Carl Benz, inventatorul primului automobil modern. „Primul meu client a fost nebun. Al doilea voia să moară”

28 04. 2024, 14:00

Carl Benz (1844 – 1929) este cunoscut ca fiind inventatorul automobilului pe benzină. În 1871, după ce a absolvit un colegiu tehnic german și a lucrat în ateliere auto, Benz a înființat o companie de producție piese pentru mașini-unelte împreună cu partenerul său, August Ritter, Mechanical Engineering Workshop, în Mannheim.

Din păcate pentru Ritter și din fericire pentru Benz, August Ritter a dat dovadă de neseriozitate, nefiind de încredere, astfel că Benz, folosind banii din zestrea logodnicei sale, Bertha Ringer, a cumpărat acțiunile din firmă ale lui Ritter, devenind unic proprietar al companiei. Odată cu acest pas, a schimbat și numele firmei denumind-o „Karl Benz T 6, 11. Fabrica de mașini pentru prelucrarea metalelor”.

Invenția majoră a lui Benz, automobilul, a revoluționat transportul și a schimbat cursul istoriei. Primul său automobil de succes, Benz Patent-Motorwagen, a fost construit în 1885 și era propulsat de un motor cu combustie internă.

Primul vehicul Benz costa 150 de dolari

Costa aproximativ 150 de dolari, iar brevetul pentru realizarea sa l-a primit la 29 ianuarie 1886. Această invenție a marcat începutul industriei auto și a pregătit terenul pentru dezvoltarea rapidă a vehiculelor pe care le cunoaștem astăzi.

Pentru că inițial nu a dispus de suficienți bani, firma lui Karl Benz a produs, într-o primă fază, accesorii din fier pentru construcții. În perioada în care economia țării a fost în declin, Benz a suportat la rândul său consecințele impasului. I-au fost anulate toate comenzile și s-au oprit din producție proiectele de construcție, fapt care a dus la colapsul afacerilor lui Karl Benz, acesta ajungând în scurt timp în incapacitatea de a efectua plăți.

De la declin, în topul afacerilor vremii

Acela a fost momentul în care Benz a început să lucreze la dezvoltarea unui motor  – motorul cu piston în doi timpi. La începutul anului 1880, motorul funcționa fără probleme. Karl Benz, conform informațiilor de pe group.mercedes-benz.com, reușise o primă descoperire, motorul fiindu-i recunoscut în Franța și în Marea Britanie în temeiul legii brevetelor, astfel că firma sa a început procesul de reabilitare pe piață.

Carl Benz a atras doi perteneri în cadrul companiei sale – fotograful tribunalului din Mannheim, Emil Bühler, și fratele său și, cu sprijinul financiar al băncilor, compania a fost transformată în 1882 în societate pe acțiuni fiind denumită „Fabrica de motoare pe gaz din Mannheim”, Carl Benz devenind directorul firmei și beneficiind, conform contractului, de doar 5% din profitul companiei.

În momentul în care partenerii săi au intuit amploarea afacerii încercând să-și exercite o influență tot mai mare asupra proiectelor lui, Carl Benz, probabil în urma presiunilor care s-au făcut, dar și a lipsei de libertate în ceea ce privește manifestarea individualității sale, a decis în 1883 să părăsească compania, cu gândul de a continua pe cont propriu. A reușit, primind un alt sprijin financiar, astfel că împreună cu Max Kaspar Rose și Friedrich Wilhelm Esslinger a înființat „Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik”.

Spiritul antreprenorial și determinarea lui Carl Benz, dar și parteneriatul de succes (de data aceasta) au făcut ca firma să ajungă în scurt timp la 25 de angajați și posibilitatea de a acorda  licențe pentru fabricarea motoarelor cu ardere internă. „Benz se putea dedica de-acum, fără obstacole, dezvoltării motorului pentru autovehicule și cu un alt sprijin financiar, a început să construiască un vehicul întreg în care a integrat motorul său pe benzină în patru timpi”.

Intrarea în epoca automobilelor

După ce în 1885, Carl Benz a folosit pentru prima dată frâna la automobilele sale, în 1886 a primit brevetul nr. 37 435 pentru vehicul, ieșind pe piață cu primul său automobil „Benz Patent Motor Car”, un automobil care costa în jur de 150 de dolari, avea trei roți realizate din oțel cu anvelope din cauciuc solid, era făcută din tuburi din oțel, panouri din lemn și motorul, de aproximativ 100 de kilograme, montat în spate. Automobilul, care atingea nu mai mult de 16 km/h, a fost un succes pe piață. Carl Benz dăduse lovitura. Și-a făcut invenția publică la 3 iulie 1886, în orașul Mannheim din Germania, zi care a fost consemnată ca fiind data la care omenirea a făcut cunoștință cu automobilul. Utilajele sale de producție lucrau la capacitate maximă, iar în curând au fost depășite de cererea pentru motorul creat de el. „Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik” și-a mutat fabrica într-o clădire mai mare, unde până în 1908 au fost produse și autovehicule, din 1887, mașina lui fiind îmbunătățită cu roți cu spițe din lemn și dotare cu frână. Motorwagen este considerat primul automobil din lume, fiind primul vehicul proiectat să funcţioneze cu un motor cu ardere internă.

