Home » Cultură » George Abbott, unul dintre cei mai importanți și admirați oameni din întreaga istorie de pe Broadway. „Pentru că iubesc atât de mult teatrul, m-am gândit să rămân mai mult prin preajmă”

George Abbott, unul dintre cei mai importanți și admirați oameni din întreaga istorie de pe Broadway. „Pentru că iubesc atât de mult teatrul, m-am gândit să rămân mai mult prin preajmă”

George Abbott, unul dintre cei mai importanți și admirați oameni din întreaga istorie de pe Broadway. „Pentru că iubesc atât de mult teatrul, m-am gândit să rămân mai mult prin preajmă”
Credit foto: Domeniul Public/Shutterstock
Publicat: 02.09.2024

George Abbott, dramaturg, regizor, producător și actor, o figură apreciată a teatrului american, s-a bucurat de o carieră prolifică și influentă care s-a întins pe parcursul a șapte decenii. Născut la 15 octombrie 1918, la New York, contribuțiile lui Abbott la lumea teatrului sunt resimțite și astăzi.

Piesa lui The Pajama Game a fost nominalizată la premiul Laurence Olivier Theatre Award în 2000, pentru cea mai bună producție muzicală. În 1998, George Abbott a fost nominalizat la premiul Laurence Olivier Theatre cu piesa Damn Yankees!, pentru cea mai bună producție muzicală a sezonului 1997. Abbott este câștigător a 11 Premii Tony, al doilea după recordul fără precedent de 21 de premii obținute de protejatul său Harold Prince, deținând inclusiv un Premiu Tony special care i-a fost acordat cu ocazia împlinirii a 100 de ani. Înainte de toate acestea, în 1958 fusese nominalizat pentru cel mai bun musical – New Girl in Town – și, în 1963, pentru Never Too Late. Iar distincțiile nu se opresc aici, printre multe alte premii ce i-au fost acordate, George Abbott a fost recompensat și cu un Premiu Pulitzer pentru dramă, în 1960, pentru musicalul Fiorello!, colaborând cu Jerome Weidman Jerry Bock și Sheldon Harnick. În 1982 a primit premiul Kennedy Center Honors, iar în 1990 Medalia Națională Americană a Artelor de către National Endowment for the Arts.

George Abbott s-a născut în 1887, la doar douăzeci de ani după Războiul Civil American, și a trăit până la sfârșitul secolului XX, decedând în 1995. Mister Broadway, așa cum avea să fie numit mai târziu, a scris prima sa piesă de teatru, o comedie-farsă intitulată Perfectly Harmless, în timp ce studia la Universitatea din Rochester, în 1910, trei ani mai târziu debutând ca actor pe Broadway în The Misleading Lady. Prima sa piesă scrisă de succes a fost The Fall Guy (1925), datorită căreia și-a dobândit o reputație de „doctor desăvârșit al spectacolelor”.

A urmat cursurile Academiei Militare Kearney, cursurile Hamburg High School din New York, ale Universității din Rochester și ale Universității Harvard (în perioada 1911-1912), acolo unde a studiat sub îndrumarea lui George Pierce Baker – profesor de engleză la Harvard și Yale și autor al Dramatic Technique, o codificare a principiilor teatrului.

Talentul scriitoricesc a început să-i aducă și bani când, în 1912, a câștigat 100 de dolari la un concurs de piese de teatru sponsorizat de Teatrul Bijou din Boston, Massachusetts, pentru The Man in the Manhole, mai mult decât atât, lucrând timp de un an pentru acest teatru.

A debutat ca actor pe Broadway în 1913, în The Misleading Lady, din acel an și până în 1926 jucând neîntrerupt în numeroase spectacole printre care The Yeoman of the Guard (1915), Daddies (1918), Zander the Great (1923), Lazybones (1924) și Cowboy Crazy (1926), apoi concentrându-se pe scenariu și regie. Debutul său pe Broadway în acest sens a avut loc în 1925 cu The Fall Guy, urmând spectacole precum Three Men on a Horse (1935), On Your Toes (1936), Pal Joey (1940), High Buttom Shoes (1947), Call Me Madam (1950), Wonderful Town (1953), Fiorello! (1959) și Flora, the Red Menace (1965; debutul pe Broadway al Lizei Minnelli).

