„O femeie nu are nevoie să fie perfectă sau chiar frumoasă pentru a purta rochiile mele. Rochia va face toate astea pentru ea”, spunea spaniolul Cristobal Balenciaga (1895 – 1972), unul dintre designerii preferați ai celebrei Coco Chanel, un maestru al creațiilor vestimentale atât practice, funcționale cât și estetice, o calitate destul de rară a industriei modei din vremea sa.
Balenciaga a creat modele de vestimentații nu doar inovatoare, dar care au trecut testul timpului, rămânând relevante și elegante mult timp după ce au fost realizate.
Cristobal Balenciaga credea că modelele sale aveau puterea de a transforma femeile, făcându-le să se simtă încrezătoare și frumoase, indiferent de atributele lor fizice.
Creațiile lui Balenciaga au fost deseori considerate obiecte de artă, perfecționismul său reprezentând o adevărată sursă de inspirație.
Cristobal Balenciaga a fost glorificat în domeniul modei datorită faptului că a reușit să modifice radical silueta femeilor la mijlocul secolului XX. „Cu îndemânarea metodică a unui maestru croitor”, scrie .metmuseum.org, Balenciaga a creat articole de îmbrăcăminte fluide și grațioase. Spre deosebire de mulți couturieri, Balenciaga a fost capabil să își croiască și să potrivească propriile modele de muselină, cunoscute sub numele de toile. A fost respectat în întreaga lume a modei atât pentru cunoștințele sale în materie de tehnică și construcție, cât și pentru perfecționismul său neclintit”.
„Un couturier trebuie să fie arhitect pentru design, sculptor pentru forme, pictor pentru culori, muzician pentru armonie și filozof pentru cumpătare”, considera Balenciaga. Un citat care, desigur, evidențiază credința acestui creator de modă în natura multidisciplinară a designului vestimentar pe care îl vedea ca pe o formă de artă ce necesită expertiză în diverse domenii pentru a crea modele armonioase și echilibrate.
Cristobal Balenciaga s-a născut la 21 ianuarie 1895, în micul sat de pescari Guetaria din regiunea bască a Spaniei. De mic s-a învârtit pasionat și curios pe lângă mama, o iscusită croitoreasă. Aceasta a fost inspirația, imboldul, susținerea lui Balenciaga, a fost omul care l-a îndrumat pe calea modei , oferindu-i toate datele și condițiile necesare pentru a realiza acest lucru. În adolescență, Balenciaga a atras atenția celei mai proeminente femei din zonă, marchiza de Casa Torres, care nu doar că a devenit patroana și clienta sa fidelă, dar l-a ajutat financiar trimițându-l la Madrid pentru o pregătire formală în croitorie, mai apoi bucurându-se de rezultatele protejatului său.
Faima lui Cristobal Balenciaga a cunoscut un succes timpuriu în Spania. Și-a deschis ateliere de modă – brandul purta numele Eisa – în Madrid, Barcelona și în stațiunea balneară la modă în acea vreme San Sebastián.
Creațiile lui Balenciaga erau apreciate și cumpărate de familia regală și de reprezentanții aristocrației.
La un moment dat, atunci când războiul civil spaniol a afectat inclusiv economia țării, Balenciaga și-a închis buticurile mutându-și activitatea la Paris, capitala mondială a modei, acolo unde i-a cunoscut pe creatorii Coco Chanel, Elsa Schiaparelli și Mainbocher, alături de care a întreprins diverse proiecte în moda pariziană.
În august 1937, Cristobal Balenciaga a organizat prima sa prezentare de modă în atelierul pe care și-l deschisese pe Avenue George V, venind în fața publicului cu o colecție vestimentară sofisticată, inedită, impresionantă inspirată din perioada Renaștererii spaniole.
Balenciaga avea o viziune distinctă asupra feminității și respingea ideea ca femeile să adopte stiluri masculine. A susținut modele care celebrau și puneau în valoare formele feminine, subliniind unicitatea și frumusețea femeilor.
„Nu cred în femeile care arată ca bărbații. Femeile ar trebui să arate ca niște…femei, nu ca niște bărbați. Nu li se potrivește”.
Până în 1939, Balenciaga era un nume foarte cunoscut și lăudat în lumea modei franceze și chiar în presa locală și națională. Devenise un creator de modă de referință, iar cumpărătorii și clienții lui erau aproape disperați să intre în posesia colecțiilor sale.
„În perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, clientele se aventurau, chiar dacă era riscant, să călătorească în Europa pentru modelele lui Balenciaga, în special pentru celebrul său palton pătrat – realizat într-o combinația unică de culori de negru, maro și roz aprins, de exemplu”. (metmuseum.org)
După război, Balenciaga și-a schimat puțin stilul. Dacă renumitul Christian Dior crea modele care puneau accentul pe forma populară, liniile curbe, de clepsidră, Cristobal Balenciaga a favorizat liniile fluide care i-au permis să modifice felul în care hainele se raportau la corpul unei femei.
Talia era fie mai sus, fie mai jos, independent de talia naturală a posesoarei.
În 1953, Balenciaga a introdus„ jacheta balon”, în 1957 a creat rochia cu talie înaltă tip „baby doll”, a „hainei cocon”, „fustei balon” și a „rochiei-sac”. Modelele sale au fost rapid copiate de alți designeri și de producători de prêt-à-porter ale căror creații acopereau toate categoriile de preț.
„Este greu să fii sexy într-un sac!”, scria cu lietere mari în paginile sale Daily Mirror. Însă, la fel ca multe dintre cele mai radicale creații ale lui Balenciaga, și acest look a ajuns în cele din urmă să se impună, această „rochie sac” fiind precursoarea omniprezentei mini-rochii din anii 1960, rămânând chiar și azi o o piesă de bază a modei.
În anii ’50 și ’60, influența lui Balenciaga a atins apogeul, printre clienții de seamă ai casei lui de modă numărându-se personalități notabile precum Grace Kelly, Jackie Kennedy și regina Fabiola a Belgiei. Impactul lui Balenciaga asupra modei a fost atât de semnificativ încât contemporanii săi l-au numit adesea „maestrul”.
Pe lângă modelele sale inovatoare, Balenciaga a fost cunoscut și pentru expertiza tehnică. Era un perfecționist care acorda o atenție meticuloasă fiecărui detaliu al creațiilor sale, fiind implicat în fiecare aspect al procesului de design, de la schițe, la realizarea modelelor și la supravegherea construcției finale.
De-a lungul anilor 1960, Balenciaga a continuat să prezinte colecții de o tehnică și o frumusețe de neegalat. Utilizarea inovatoare a țesăturilor – îi plăceau materialele îndrăznețe, țesăturile grele și broderiile ornamentate – l-a determinat să lucreze cu casa elvețiană de țesături Abraham. Împreună au creat un tip de mătase numită gazar, o versiune mai rigidă a țesăturii flexibile pe care Balenciaga a folosit-o la costume, rochii de zi și ținute de seară. Clienți fideli precum Ducesa de Windsor, Pauline de Rothschild și Gloria Guinness au continuat să aprecieze detaliile discrete, dar importante, pe care le aducea creatorul în hainele sale: gulerele care se îndepărtau de claviculă pentru a da un aspect de lebădă și mânecile cu „brățară scurtate” numite astfel tocmai pentru că permiteau purtătoarelor să își etaleze mai bine bijuteriile.
În ciuda succesului pe care îl avea, Cristobal Balenciaga și-a închis casa de modă în 1968, ocazia ce a marcat sfârșitul carierei unui mare artist a cărui influență se face simțită și în secolul XXI. Aspectul modern pe care l-a creat Balenciaga a fost susținut, printre alții, de André Courrèges și Emanuel Ungaro, care au fost ucenici la atelierul său, dar și de Hubert de Givenchy.
Balenciaga a murit la 24 martie 1972, acasă, în iubita sa Spanie.
„Haute couture este ca o orchestră al cărei dirijor este Balenciaga. Noi, ceilalți creatori de modă, suntem muzicienii și urmăm direcția pe care o dă el”. (Christian Dior)
„Numai despre Balenciaga aș putea spune că este couturier în adevăratul sens al cuvântului. Doar el este capabil să taie materiale, să asambleze o creație și să o coasă manual, ceilalți sunt doar creatori de modă”. (Coco Chanel)
Surse:
https://www.britannica.com/biography/Cristobal-Balenciaga
https://www.metmuseum.org/toah/hd/bale/hd_bale.htm
https://www.vam.ac.uk/articles/introducing-cristobal-balenciaga
Salvatore Ferragamo, drumul de la demisol la casa de modă cu 4000 de angajați
Coco Chanel, primul designer de modă major care a introdus un parfum, iar apoi l-a pierdut
O mică insulă din Oceanul Pacific propune o modalitate inedită de a proteja apele
Ce mărțișoare erau la modă în perioada interbelică? Mărțișoarele pentru săraci, dar și bogați