Maria Callas, 100 de ani de la naștere. Faimă, apreciere, talent, dar neîmpliniri în viața amoroasă
Maria Callas (1923 – 1977) nu a fost doar o mare cântăreață, ci o artistă care a adus opera în epoca modernă, o divă în toate sensurile cuvântului, o stea a muzicii clasice a cărei voce unică, puternică și plină de emoție avea abilitatea de a transporta ascultătorul într-o altă lume, o artistă care deținea capacitatea incredibilă de a se conecta cu publicul la nivel emoțional, evocând empatie și înțelegere, fapt pentru care a devenit una dintre cele mai mai îndrăgite și respectate personalități ale vremii sale.
Cariera Mariei Callas s-a întins pe mai bine de două decenii, timp în care a cântat în multe dintre cele mai importante teatre de operă și săli de concerte din lume. Este considerată una dintre cele mai mari și mai influente cântărețe de operă ale secolului XX.
Maria Callas, născută la 2 decembrie 1923, la New York, din părinți imigranți greci, pregătirea muzicală începând-o de la o vârstă fragedă, studiind pianul și vocea. Talentul ei a fost recunoscut rapid și a primit burse pentru a studia la Conservatorul din Atena și, mai târziu, la Școala Juilliard din New York. Astfel, însoțită de mama sa, Maria Callas a părăsit Statele Unite în 1937 pentru a studia la Conservatorul din Atena cu soprana Elvira de Hidalgo, doi ani mai târziu revenind în SUA.
Maria Callas a atins culmile succesului în anii 1950 și 1960
Și-a făcut debutul profesional în 1941, la vârsta de 17 ani, interpretând rolul Beatrice în opereta Boccaccio de Franz von Suppé, în Atena, Grecia. Cu toate acestea, abia la sfârșitul anilor 1940 a obținut recunoașterea internațională.
Callas a atins culmile succesului fulminant în anii 1950 și 1960, devenind cunoscută pentru gama sa vocală remarcabilă, distinctă, agilitatea și profunzimea emoțională calități care i-au permis să exceleze atât în roluri dramatice, cât și în roluri de coloratură. Repertoriul Mariei Callas a inclus lucrări ale unor compozitori precum Verdi, Puccini, Bellini, Donizetti și Wagner.
Cariera lui Callas a atins apogeul în anii 1950, când a cântat pe scenele marilor teatre de operă din întreaga lume, inclusiv La Scala din Milano și Metropolitan Opera din New York. A colaborat cu dirijori renumiți precum Tullio Serafin și Herbert von Karajan, printre alții, iar interpretările ei în roluri precum Violetta din La Traviata de Verdi, Norma din Norma de Bellini și Medeea din Medeea de Cherubini au devenit legendare.
Era și extrem de iubită de public
Maria Callas nu doar că avea succes, dar era și extrem de iubită de public. Venerată chiar. Însă, în ciuda popularității de care se bucura, Callas a avut o viață personală plină de provocări. Nu doar că a fost o perioadă în care s-a luptat cu probleme de greutate și cu declinul vocal (în ultimii ani ai carierei sale), dar a fost încercată și pe plan amoros. Relația ei tumultoasă cu magnatul grec al transporturilor maritime Aristotel Onassis, care a părăsit-o pentru Jacqueline Kennedy, contribuind la eșecurile și depresiile cu care s-a confruntat Maria Callas.
În 1965, Callas a luat decizia de a se retrage de pe scena operei la vârsta de 42 de ani, continuând totuși să susțină concerte și recitaluri ocazionale, dar concentrându-se mai mult pe îndrumarea tinerilor cântăreți, dedicându-se transmiterii cunoștințelor și experienței sale către următoarea generație de interpreți de operă.
Un simbol al modei și al eleganței
Maria Callas s-a stins din viață la 16 septembrie 1977, la vârsta de 53 de ani, la Paris, Franța. Callas a murit în urma unui atac de cord.
Dincolo de talentul său muzical, Maria Callas a fost, de asemenea, un simbol al modei și al eleganței, prezența ei scenică plină de farmec și aspectul elegant contribuind și mai mult la farmecul și popularitatea ei. Maria Callas a devenit muza multor designeri, trei dintre cei care au colaborat cu ea fiind Callas Cristóbal Balenciaga – considerat unul dintre cei mai influenți creatori de modă ai secolului XX – una dintre cele mai renumite creații ale sale purtate de Maria Callas fiind o rochie neagră din catifea pe care artista a purtat-o în producția Norma din 1958 la Scala din Milano.
Elsa Schiaparelli a fost un alt designer care a considerat-o pe Maria Callas o muză a sa, aceasta creând pentru Callas o gamă de ținute, inclusiv costume și rochii de seară impresionante.
