Mary Pickford, „iubita Americii” și primul star de cinema care a semnat un contract de 1 milion de dolari
În 1911, William deMille (1878 – 1955) – celebru dramaturg, scenarist și regizor american din epoca filmului mut până la începutul anilor 1930 – a făcut cea mai eronată predicție din istoria actoriei, scria BBC într-un articol publicat în 2019. O puștoaică pe care o cunoștea foarte bine de pe scenă a ales să renunțe la teatru în favoarea „cinematografului în mișcare”.
„Spuneți-i la revedere micuței Mary Pickford. Nu se va mai auzi niciodată de ea.”
„Nu cred să aibă mai mult de 17 ani, dar uite cum își aruncă întreaga carieră la coșul de gunoi pentru a se îngropa într-o formă ieftină de distracție”, spunea deMille, cumva persiflând alegerea tinerei actrițe și privind cu totală neîncredere perspectivele cinematografice pe care le alesese.
Teatrul avea o vechime considerabilă de 2.500 de ani, iar această fată își risca viitorul pentru un moft. „Spuneți-i la revedere micuței Mary Pickford. Nu se va mai auzi niciodată de ea.”
Cum a devenit Pickford cea mai îndrăgită actriță a vremii?
Totuși, acea „formă ieftină de distracție”, nu doar că mai târziu a luat o amploare considerabilă devenind una dintre cele mai căutate și mai profitabile industrii, și o formă de divertisment care a atins cote uimitoare, dar a transformat-o pe canadianca Mary Pickford în „America’s sweetheart”, „drăguța Americii”, una dintre cele mai iubite, mai populare și mai bogate actrițe ale începuturilor cinematografiei.
Patru ani mai târziu, după declarațiile descurajatoare referitoare la cariera actriței, Pickford a devenit cea mai faimoasă femeie din lume. Jucase în „Tess of the Storm Country” (1914) sau „Rags” (1915), și își formase o imagine ușor recognoscibilă: bucle lungi, rochii copilărești, imaginea inocenței. Și așa o știau toți. Așa voia publicul să o perceapă. Dar când „draguța Americii” era văzută în public, copii, scrie BBC, păreau uimiți, dacă nu dezamăgiți, la vederea unghiilor ei lungi. „Mamă! Uite, nu este o fetiță adevărată! Are unghiile lungi!”. Cu toate acestea, Mary Pickford era extrem de atentă cu imaginea ei, astfel că își impusese să nu „se joace” în public cu rujuri sau creioane, ca nu cumva obiectele și gesturile să fie percepute a fi țigări, iar oamenii să creadă, din greșeală, că fumează.
Contribuțiile pe care le-a avut în formarea industriei de film hollywoodiene
Mary Pickford (8 aprilie 1892, Toronto, Canada – 29 mai 1979, Santa Monica, SUA) a fost o figură emblematică a începuturilor cinematografiei.
A obținut un succes fără precedent ca actriță, producătoare și cofondatoare a United Artists Corporation (companie americană de producție și distribuție fondată în 1919, cu scopul de a permite actorilor să își controleze propriile interese), lăsând o amprentă de neșters asupra industriei cinematografice.
A fost prima actriță de film care a primit un procent din câștigurile unui film
Mary Pickford a fost prima vedetă (împreună cu soțul său Douglas Fairbanks) care și-a pus oficial amprentele mâinilor și picioarelor în cimentul de la Grauman’s Chinese Theatre (30 aprilie 1927).
A jucat în peste 220 de scurtmetraje și lungmetraje în cei 40 de ani de carieră și a fost prima actriță care a semnat un contract de un milion de dolari. De asemenea, a fost prima femeie care a condus un studio de producție, investind proprii bani în filmele sale. Pickford, împreună cu scenarista americană Frances Marion (1887 – 1973) a creat noi tipuri de personaje care au contribuit la modul în care erau privite femeile. A fost, de asemenea, una dintre fondatoarele, în 1927, a Academiei de Arte și Științe Cinematografice (cunoscută și sub numele de Academia Americană de Film). La moartea sa, în mai 1979, Mary Pickford avea o avere de 40 de milioane de dolari.
Mary Pickford a fost regina filmelor, cea mai mare actriță a ecranului filmului mut, o deschizătoare de drumuri pentru femeile din industria cinematografică, demonstrând că femeile pot avea succes atât în fața, cât și în spatele camerelor de luat vederi, un talent incontestabil al acestei arte, dar și o femeie de afaceri inteligentă care a contribuit la modelarea primelor zile ale erei Hollywood-ului.
La vârsta de 20 de ani, Pickford a devenit faimoasă jucând roluri de fete de 14 ani, personajele ei fiind întotdeauna fete dulci, „virginale” și fără vlagă.
Prima actriță care a zburat cu avionul într-un film
Pickford a fost prima canadiancă care a câștigat un Oscar. În 1930, a primit Oscarul pentru cea mai bună actriță într-un rol principal pentru prestația din filmul „Coquette”, iar în 1976, cu doi înainte de a muri, a fost recompensată pentru întreaga carieră și pentru contribuțiile remarcabile aduse industriei cinematografiei cu cel de-al doilea Oscar. A fost prima actriță care a zburat cu avionul într-un film și a inventat iluminatul punctual pentru a părea mai tânără.
În 1910, Mary Pickford și-a făcut prima apariție pe ecran ca „Little Mary” în „The Violin Maker of Cremona”. Rolul a cucerit inimile publicului, iar popularitatea ei a crescut vertiginos. Personajul ei de pe ecran a rezonat cu spectatorii, iar filmele sale au cucerit publicul de toate vârstele și categoriile, astfel că a devenit rapid o atracție de box office.
