele sale speciale din seria „Star Wars”.
În afară de „Godzilla”, Ifukube a mai compus muzică pentru pelicule precum „Rodan” (1956), „Mothra” (1961) și „Battle Royale” (2000), compozițiile sale încorporând adesea instrumente și sunete tradiționale japoneze (precum shakuhachi – flaut de bambus și koto, instrument cu coarde), creând un stil unic și distinctiv.
Deși Ifukube nu a lucrat pe scară largă la Hollywood, a avut o anumită o anumită contribuție în producții internaționale. A compus muzica pentru filmul american „King Kong vs. Godzilla” (1962), care a fost o colaborare între studiourile Toho și Universal International Pictures.
Pe lângă activitatea în film, Ifukube a fost, de asemenea, un compozitor apreciat de muzică clasică, considerat chiar a fi unul dintre cei mai respectați compozitori de muzică clasică din Japonia. A scris numeroase simfonii, concerte și piese de muzică de cameră de-a lungul carierei sale, „Symphonic Fantasia No. 1” și „Ritmica ostinata” numărându-se printre compozițiile sale orchestrale notabile. Însă influența lui Ifukube s-a extins mult dincolo de propriile compoziții. A predat la mai multe instituții prestigioase, inclusiv la Universitatea Națională de Arte Frumoase și Muzică din Tokyo, folosind metodele de predare riguroase, dar în același timp pline de patos, încurajându-și studenții să își exploreze propriile talente și unicitatea lor. A fost mentor pentru mulți, însă trei dintre studenții săi care mai târziu aveau să se impună, la rândul lor, datorită muzicii de film, sunt Toshiro Mayuzumi, un compozitor revoluționar care a îmbinat muzica tradițională japoneză cu tehnici avangardiste occidentale, Yasushi Akutagawa și Akio Yashiro.
Pentru munca și contribuțiile aduse muzicii și cinematografiei, Ifukube a primit mai multe premii și recunoașteri. A fost distins de mai multe ori cu Premiul Academiei Japoneze pentru cea mai bună muzică, inclusiv pentru partiturile sale din filme precum „The Battle of Port Arthur” (1980) și „Rikyu” (1989) și a primit Medalia Purpurie, una dintre cele mai înalte distincții culturale ale Japoniei (în 1997).
Akira Ifukube, care a fost căsătorit cu Masao Ifukube, având împreună cu ea trei copii, s-a stins din viață la 8 februarie 2006, la Tokyo, la vârsta de 91 de ani.
Surse:
https://www.imdb.com/title/tt0039423/
https://www.imdb.com/name/nm0006136/?ref_=tttrv_tr
https://www.imdb.com/title/tt0047034/
Vă mai recomandăm să citiți și:
A fost anunțată data de lansare pentru cel de-al patrulea film Spider-Man cu Tom Holland
Meta și Hollywood testează Inteligența Artificială care în curând ar putea genera filme
Elon Musk, acuzat că a furat conceptul pentru roboții Tesla dintr-un film
Vulturii din Cartea Junglei au fost inspirați de cei patru membri The Beatles