În 1890, noi acționari, Friedrich von Fischer și Julius Ganss, s-au alăturat companiei și a început ascensiunea „Rheinische Gasmotoren-Fabrik”, care devenise la acel moment cea mai mare fabrică de motoare din Germania.

La Benz & Co., între 1894 și 1901, a fost construit „Velo” – un automobil ușor, cu două locuri, la un preț accesibil, care s-a vândut extrem de bine.  „Cu o producție totală de aproximativ 1200 de unități, acest vehicul poate fi numit primul automobil construit în masă. Până la începutul secolului, Benz & Co. a devenit cel mai important producător de automobil din lume. Transformarea în societate pe acțiuni, Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren AG, a avut loc în 1899, iar până la sfârșitul secolului, au fost construite în total peste 2300 de vehicule.”

Benz Velo a participat, de asemenea, la prima cursă de automobile din lume, cursa Paris – Rouen din 1894. În 1895, Benz a proiectat primul camion din istorie, unele dintre unități fiind ulterior modificate de prima companie de autobuze cu motor: Netphener, devenind astfel primele autobuze cu motor din istorie.

În 1896, Karl Benz a primit un brevet pentru proiectarea primului motor plat, un design încă folosit de Porsche, Subaru și de unele mașini de curse.

Începând cu anul 1903, Carl Benz s-a detașat de rolul său activ în companie, devenind membru al Consiliului de Supraveghere, odată cu plecarea lui, în firmă alăturându-se și cei doi fii ai săi, Eugen și Richard.

Carl Benz, pe numele său real Karl Friedrich Michael Vaillant, s-a născut la 25 noiembrie 1844, la Karlsruhe, Germania, într-o familie sărăcă, dintr-un tată mecanic de locomotivă (a murit când Carl avea 2 ani) și o mamă casnică. Karl Friederich a fost un elev precoce, la doar 9 ani fiind înscris la liceu, apoi la o școală politehnică în cadrul căreia a studiat ingineria locomotivelor, pentru ca în final să urmeze cursurile din cadrul Universității Politehnice, Karlsruhe. S-a specializat în inginerie mecanică, facultatea absolvind-o în 1864.

Înființarea Benz & Cie

În 1871, Carl Benz și-a fondat propria companie, denumită Benz & Cie Rheinische Gasmotoren-Fabrik (Benz & Cie Rheinine Gas Engine Factory), în Mannheim, Germania, inițial axată pe fabricarea de motoare staționare alimentate cu gaz. Cu toate acestea, adevărata pasiune a lui Benz a constat în dezvoltarea unui vehicul autopropulsat care ar putea revoluționa transportul.

Compania lui Benz, Benz & Cie, a continuat să inoveze și să producă automobile. În 1926, aceasta a fuzionat cu Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) pentru a forma Daimler-Benz AG, cunoscută în prezent sub numele de Mercedes-Benz. Fuziunea a reunit două mărci auto emblematice și a consolidat moștenirea lui Carl Benz ca pionier al industriei.

Carl Benz a fost căsătorit cu Bertha Ringer Prima, care a jucat un rol important în susținerea invențiilor și a afacerilor lui Carl Benz. Cei doi au avut împreună 5 copii – Eugen Benz (născut în 1873), Richard Benz (născut în 1874), Clara Benz (născută în 1877), Thilde Benz (născută în 1882) și Ellen Benz (născută în 1890).

Bertha Benz a fost cea care, în dimineața zilei de 5 august 1888, la vârsta de 39 de ani, a întreprins prima călătorie din lume cu automobilul pe distanțe lungi. Fără știrea soțului ei, aceasta și-a luat cei doi fii și a pornit într-o călătorie de la Mannheim la Pforzheim pentru a-și vizita mama. Această călătorie de 106 km parcurși de Bertha în 12 ore a demonstrat viabilitatea automobilului ca mijloc de transport practic.

Printre clienții companiei lui Benz s-au numpărat familia Rothschild, miliardarii Rockefeller, Astor, Morgan, Taylor, Adolf Hitler, Benito Mussolini, Hirohito (modelul Mercedes-Benz 770 era preferatul lor) şi numeroși papi care au folosit papamobilul fabricat de Mercedes-Benz.

În 2018, Mercedes-Benz a fost cea mai mare marcă de vehicule premium din lume, iar din 2022, grupul funcționează sub denumirea Mercedes-Benz Group AG.

La 4 aprilie 1929, Karl Benz a murit acasă, în Ladenburg, la vârsta de 84 de ani, în urma unei inflamații bronșice. În prezent, casa Benz a fost declarată monument istoric și este folosită ca loc de întâlnire științifică pentru o fundație non-profit, Fundația Gottlieb Daimler și Karl Benz, care îi onorează atât pe Bertha, cât și pe Karl Benz pentru rolul lor în istoria automobilelor.

Surse:

https://group.mercedes-benz.com/company/tradition/museums-historical-sites/carl-benz-workshop.html

https://www.britannica.com/biography/Karl-Benz

https://www.biography.com/inventors/karl-benz

Vă mai recomandăm să citiți și:

Un mare producător auto japonez anunță că va lansa 30 de modele noi

Un gigant auto deschide un centru cu mii de angajați în România

Tesla se simte „obligată moral” să continue îmbunătățirea sistemului autopilot

Aproape 250.000 de mașini Mercedes-Benz din lume, rechemate în service