Marcello Mastroianni: „Fericirea constă în a fi capabil să spui adevărul fără să rănești pe nimeni”
Unul dintre cei mai mari actori din Italia anilor 1960, Marcello Mastroianni (1924 – 1996) a devenit celebru în întreaga lume în filme regizate de maeștri ai cinematografiei europene și alături de cele mai strălucitoare actrițe.
După un start destul de timid în cariera de actor, jucând în filme de o importanță mai mică, Mastroianni a devenit un superstar cinematografic odată cu interpretarea sa din magistralul „La Dolce Vita” (1960), o capodoperă cinematografică a lui Federico Fellini (1920 – 1993), unul dintre cei mai remarcabili regizori ai tuturor timpurilor. Rolurile aclamate din „La Notte” (1961) și „Divorț în stil italian” (1961) – ultimul i-a adus un Glob de Aur – au precedat interpretarea emblematică a lui Mastroianni în opera vizuală a lui Fellini, „8 ½” (1963), un film cu două Oscaruri, producția preferată a lui Martin Scorsese, regizor declarat admirator al lui Fellini.
Într-o carieră care a cuprins aproape 150 de filme, Marcello Mastroianni a avut roluri emblematice și în producții precum „La Notte” (1961), „Marriage Italian Style” (1964), „The 10th Victim” (1965), „Shoot Loud, Louder… I Don’t Understand” (1966), „Lo Straniero” (1967), „La Moglie del Prete” (1971), „The Big Feast” (1973), „Ginger and Fred” (1986) – o altă colaborare cu Fellini – și în comedia lui Robert Altman „Ready-to-Wear” (1994), filme în care a jucat, printre altele, alături de frumusețile și starurile vremii Sophia Loren (au apărut împreună în 10 filme), Ursula Andress și, respectiv, Raquel Welch.
Cele trei nominalizări la Oscar pentru „Divorce Italian Style” (1961), „A Special Day” (1977) și „Oci ciornie” (1987) reprezintă un record pentru un actor care a jucat într-un film vorbit în altă limbă decât engleza.
Un etalon al stilului și rafinamentului
Numit, de-a lungul timpului, unul dintre cei mai mari actori, nu doar ai generației sale, dar și din istoria filmului universal, un gigant al cinematografiei, un magician al ecranului, maestru al artei actoricești, al subtilității și al nuanțelor, un etalon al stilului și rafinamentului, Marcello Mastroianni a fost unul dintre puținii actori care au putut surprinde emoțiile complexe ale experienței umane cu atâta grație și ușurință.
„Marcello Mastroianni a fost un simbol al unei epoci trecute, o perioadă în care cinematograful era încă magic și mai mare decât viața.” – (Quentin Tarantino)
Născut Marcello Vincenzo Domenico Mastroianni la 28 septembrie 1924 în Fontana Liri, Italia – un orășel la sud de Roma, artistul a crescut în sărăcie, la Torino și, mai târziu, la Roma. A studiat topografia, visând la momentul respectiv la o carieră în domeniul arhitecturii. Dar izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial și ocupația germană i-au schimbat perspectivele. Înrolat pentru scurt timp pentru a desena hărți pentru naziști, Mastroianni a fost trimis mai târziu într-un lagăr de muncă forțată în Alpi, de unde a evadat curând, pentru a-și petrece restul războiului ascunzându-se în Veneția.
Debutul în cinematografie a avut loc în 1948
Înainte de izbucnirea războiului, Mastroianni reușise să intre în lumea filmului, lucrând ca figurant, iar după ce a început să presteze servicii de contabilitate la Roma, pentru studioul de film britanic Eagle Lion, s-a integrat peisajului cinematografic fiind distribuit în mai multe producții. A urmat studiile teatrale ale Universității din Roma, perioadă care avea să fie definitorie pentru viața sa, în acei ani întâlnindu-i pe Frederico Fellini și soția acestuia, actrița Giulietta Masina, două personalități ce i-au marcat vizibil cariera și existența însăși.
Debutul în cinematografie a avut loc în 1948, când a fost distribuit într-un rol mic „I Miserabili” („Les Miserables”) (1948), deși pe scenă (a colaborat cu teatrul italian Luchino Visconti) se remarcase mult mai bine ca actor.
