Nils Bohlin, inventatorul centurii de siguranță. „Există un pic de Nils Bohlin în fiecare mașină”

22 06. 2024, 14:00

În 1959, inginerul Nils Bohlin (1920 – 2002), care lucra pentru celebra companie de automobile Volvo, a dezvoltat centura de siguranță modernă în trei puncte. Deși designul a fost brevetat de Volvo, compania a decis ca acesta să fie lăsat „liber”, punându-l la dispoziția tuturor producătorilor de autovehicule pentru a fi utilizat gratuit.

Totuși, până la invenția lui Bohlin, centura de siguranță exista, însă era discutabilă eficiența ei. Așadar. prima centură de siguranță a fost inventată la mijlocul secolului al XIX-lea de către inginerul englez George Cayley (1773 – 1857) pentru a fi folosită pe planorul său monoplan, modelul lui evoluând rapid, de la curelele transversale la modelul cu trei puncte de prindere, devenit standard pentru vehiculele suedeze în 1958.

Nils Bohlin a avut o contribuție semnificativă la siguranța automobilelor atunci când a dezvoltat centura de siguranță modernă în trei puncte în 1959, în timp ce lucra pentru Volvo, inovația lui revoluționând siguranța vehiculelor prin introducerea unei modalități mai eficiente de asigurare a ocupanților în caz de accident. Așadar, designul lui Bohlin prezenta un sistem de prindere în trei puncte care reținea atât partea superioară, cât și cea inferioară a corpului, reducând semnificativ riscul de rănire în timpul coliziunilor. Spre deosebire de modelele anterioare de centuri de siguranță care asigurau doar talia, centura de siguranță în trei puncte a oferit un nivel mai cuprinzător de protecție, prin faptul că asigura, așa cum am menționat deja, și partea superioară a trunchiului. Pentru a demonstra eficiența invenției sale, Bohlin a efectuat un studiu asupra a 28.000 de accidente în Suedia. Rezultatele au arătat o reducere substanțială a rănilor și a deceselor în rândul ocupanților care purtau centura de siguranță în trei puncte în comparație cu cei care nu erau asigurați în mod corespunzător.

Nils Bohlin, născut la 17 iulie 1920, în Härnösand, Suedia, absolvent de inginerie mecanică la Härnösand Läroverk, iar mai târziu al Institutului Regal de Tehnologie din Stockholm, Suedia, s-a angajat la Volvo începând cu 1958, acolo revenindu-i sarcina de a dezvolta un design mai performant al centurii de siguranță, cele deja exitente prezentând imperfecțiuni care puteau provoca răni în timpul accidentelor, în special la viteze mari sau în cazul coliziunilor frontale.

Invenția lui Bohlin a centurii de siguranță în trei puncte a revoluționat siguranța vehiculelor, proiectând un sistem care consta dintr-o centură sub-abdominală și o centură de umăr diagonală care se intersectau peste piept și umăr, formând un „Y”, un design care a redus semnificativ riscul de rănire prin distribuirea forței de impact pe o suprafață mai mare a corpului, reținând atât partea superioară, cât și cea inferioară a lui. De asemenea, Bohlin a încorporat o caracteristică de lungime reglabilă pentru centura de umăr, un detaliu care a permis pasagerilor de diferite dimensiuni și tipuri de corp să folosească confortabil centura în timp ce aceasta putea fi poziționată corect pe piept și umăr. În plus, centura de siguranță fusese proiectată pentru a fi simplă și ușor de utilizat, fixată și desfăcută cu o singură mână.

Volvo a introdus centura de siguranță în trei puncte a lui Bohlin ca dotare standard a mașinilor sale în 1959, devenind astfel primul producător de automobile care a prioritizat siguranța în acest mod. Invenția a fost în cele din urmă adoptată la nivel mondial, Volvo oferind patentul tuturor constructorilor de automobile din lume. Din 1964, absolut toate mașinile fabricate în Statele Unite ale Americii erau prevăzute cu centrura de siguranță a lui Bohlin, iar din 1884, New York a devenit primul stat american care a emis o lege prin care centura de siguranță era obligatorie.