De ce o iubea publicul?
Pickford nu se considera nici cea mai frumoasă actriță de la Hollywood, dar nici cea mai talentată. Însă era iubită datorită acelei combinații dintre blândețe și tăria de caracter pe care o afișa. Personajele ei din filme precum „The Little Princess” (1917) și „Daddy-Long-Legs” (1919) erau vulnerabile. Fie erau sărace, fie bogate dar, în urma unor circumstanțe, deveneau sărace. Orfane sau abandonate, personajele întruchipate de ea nu cedau niciodată. Se ridicau și se salvau din orice situație. Poate că fix această caracteristică satisfăcea gusturile publicului, determinându-l să o iubească și să o admire cu fiecare rol pe care juca.
„Creditată ca fiind cea care a definit arhetipul ingenuității cinematografice, Pickford a fost primul prim-plan al Hollywoodului și conștiința Hollywoodului. Soldații îi purtau portretul în medalioanele pe care le luau la război. Avea un aspect victorian și acționa modern. Înainte de Pickford, filmele aveau o reputație proastă și nu este de mirare că schimbările în cariera sa l-au alarmat pe deMille. Însă, în loc ca Hollywood-ul să o distrugă, ea a ajutat la salvarea lui – ceea ce o face eroina supremă a Hollywood-ului”. (bbc.com)
În câțiva ani după venirea ei la Hollywood, salariul anual al lui Mary Pickford ajunsese la 560.000 de dolari pentru ca, într-un final, să fie de un milion de dolari. Finanțele actriței fuseseră câștigate curat și cinstit, fără compromisuri. Mary Pickford a fost acel gen de femeie care-și cunoștea foarte bine valoarea, impunea limite și punea condiții. Atunci când, pentru un rol, i s-a cerut să-și arate picioarele, Pickford a respins propunerea și a demisionat. Voia să rămână fidelă publicului ei care o percepuse de la bun început ca pe o ingenuă. „Trebuia să rămână un copil pentru totdeauna: o femeie matură, la fel de inteligentă și dură ca orice om de afaceri, care își petrecea viața alergând pe lângă mobilierul supradimensionat conceput pentru a o face să pară mai mică. Alice într-o veșnică țară a minunilor”.
Viața amoroasă
Primul soț al lui Mary Pickford a fost Owen Moore, un actor mai în vârstă decât ea, dar cu o minte imatură și un caracter care nu s-a potrivit personalității lui Pickford.
„La petreceri, Moore comenta – Mary are un mic talent expresiv. Dar cu greu aș numi-o cerebrală”.
După divorțul de Moore, în 1920 Mary Pickford s-a căsătorit cu actorul Douglas Fairbanks, de care se îndrăgostise încă din timpul relației ei cu Owen Moore. Cu Fairbanks, Pickford a realizat lucruri mari. Și-au transformat conacul din Beverly Hills – Pickfair – într-un fel de curte regală a Californiei, deschizându-și „porțile” unor personalități precum George Bernard Shaw, Albert Einstein, Helen Keller, HG Wells, Amelia Earhart, F Scott Fitzgerald, Noël Coward și cel mai bun prieten al lui Fairbanks, Charlie Chaplin. Tot cu Fairbanks, Mary Pickford a fondat studioul de film United Artists (UA).
Fairbanks și Pickford s-au despărțit în 1933, după ce Fairbanks a început o aventură cu Sylvia, Lady Ashley, urmând ca în 1936 să divorțeze.
În iunie 1937, Pickford s-a căsătorit cu cel de-al treilea și ultimul ei soț, actorul și muzicianul Charles „Buddy” Rogers (cu 11 ani mai tânăr decât Mary) cu el adoptând doi copii – Ronald Charles Rogers (născut în 1937) și Roxanne Rogers (născută în 1944 – decedată în 2007 din cauza osteoporozei).
În 1981, la doi ani după moartea lui Mary, Rogers s-a căsătorit cu agentul imobiliar Beverly Ricondo și a devenit directorul Fundației Mary Pickford, o organizație caritabilă fondată de Mary. Rogers a depus toate eforturile ca filmele lui Mary Pickford să fie păstrate la Biblioteca Congresului și a făcut tot ce i-a stat în putință pentru a-i păstra vie memoria.
Spirit antreprenorial
Mary Pickford a fost unul dintre primii producători independenți din industria filmului. În 1916, a înființat compania de producție Mary Pickford Corporation, intervenind în procesul de producție cinematografică, de la selectarea scenariului până la alegerea distribuției. În 1919, alături de Charlie Chaplin, Douglas Fairbanks și D.W. Griffith, a co-fondat United Artists, organizație care le-a acordat libertate artistică actorilor și o parte din profituri, contestând dominația marilor studiouri, iar în 1927, a cofondat Academia de Arte și Științe Cinematografice. A fost, de asemenea, unul dintre membrii fondatori ai Motion Picture Relief Fund, o organizație caritabilă care îi sprijinea pe lucrătorii din industria cinematografică în vremuri de restriște.
Mary Pickford a jucat un rol esențial în tranziția de la filmele mute la cele vorbite și a fost, probabil, cea mai renumită vedetă feminină din epoca mută, istoricul de film Ethan Katz numind-o „cea mai populară vedetă din istoria ecranului”.
Surse:
https://www.bbc.com/culture/article/20190204-mary-pickford-the-woman-who-shaped-hollywood
https://www.imdb.com/name/nm0681933/quotes/
https://www.britannica.com/biography/Mary-Pickford