Prima lui interpretare în limba engleză fără dublaj a fost în filmul „Diamonds for Breakfast” (1968), produs în Marea Britanie.
Mastroianni, un romantic incurabil și un mare cuceritor
Marcello Mastroianni a fost primul actor care a primit o nominalizare la Oscar pentru o interpretare în altă limbă decât engleza și a fost nominalizat de trei ori la categoria Cel mai bun actor – „Divorț în stil italian” (1961), „O zi specială” (1977) și „Ochi negri” (1987). A fost unul dintre cei doar trei actori (alături de Jack Lemmon și Dean Stockwell) care au câștigat de două ori prestigiosul premiu pentru cel mai bun actor la Festivalul de Film de la Cannes.
Mastroianni, deși un romantic incurabil și un mare cuceritor, a fost căsătorit o singură dată, cu actrița de teatru și de film Flora Carabella. Au avut împreună o fiică, Barbara (1951-2018). Mastroianni și Carabella s-au separat (dar nu au divorțat) în 1964 din cauza aventurilor repetate ale lui Mastroianni.
O altă mare iubire a fost Catherine Deneuve
În ciuda numeroaselor sale relații amoroase, Mastroianni era cunoscut ca fiind o persoană retrasă și rareori vorbea în public despre viața personală. Totuși, se știe că imediat după separarea neoficială de soția sa, Mastroianni a avut o relație serioasă cu actrița Faye Dunaway, partenera de film din „A place for lovers” (1968). Dunaway, extrem de îndrăgostită de Mastroianni, dorea să aibă copii cu el și să se căsătorească, însă Mastroianni nu a dorit să divorțeze de Carabella, astfel că după doi ani de așteptări zadarnice, actrița americană l-a părăsit pe Marcello.
O altă mare iubire a lui Mastroianni a fost și actrița franceză Catherine Deneuve, care era cu 20 de ani mai tânără decât el și alături de care a trăit timp de patru ani. Rodul iubirii lor este Chiara Mastroianni care s-a născut la 28 mai 1972. În perioada în care și-au consumat amorul, Deneuve și Mastroianni au jucat împreună în cinci filme: „It Only Happens to Others” (1971), „Liza” (1972), „A Slightly Pregnant Man (1973)”, „Don’t Touch the White Woman!” (1974), „One Hundred and One Nights” (1995).
„Femeia este soarele, o creatură extraordinară”
Nu mi-am văzut niciodată părinții împreună, niciodată în toată viața mea. S-au despărțit când aveam doi ani, așa că nu-mi amintesc nimic despre ei ca un cuplu. Nici măcar nu i-am văzut vreodată sărutându-se – cu excepția scenelor din filme. (Chiara Mastroianni)
Printre celelalte amante ale lui Mastroianni s-ar fi numărat actrițele Anouk Aimée, Carole Mallory, Claudia Cardinale, Lauren Hutton și Ursula Andress. Până în 1976, el a început o relație cu Anna Maria Tatò, o scriitoare și regizoare. Au rămas împreună până la moartea lui, la 19 decembrie 1996. Mastroianni s-a stins la 72 de ani din cauza unui cancer pancreatic. Ambele fiice ale sale, precum și Deneuve și Tatò au fost la căpătâiul său. Fântâna Trevi din Roma, asociată cu rolul pe care l-a avut în filmul lui Fellini „La Dolce Vita”, a fost închisă simbolic și drapată în negru în semn de omagiu.
Femeia este soarele, o creatură extraordinară, una care face imaginația să galopeze. Femeia este, de asemenea, elementul de conflict. Cu cine vă certați? Cu o femeie, bineînțeles. Nu cu un prieten, pentru că el ți-a acceptat toate defectele din momentul în care te-a găsit. În plus, femeia este mamă.
Surse:
https://www.britannica.com/biography/Marcello-Mastroianni
https://www.tcm.com/tcmdb/person/124534%7C104925/Marcello-Mastroianni/
https://www.imdb.com/name/nm0000052/bio/?ref_=nm_ov_bio_sm
https://www.theguardian.com/film/2012/apr/08/chiara-mastroianni-beloved-deneuve-interview