Centura va fi întotdeauna un compromis între confort și siguranță, dar sper că am ajuns la un echilibru bun cu centura în trei puncte. (Nils Bohlin)

Am realizat că atât partea superioară, cât și cea inferioară a corpului trebuie să fie ținute bine în poziție cu ajutorul unei curele, una care să traverseze pieptul, alta care să treacă peste șoldurile ocupantului auto. Centura avea nevoie, de asemenea, de un punct de ancorare imobil pentru cataramă, cât mai jos lângă șoldul ocupantului, astfel încât să poată ține corpul în mod corespunzător în timpul unei coliziuni. A fost doar o chestiune de timp pentru a găsi o soluție simplă, eficientă și care să poată fi pusă convenabil cu o singură mână. (Nils Bohlin, într-un citat publicat de nytimes.com)

În general, în comparație cu centurile de siguranță subabdominale tradiționale, centura de siguranță în trei puncte a lui Nils Bohlin a îmbunătățit semnificativ protecția ocupanților, a redus riscul de leziuni grave și a contribuit la salvarea a numeroase vieți în accidente de mașină.

Deși invenția lui Nils Bohlin a revoluționat siguranța auto și a obținut o recunoaștere pe scară largă, acesta s-a confruntat cu unele provocări și critici, unii punând sub semnul întrebării necesitatea unui astfel de dispozitiv de siguranță și aducând în discuție costurile și potențialul inconvenient pentru ocupanți. De asemenea, într-o primă fază, anumiți producători de automobile au ezitat să adopte centura de siguranță a lui Bohlin, deoarece implementarea ei necesita modificarea modelelor de vehicule și a proceselor de fabricație existente, ceea ce, evident, atrăgea costuri în plus. O altă provocare a fost compatibilitatea centurii de siguranță în trei puncte cu sistemele de siguranță pentru copii. Designul a fost conceput în primul rând pentru ocupanții adulți, iar adaptarea sa pentru a asigura fixarea sistemelor de siguranță pentru copii a necesitat modificări și accesorii suplimentare.

Cu toate acestea, Volvo, compania la care lucra Bohlin, a preluat conducerea, făcând din centura de siguranță în trei puncte o caracteristică standard a vehiculelor sale, pentru ca în cele din urmă, eficacitatea și impactul designului să ducă la adoptarea invenției de către mulți alți producători.

Invenția lui Nils Bohlin a fost recunoscută și apreciată ca o inovație semnificativă în industria auto și în domeniul siguranței rutiere, fiind considerată una dintre cele mai importante opt invenții pentru omenire între 1885 și 1985.

Nils Bohlin s-a retras de la Volvo în 1985. După pensionare, a continuat să se implice în domeniul siguranței automobilelor, lucrând ca și consultant în acest domeniu.

Nils Bohlin a decedat la 21 septembrie 2002, în Tranas, Suedia, la vârsta de 82 de ani.

„Credem că Nils Bohlin a fost un mare inventator; un inventator cu o conștiință care a adus mari contribuții la siguranța rutieră’”, declara pentru New York Times Victor Doolan, director executiv și președinte al Volvo Cars of North America. „Există un pic de Nils Bohlin în fiecare mașină”.

Cariera lui Bohlin în domeniul ingineriei siguranței a acoperit atât industria auto, cât și cea aerospațială. Devenit membru al Automotive Hall of Fame, Nils Bohlin a primit în 1995 o medalie de aur din partea Academiei Regale Suedeze de Științe Inginerești pentru realizările sale de excepție.

Surse:

https://www.volvobuses.com/en/news/2019/jul/the-three-point-seat-belt-an-innovation-that-saved-over-1-million-lives.html

https://www.history.com/this-day-in-history/three-point-seatbelt-inventor-nils-bohlin-born

https://www.nytimes.com/2002/09/26/business/nils-bohlin-82-inventor-of-a-better-seat-belt.html

Vă mai recomandăm să citiți și:

Lewis Howard Latimer, inventatorul aerului condiționat. „Mâine s-ar putea să fie frumos, oricât de furtunos se arată cerul azi”

Alessandro Volta, inventatorul bateriei electrice

Cai Lun, inventatorul hârtiei

Guglielmo Marconi, inventatorul telegrafiei fără fir. Părintele radioului modern