Home » Cultură » Kathryn Bigelow, prima femeie regizor care a luat Oscarul la această categorie. „Fiecare ar trebui să facă judecăți morale pentru el însuși”

Kathryn Bigelow, prima femeie regizor care a luat Oscarul la această categorie. „Fiecare ar trebui să facă judecăți morale pentru el însuși”

Publicat: 12.07.2024

A concurat cu fostul soț James Cameron la Oscarul pentru cel mai bun regizor în 2010, moment unic în istoria cinematografiei hollywoodiene, deoarece a fost pentru pentru prima dată când un fost cuplu, soț și soție, a fost nominalizat împreună la această categorie. Kathryn Bogelow – despre ea vorbim – a fost cea care a câștigat premiul – devenind prima femeie regizor care a obținut acest lucru, pentru filmul ei The Hurt Locker (2008), o drama de război care i-a avut în distribuție, printre alții, pe actorii Ralph Fiennes, David Morse, Guy Pearce, Brian Geraghty, Mark Boal și Jeremy Renner.

Așadar, la 7 martie 2010, în sala Kodak Theatre din Los Angeles, California, statueta Oscarului pentru cel mai bun regizor pentru The Hurt Locker (2008) i-a fost înmânată de Barbra Streisand, singura femeie care a câștigat vreodată Globul de Aur pentru cel mai bun regizor (s-a întâmplat în 1984, premiul primindu-l pentru Yentl, iar Streisand bucurându-se de acest titlu timp de 37 de ani, până când Chloé Zhao a câștigat premiul pentru Nomadland în 2021 și a devenit, astfel, a doua femeie și prima femeie asiatică care a reușit performanța asta).

Revenind la Kathryn Bigelow, care pentru același The Hurt Locker a mai primit încă un Oscar – pentru cel mai bun film al anului  – de atunci, din 2010, a mai regizat drama The Miraculous Year (2011), thrillerul de spionaj Zero Dark Thirty (2012), drama polițistă Detroit (2017) și filmul de acțiune Triple Frontier (2019).

The Hurt Locker este o dramă despre războiul din Irak care se concentrează pe o echipă de elită de geniști americani din Irak, portretizând intens și realist pericolele cu care se confruntă soldații.

Pentru Zero Dark Thirty, un film din 2012 cu Jessica Chastain, Jason Clarke, Joel Edgerton, Kyle Chandler, Chris Pratt și James Gandolfini în rolurile principale, Bigelow o fost nominalizată la Oscar pentru cel mai bun regizor. În 2017, un alt film de referință al ei, Bigelow și Mark Boal a explorat evenimentele istorice ale revoltei din Detroit din 1967, una dintre cele mai mari și mai violente revolte din istoria Statelor Unite. Filmul examinează rasismul sistemic și brutalitatea poliției care au dus, în cele din urmă, la această revolt, concentrându-se pe incidentul de la Algiers Motel, unde trei tineri afro-americani au fost uciși în timpul tulburărilor.

Kathryn Ann Bigelow, regizoare, producătoare și scenaristă americană de film, s-a născut la 27 noiembrie 1951, în San Carlos, California. Călătoria lui Bigelow în lumea cinematografiei a început în timpul anilor de formare, când a dezvoltat o pasiune pentru artă și film, ceea ce a determinat-o să urmeze cursurile facultății de Arte Plastice din cadrul Institutului de Artă din San Francisco, primele ei încercări artistice ca pictoriță și artistă conceptuală punând bazele viitoarei sale cariere de „povestitoare” vizuală.

La sfârșitul anilor 1970, Bigelow s-a înscris la școala de film a Universității Columbia, unde și-a perfecționat și mai mult abilitățile, creându-și stilul regizoral distinctiv. Primele ei pelicule au fost The Loveless (1981) și Near Dark (1987), bine primite de critici, însă producția ei din 1989, Blue Steel și filmul de acțiune și crimă Point Break, cu Keanu Reeves și Patrick Swayze în rolurile principale, au fost cele care au marcat valoarea ei de regizor de primă mână, Point Break, de altfel, devenind un clasic cult.

Bigelow, de-a lungul carieri, a fost lăudată pentru atenția acordată detaliilor, pentru inovația în materie de povestiri vizuale și capacitatea de a crea tensiune și suspans în filmele cu subiecte provocatoare, un mix de succes al regizoarei.

Kathryn Bigelow este, de asemenea, prima femeie care a câștigat premiul BAFTA pentru cel mai bun regizor (tot pentru The Hurt Locker), în același an, 2010, câștigând și Premiul Directors Guild of America (DGA) pentru regia unui lungmetraj, la fel, pentru The Hurt Locker.

The Hurt Locker a fost selectat de către Biblioteca Congresului pentru Registrul Național de Film ca fiind semnificativ din punct de vedere „cultural, istoric sau estetic”.

Cu un an înaintea acestei pleiade de premii, în iunie 2009, Cinemateca Americană a organizat un eveniment special în onoarea lui Kathryn Bigelow, prezentând toate filmele sale la Teatrul Egiptean din Hollywood, omagiere onorantă care a punctat și felicitat contribuția semnificativă a lui Bigelow la cinematografia americană, recunoscând impactul și talentul ei ca regizoare.

În 2010, Kathryn Bigelow a fost desemnată de revista Time drept unul dintre cei mai influenți 100 de oameni din lume.

Kathryn Bigelow a fost căsătorită, între 1989 și 1991, cu regizorul James Cameron, unul dintre cei mai buni și mai bogați regizori de la Hollywood, inventator și explorator, câștigător al trei premii Oscar în 1998, pentru super producția Titanic, pentru cea mai bună regie, cel mai bun film și cel mai bun montaj de film.

Divorțul celor doi a venit în urma producției Terminator 2, atunci când James Cameron s-a îndrăgostit de actriță din rolul principal, Linda Hamilton, care era cu cinci ani mai tânără decât Bigelow. Kathryn a fost cea care a cerut divorțul invocând diferențe ireconciliabile și „nefericite” între ei, care îi făceau „imposibilă conviețuirea”. Cu toate acestea, cei doi au rămas în relații bune, Cameron – scrie presa americană – fiind cel care a sfătuit-o să se ocupe cu prioritate de The Hurt Locker, în perioada în care Bigelow era concentrată pe un alt proiect.

Kathryn Bigelow nu s-a mai căsătorit niciodată, după divorțul de Cameron, și nu are copii.

Surse:

https://www.imdb.com/name/nm0000941/awards/?ref_=nm_ql_2

https://www.britannica.com/biography/Kathryn-Bigelow

Vă mai recomandăm să citiți și:

Denis Villeneuve, regizorul celui mai bine cotat film de pe IMDb. Creatorul peliculelor „Dune” și „Dune: Part Two”

Jean Negulesco, singurul regizor român nominalizat la Oscar. Vedetă la Hollywood, dar necunoscut în România

Ce crede regizorul Christopher Nolan despre succesul filmului „Oppenheimer”

George Miller, regizorul care a renunțat la medicină pentru a face filme și creatorul Mad Max

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase