Salvador Dalí (11 mai 1904, Figueres, Spania – 23 ianuarie 1989, Figueres, Spania ) a fost artistul, creatorul unora dintre cele mai originale și importante picturi ale secolului XX, arta sa fiind influențată, printre altele, și de filosofia lui Sigmund Freud.
Dalí a fost pictorul „altfel”, care s-a străduit să descrie ceea ce nu se vede, de la mișcarea atomilor, până la conceptul de a patra dimensiune. Spunea, la un moment dat, că el nu va muri niciodată cu adevărat – o declarație grandioasă – dar cuvintele sale reflectă un adevăr parțial valabil pentru oricine aduce o contribuție notabilă de-a lungul vieții.
Nici el, Salvador Dalí, nu a pierit odată cu trecerea sa în neființă, și asta pentru că arta pe care a lăsat-o în urmă îi poartă spiritul și-l perpetuează către nemurire. Faima lui este durabilă, iar impactul lui Dalí asupra culturii populare i-a conferit această pseudă nemurire.
În timp ce arta lui Dalí, prea abstractă, suprarealistă, sofisticată și bizară a fost privită cu scepticism de unii, foarte mulți l-au văzut, însă, ca pe un geniu, ca pe un artist vizionar, considerând că prin capacitatea sa de a crea imagini onirice și stranii, extravagante, a fost un pictor de neegalat, picturile și sculpturile sale fiind o mărturie a puterii imaginației umane. Un maestru al simbolismului și al explorării metafizice. Creatorul unor lucrări care au reprezentat poarta către o altă dimensiune, unde granițele dintre realitate și imaginație se estompau.
Ceea ce a creat Salvador Dalí a fost atât de distinctiv încât în domeniul artei au existat puține nume care „să se exprime” cu la fel de multă fascinație, imaginație și intrigă precum Dalí.
Savador Dalí este pictorul spaniol, personalitatea enigmatică, artistul care a „aruncat” lumină asupra omului din spatele ceasurilor care se topesc și a celei mai excentrice mustăți.
Cariera de peste 50 de ani a lui Salvador Dalí a inclus un număr semnificativ de picturi, gravuri, litografii și sculpturi, depășite la număr, însă, de reproducerile și operelor sale.
În anii 1980, experții în artă estimau că piața în domeniu era invadată de sute de mii, chiar milioane de falsuri după operele lui Dalí, ducând la vânzări de artă falsă a lui Dalí în SUA în valoare de 625 de milioane de dolari până la 1 miliard de dolari, la nivel mondial, fiind posibil ca vânzările frauduloase să fi ajuns la 3 miliarde de dolari.
Frauda a dus la condamnarea la închisoare a unor comercianți de artă și proprietari de galerii fără scrupule, a dus la scăderea valorii multor lucrări autentice ale lui Dalí și continuă să deruteze colecționarii de artă pasionați – precum clientul lui Ewell din Alabama – care adesea descoperă că operele de artă prețioase ale familiei lor nu au nicio valoare.
La 14 noiembrie 1934, atunci când Salvador Dalí a vizitat pentru prima dată SUA, presa americană l-a întâmpinat imediat ce a coborât de pe un pachebot. Unde, cum, ce, au întrebat ei, l-a inspirat în realizarea artei sale?
Odată ajuns în SUA, Dalí a beneficiat de expoziții importante, iar revista Time i-a dedicat un articol de copertă. În SUA și-a câștigat reputația de artist ce întruchipează suprarealismului și tot acolo s-a împrietenit cu directorul de producție din Cleveland care a cumpărat de la Dalí sute de tablouri.
Salvador Dalí a fost căsătorit cu Gala Dalí (născută Elena Ivanovna Diakonova, la 7 august 1894, în Kazan, Rusia). Gala a jucat un rol important în viața personală a lui Dalí, precum și în cariera sa artistică. L-a cunoscut pe Dalí în 1929, pe când încă era căsătorită cu poetul francez Paul Éluard, însă în ciuda acestui fapt, Gala și Dalí s-au îndrăgostit rapid și au devenit inseparabili. În cele din urmă, Gala a divorțat de Éluard și s-a căsătorit cu Dalí în cadrul unei ceremonii civile în 1934. Au rămas împreună până la moartea lui Gala, în 1982. Gala a avut o influență profundă asupra artei lui Dalí, fiindu-i muză, model și colaborator. Ea a inspirat multe dintre lucrările sale celebre și chiar a apărut în unele dintre picturile lui, precum „Madona din Port Lligat” și „Îngerul lui Gala”. Gala a gestionat, de asemenea, afacerile lui Dalí, asigurându-se că lucrările sale vor eneficia de recunoaștere și succes. În SUA, Gala s-a ocupat intens de popularizarea soțului ei, obținându-i până la 500 de contracte pe an și aranjând înțelegeri pentru a apărea în reclame pentru companii precum Braniff International Airways și Alka-Seltzer.
Relația celor doi a fost complexă și neconvențională. Amândoi au avut legături extraconjugale, iar Gala a avut relații cu alți artiști și intelectuali. Cu toate acestea, Gala și Dalí au menținut o legătură puternică pe tot parcursul căsniciei lor. După moartea Galei, Dalí a fost devastat și s-a retras din atenția publicului. A murit în 1989, lăsând în urmă o moștenire ca unul dintre cei mai influenți artiști ai secolului XX, Gala jucând un rol semnificativ în modelarea viziunii sale artistice.
„(Dalí) era complet obsedat de bani, până la manie”, declara Noah Charney, istoric de artă și autor al cărții The Art of Forgery, iar apetitul nestăvilit al artistului pentru bani – precum și îmbrățișarea nazismului – l-au transformat într-o oaie neagră pentru mulți colegi. Suprarealistul francez André Breton l-a numit în mod faimos pe Dalí printr-o anagramă a numelui său: Avida Dollars.
Vorbind despre mustața pictorului, într-un sondaj din 2010, scrie openculture.com, mustața lui Salvador Dalí a fost votată drept cea mai faimoasă mustață din toate timpurile care, deși a fost mereu asociată cu figura lui Dalí, aceasta pare să fi fost inspirată, de fapt, din stilul pictorului spaniol Diego Velázquez din secolul al XVII-lea. Invitat fiind în cadrul emisiunii „The Name’s the Same”, în ianuarie 1954, Dalí a fost întrebat dacă mustața lui este o glumă. „Este partea cea mai serioasă a personalității mele. Este o mustață ungurească foarte simplă. Domnul Marcel Proust a folosit același tip de pomadă pentru această mustață”, a venit răspunsul artistului.
„Suprarealismul este distructiv, dar distruge doar ceea ce consideră a fi cătușe care ne limitează viziunea”. (Salvador Dalí)
Salvador Dalí s-a născut la 11 mai 1904, în Figueres, Catalonia, talentele sale artistice ieșind la iveală încă de la o vârstă fragedă, astfel că primele lui lucrări au evidențiat abilități tehnice remarcabile și o înclinație pentru explorarea tărâmurilor imaginative.
Arta lui Dalí s-a aliniat la mișcarea suprarealistă, care a căutat să sfideze gândirea convențională și să exploreze adâncurile subconștientului. Lucrările sale, caracterizate de imagini onirice și juxtapuneri neașteptate, au împins limitele expresiei artistice.
Câteva dintre cele mai faimoase picturi ale lui Dalí, printre care s-au aflat și „Persistența memoriei”, acea lucrare ce prezintă ceasurile care se topesc, și „Elefanții”, reprezintă o marcă a lui Dalí.
În munca sa, Dalí a dezvoltat o tehnică cunoscută sub numele de metoda paranoic-critică, care presupunea atingerea subconștientului pentru a crea artă, această metodă permițându-i să își canalizeze visele, temerile și dorințele pe pânză, producând imagini provocatoare și adesea intrigante. Talentul artistic al lui Dalí nu s-a limitat doar la pictură. El a făcut incursiuni în sculptură, film, fotografie și chiar în designul de bijuterii, demonstrându-și și mai mult versatilitatea și imaginația nelimitată.
„Desenul reprezintă onestitatea artei. Nu există posibilitatea de a trișa. Este fie bun, fie rău”. (Salvador Dalí)
Personalitatea extravagantă și comportamentul excentric al lui Dalí au fost la fel de legendare ca și operele sale de artă. Cu mustața caracteristică, îmbrăcămintea flamboaiantă și comportamentul teatral, Dalí a devenit o figură iconică în lumea artei și în cultura populară.
Fascinația lui Dalí pentru psihic și subconștient a dus la colaborarea sa cu renumitul psihanalist Sigmund Freud. Interacțiunile și schimbul lor de idei au influențat foarte mult conceptele artistice ale lui Dalí.
Deși celebrat pentru contribuțiile artistice, Dalí nu a fost lipsit de controverse. Relația sa complexă cu politica, inclusiv asocierea cu regimul lui Francisco Franco din Spania, a ridicat întrebări cu privire la credințele și alianțele sale personale.
„Diferența dintre amintirile false și cele adevărate este aceeași ca și în cazul bijuteriilor: întotdeauna cele false sunt cele care par cele mai reale, cele mai strălucitoare”. (Salvador Dalí)
La sfârșitul anilor 1930, Dalí a abordat un stil pictural academic, influențat fiind de renascentistul Rafael, în acea perioadă suferind și o izolare vizibilă din partea colegilor săi suprarealiști, rezultată în special de orientările politice ale lui Dalí din timpul ascensiunii fascismului. Drept urmare, Salvador Dalí a migrat către proiecte dedicate decorului de teatru, interioare de magazine, modă și realizarea bijuteriilor, etalându-și, în același timp, în Statele Unite ale Americii (unde a trăit între 1940 și 1955), tentativele îndrăznețe de lucrări cu teme religioase. Între 1950 și 1970, stilul lui Dalí a combinat abordările religioase cu temele erotice, reprezentările amintirilor din copilărie și cele care o aveau în prim plan pe soția sa, Gala.
„Dușmanii mei să se devoreze între ei”. (Salvador Dalí)
Surse:
https://www.britannica.com/biography/Luis-Bunuel
https://www.nytimes.com/2023/06/08/movies/Dalíland-review-salvador-Dalí.html
https://thehustle.co/why-salvador-Dalí-is-the-most-faked-artist-in-the-world/
Jane Birkin, Je t’aime, moi non plus. Cea mai franțuzoaică dintre artiștii britanici
Fiica lui Pablo Picasso a fost numită noul administrator al patrimoniului artistului
Liberace, flamboaiantul showman american. Unul dintre cei mai excentrici artiști ai secolului XX