Abbott a fost implicat în diverse aspecte ale teatrului, inclusiv regie, dramaturgie, scenaristică, producție, actorie și chiar mentorat pentru talente mai tinere precum Kirk Douglas. Se știa la acea vreme că lui Abbott îi plăcea să lucreze cu actori tineri și necunoscuți, declarând la un moment dat că „îi era mai bine fără vedete în spectacolele sale, pentru că economisea bani” și își proteja nervii. Deși erau niște iluștri necunoscuți când au fost angajați de Abbott, ceva mai târziu mulți dintre actorii care au trecut prin mâna lui au devenit faimoși. Helen Hayes, Gene Kelley, Eddie Albert, Shirley MacLaine și Carol Burnett sunt doar câțiva dintre ei. De asemenea, a ajutat compozitori, dansatori și producători precum Harold Prince, Leonard Bernstein, Bob Fosse și Jerome Robbins.

Colaborarea revoluționară cu Arthur Miller

La sfârșitul anilor 1950, Abbott a colaborat cu dramaturgul Arthur Miller la mai multe producții care au lăsat urme de neșters în cariera amândurora. Primul lor proiect a fost A View from the Bridge (1956), care a marcat revenirea lui Marlon Brando pe Broadway după o absență de un deceniu. Producția a fost un succes de critică și a consolidat reputația lui Abbott ca regizor de top în teatrul american. Ulterior, au lucrat împreună la The Crucible (1953) și All My Sons (1960).

La sfârșitul anilor 1950 și începutul anilor 1960, Abbott a făcut pași importanți în revoluționarea dramelor de televiziune în calitate de producător și regizor al emisiunii Studio One de la NBC, perioadă în care a regizat producții de referință precum The Fourposter, cu Laurence Olivier și Vivien Leigh în rolurile principale; Requiem for a Heavyweight, cu Anthony Quinn; și The Glass Menagerie, cu Julie Harris în rolul Laurei, sora lui Tom Wingfield, care a câștigat un premiu Tony.

La sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970, Abbott s-a întors pe Broadway pentru a regiza mai multe producții muzicale de referință care continuă să captiveze publicul și astăzi, inclusiv Company, o explorare revoluționară a statutului de burlac, de către Stephen Sondheim; Fiddler on the Roof, cu Zero Mostel în rolul lui Tevye; și Cabaret, cu Liza Minnelli în rolul lui Sally Bowles, toate acestea producții consolidând locul lui Abbott ca unul dintre cei mai influenți regizori de pe Broadway.

În 1988, a primit Kennedy Center Honors pentru întreaga carieră în artele spectacolului, o recunoaștere a impactului său de neegalat asupra teatrului american, atât ca regizor, cât și ca producător.

George Abbott a lucrat și la Hollywood, implicându-se în producția a unsprezece filme între anii 1928 și 1958, dintre ele cel mai lăudat fiind All Quiet on the Western Front (1930), în calitate de co-scenarist. Filmul, care se bazează pe romanul lui Erich Maria Remarque, descriind experiențele dureroase ale soldaților germani din timpul Primului Război Mondial, a câștigat două premii Oscar, inclusiv pentru cel mai bun film, fiind considerat unul dintre cele mai importante filme de război realizate vreodată.

George Abbott a murit în urma unui atac cerebral, la 31 ianuarie 1995, la vârsta de 107 ani, în locuința sa din Sunset Island, în largul Miami Beach, Florida.

Surse:

https://www.imdb.com/name/nm0007973/bio/?ref_=nmtrv_ql_1

https://www.britannica.com/biography/George-Abbott

Vă mai recomandăm să citiți și:

Harold Prince, Prințul de pe Broadway. Omul cu cele mai multe Premii Tony

Mii de români au participat la festivalul „Romanian day on Broadway” în New York

Frank Langella, cel mai în vârstă actor câștigător al Premiului Tony

Barbra Streisand ar fi putut fi prima doamnă a Canadei. „Creierul meu era îndrăgostit de el, însă nu și corpul meu”

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase