Dacă tot s-a lansat pe marile ecrane filmul lui Ridley Scott, Napoleon, cu Joaquin Phoenix în rolul mărețului împărat francez, poate ar fi interesant să aflăm câte ceva și despre cel ale cărui compoziții au constituit coloana sonoră a acestei pelicule mult așteptate de cinefili.
Napoleon, un film epic cu un buget de aproape 200 de milioane de dolari, despre ascensiunea și căderea celebrului comandant militar și împărat francez Napoleon Bonaparte, a fost finanțat și produs de Apple Studios, care intenționează să îl facă disponibil exclusiv pe Apple TV+, de la un moment care încă nu a fost stabilit. Subiect a numeroase cărți, filme, documentare și emisiuni de televiziune, Napoleon este una dintre figurile foarte cunoscute din istorie, în jurul vieții lui dezvoltându-se multe mituri și concepții, mai mult sau mai puțin adevărate.
Scenariul filmului a fost rescris special pentru actorul din rolul princiopal, Joaquin Phoenix, a cărui interpretare i-a dat pur și simplu pe spate pe producători, iar pelicula în sine a fost filmată în doar 61 de zile, regizorul Ridley Scott declarând că acest lucru remarcabil pentru un film de o asemenea anvergură a fost posibil datorită faptului că a fost foarte pregătit și „nu a avut un număr ridicol de duble”.
Atunci când a creat o partitură care să se potrivească cu latura umană nuanțată a unui personaj implicat într-un peisaj brutal creat de război, compozitorul Martin Phipps s-a confruntat cu o adevărată provocare, care s-a accentuat și mai mult din cauza abordării ambigue pe care i-a oferit-o regizorul Ridley Scott lui Phipps în ceea ce privește tema muzicală pe care o dorea în film.
„Ridley Scott este un tip foarte inteligent și vorbește despre alte lucruri, dar să-l fac să vorbească despre muzică a fost destul de greu. Nu am reușit să am multe discuții cu el pe tema asta”, le declara Phipps celor de la Deadline.com. „Dar când a vorbit despre coloana sonoră, s-a referit mai mult la personaj, nefiind descriptiv în privința muzicii”.
Cu toate acestea, explicațiile lui Ridley Scott l-au lămurit pe Phipps, făcându-l să înțeleagă foarte bine unde este situat personajul, cum era și de unde venea Napoleon înainte și în timpul ascensiunii sale la tronul Franței.
„Scott a vrut ca eu să înțeleg că Napoleon era un personaj. Un outsider. Și nu un aristocrat șlefuit, așa cum erau mulți dintre ofițerii din armată, motivul care, de fapt, l-ar fi scăpat de ghilotină. Pentru că era un aristocrat de rang inferior. Așadar, a vrut ca eu să reprezint asta în muzică”, spunea compozitorul Martin Phipps despre colaborarea sa cu regizorul filmului care se anunță a fi producția anului 2023.
„A vrut să creeze sentimentul că (Napoleon) nu era un tip super popular; ci doar un personaj relativ simplu, dar direct. Așa că am mers și eu pe ceva simplu (…)”, își definește Phipps compozițiile care au îmbinat elementele orchestrale cu acelea corale, reușind să puncteze foarte clar, și în aceeași măsură, momentele de contemplare și introspecție din timpul filmului, cât și pe acelea reprezentate de secțiunile dramatice și energice.
Martin Phipps s-a născut la 1 august 1968, la Londra, într-o familie activă în domeniul muzicii. Părinții săi, Jack Phipps și Sue Pears, au condus o agenție muzicală printre clienții căreia se număra și compozitorul Benjamin Britten, unul dintre cei mai importanți compozitori ai secolului XX și unul dintre cele mai importante nume ale operei moderne, fiind adesea comparat cu Vaughan Williams, Elgar și Holst.
Martin Phipps a studiat teatru la Universitatea din Manchester, dar apoi s-a orientat spre muzică, în 1994 angajându-se compozitor la BBC. Prima sa partitură care a fost remarcată pe scară largă a fost cea realizată pentru miniseria Eureka Street din 1999, care descria consecințele acordurilor de pace din 1994 din Irlanda de Nord.
Martin Phipps este unul dintre cei mai importanți compozitori de muzică de film din Marea Britanie, activ atât în filme, cât și la televiziune. A semnat muzica pentru mai multe sezoane din popularul serial BBC The Crown, pentru Peaky Blinders, Black Mirror, War & Peace, The Aftermath, The Princess, Willliams, Oasis, Victoria, Woman in Gold, The Keeping Room, A Brilliant Young Mind, Great Expectations, End Game, Small Island, Oliver Twist și lista, desigur, poate continua.
Martin Phipps a fost nominalizat de cinci ori la premiile BAFTA, câștigând de două ori pentru cea mai originală muzică din serialele de televiziune Small Island și Wallander, și a fost nominalizat de șapte ori la premiile Primetime Emmy Awards.
Surse:
https://deadline.com/2023/11/napoleon-composer-martin-phipps-on-music-1235599885/
https://www.imdb.com/name/nm0681040/bio/?ref_=nm_ov_bio_sm
https://www.imdb.com/title/tt13287846/trivia/?ref_=tt_trv_trv
https://www.allmusic.com/artist/martin-phipps-mn0002954673
George Frideric Handel, compozitorul preferat al lui Beethoven
Erik Satie, compozitorul sensibil, omul bizar și domnul de catifea
Domenico Scarlatti, compozitorul celor 555 de sonate pentru clavecin
Johannes Brahms, unul dintre cei mai mari compozitori ai epocii romantice