Pierre Cardin, un pionier al modei futuriste, a colaborat cu Maria Callas la sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970. Modelele lui Cardin erau cunoscute pentru formele lor geometrice, siluetele neconvenționale și utilizarea de materiale inovatoare, estetica avangardistă a lui Cardin completând perfect interpretările îndrăznețe și dramatice ale lui Callas.
Onassis a părăsit-o pe Callas pentru Jacqueline Kennedy
Maria Callas a fost căsătorită între anii 1949 și 1959 cu Giovanni Battista Meneghini (1896 – 1981), industriaș și impresar de operă italian, la momentul căsătoriei lor, Maria Callas fiind deja o renumită cântăreață de operă, în timp ce Meneghini era un fan și admirator al talentului ei. Relația lor a început atunci când Meneghini a devenit managerul și sponsorul lui Callas. Când s-a căsătorit, Maria Callas avea 26 de ani, în timp ce Meneghini, 57, o diferență de vârstă considerabilă care a dus la diverse conflicte și neconcordanțe în ceea ce privește stilul de viață și interesele lor. În timpul căsătoriei cu Meneghini, Maria Callas a dezvoltat o relație amoroasă pasională cu magnatul grec al transporturilor maritime Aristotel Onassis, aventură care, în cele din urmă, a dus la destrămarea căsătoriei ei. Callas și Meneghini s-au separat în 1957 și au divorțat oficial în 1959.
După divorțul de Meneghini, Maria Callas și-a continuat relația cu Aristotle Onassis timp de mai mulți ani, în ciuda pasajelor violente din partea afaceristului. Cu toate acestea, Onassis a părăsit-o în cele din urmă pe Callas pentru a se căsători cu Jacqueline Kennedy, văduva președintelui american John F. Kennedy.
Maria Callas nu avea o relație prea bună cu mama sa
În biografia despre Maria Callas scrisă de Lyndsy Spence sunt menționate, conform The Guardian, abuzurile la care Onassis a supus-o și acuzațiile sale de hărțuire sexuală din partea directorului unuia dintre cele mai importante conservatoare din lume.
„Există, de asemenea, informații tulburătoare scrise în jurnalul uneia dintre prietenele ei apropiate care detaliază modul în care Onassis a drogat-o, în principal din motive sexuale – ceea ce astăzi ar intra la categoria viol”. În aceeași biografie sunt publicate și rândurile sopranei către secretara sa: „Nu aș vrea ca el (Onassis) să mă sune și să înceapă din nou să mă tortureze”, iar în ceea ce privește căsătoria ei cu Meneghini, Callas era disperată: „Soțul meu încă mă sâcâie după ce mi-a furat mai mult de jumătate din bani, punând totul pe numele lui de când ne-am căsătorit… Am fost o proastă… să am încredere în el”, decriindu-l ca fiind „un păduche” și punând pe tapet paradoxul faptului că acesta, în ciuda faptului că se prezenta drept milionar, de fapt nu avea niciun ban.
De asemenea, The Guardian publică și informațiile conform cărora Maria Callas nu avea o relație prea bună cu mama sa care, în tinerețe, fusese prostituată, și care pentru că a încercat să o vândă soldaților naziști.
Soprana Maria Callas a fost adorată de publicul din întreaga lume dar, din nefericire, nu a cunoscut dragostea adevărată în afara scenei, viața ei fiind mai tragică decât s-ar fi crezut.
100 de ani de la nașterea Mariei Callas
Dar iată că memoria acestei personalități continuă să fie celebrată, astfel că recent, la Atena, la un secol de la nașterea sa, marea operă Maria Callas este omagiată cu un nou muzeu ce prezintă artefacte istorice neprețuite, inclusiv fotografii și portrete, înregistrări live rare și o colecție unică de discuri și obiecte personale.
La inaugurarea muzeului Maria Callas, primarul Atenei, Kostas Bakoyannis, a mulțumit personalului și donatorilor privați, mulți dintre aceștia începând să lucreze la acest proiect încă de acum 24 de ani, reunind colecția prin achiziții din cadrul unor licitații, donații din colecții private și negocieri pentru drepturile de expunere cu companiile de înregistrări.
„Continuă să mergi pe drumul cel bun: Nu cu focuri de artificii, nu cu aplauze ușoare, ci cu expresia cuvintelor, cu dicția și exprimi cu adevărat ceea ce simțiți. Asta este ceea ce îmi doresc. Nu mă pricep la cuvinte, așa că asta e”. (Maria Callas)
Surse:
https://www.nytimes.com/1982/11/21/books/the-eternal-husband-s-story.html
Vă mai recomandăm să citiți și:
Helena Bonham Carter, actriță de viță nobilă „cu picioarele pe pământ”