Albrecht Durer (1471 – 1528) a fost un pictor, desenator, gravor și teoretician german al artei, reprezentant de seamă al Renașterii germane.
Este considerat unul dintre cei mai importanți artiști ai timpului său și este cunoscut pentru lucrările detaliate și inovatoare care i-au pus în valoare abilitățile tehnice și talentul artistic.
Albrecht Durer a contribuit în mod decisiv la stabilirea gravurii ca formă de artă de sine stătătoare, artistul realizând în decursul vieții sale aproximativ 350 de gravuri în lemn și 100 în cupru, fiind primul care a încercat să reproducă astfel de ilustrații realiste, acordând o atenție deosebită detaliilor.
Născut la 21 mai 1471 la Nürnberg, unul dintre cele mai puternice centre artistice și comerciale din Europa în secolele al XV-lea și al XVI-lea și capitală economică a Germaniei, Durer și-a stabilit reputația și influența în întreaga Europă la vârsta de doar 20 de ani, datorită gravurilor sale xilogravate de înaltă calitate. Un mare aport în dezvoltarea lui Durer ca artist l-a constituit și faptul că Nürnberg era unul dintre primele orașe dotate cu tipografii, un amănut important în șlefuirea și artei lui Durer.
Pe lângă talent și dedicație pentru artă, meseria a deprins-o ca ucenic al tatălui său, un recunoscut pictor și aurar local pe nume Michael Wolgemut, în atelierul căruia se făceau ilustrații xilogravate pentru cărți și publicații importante.
Până la vârsta de treizeci de ani, Durer realizase trei dintre cele mai faimoase serii de xilogravuri ce au avut la bază teme religioase: Apocalipsa (1498), ciclul Patimilor (1497-1500) și Viața Fecioarei (începută în 1500).
Una dintre cele mai faimoase gravuri semnate de Durer este Adam și Eva (1504), o lucrare bogată în detalii, înfățișând cele două personaje în ipostaze idealizate, aproape simetrice.
De asemenea, gravura redă fidel piele de om și de șarpe, blana de animale, coaja de copac și frunzele, toate cu semntificații distincte.
De exemplu, patru dintre animalele reprezentate în această operă de artă simbolizează ideea medievală a celor patru temperamente: pisica este colerică, iepurele sangvin, boul flegmatic, iar elanul melancolic.
Același subiect redat în gravura Adam și Eva avea să fie pictat de Albrecht Durer, mai târziu, în 1507, tabloul afându-se, în prezent, expus în cadrul Museo Nacional del Prado din Madrid, Spania.
Talentul, ambiția, inteligența și cunoașterea vastă l-au ajutat pe Durer să fie popular și îndrăgit de unele dintre cele mai importante figuri ale societății germane. A devenit artist oficial la curtea Sfântului Împărat Roman Maximilian I și a succesorului său Carol al V-lea, a avut acces la unii dintre teologii și savanții de seamă ai Europei, printre care Erasmus, Philipp Melanchthon și Willibald Pirkheimer, pe fiecare dintre aceștia surprinzându-i în portrete desăvârșite.
Albrecht Durer a fost cunoscut și pentru autoportretele sale, fie că au fost desenate, pictate sau gravate.
Pe lângă activitățile artistice, Dürer a fost interesat și de matematică, scriind mai multe tratate în acest domeniu și încorporând principii matematice în arta sa, în special în studiile despre perspectivă și proporții, care au adăugat profunzime și realism lucrărilor sale.
De asemenea, o altă mare pasiune a lui Dürer au fost călătoriile, peregrinările sale prin lume inspirându-i și operele. Între 1520 și 1521, Albrecht Durer a călătorit prin Renania și prin ceea ce constituiau atunci Țările de Jos. Datorită jurnalului de călătorie pe care l-a ținut, au fost posibile, mai târziu, evaluări și concluzii legate de modul de viață pe care artistul îl avea, date despre persoanele pe care le-a întâlnit și detalii despre ceea ce l-a uimit și inspirat în drumurile sale zilnice.
Albrecht Dürer, cel mai cunoscut și, fără îndoială, unul dintre cei mai mari artiști germani al Renașterii, ale cărui lucrări au fost admirate și au avut influență în întreaga Europă, a murit la 6 aprilie 1528, la vârsta de 56 de ani, din cauza malariei cronice, pe care este posibil să o fi contractat în timpul unei călătorii în Țările de Jos, în anul 1520.
Din acel moment (anul 1520) și până în ziua morții sale, Albert Durer a avut probleme cu sănătatea manifestate în special prin stări febrile frecvente. Vizitele și consultațiile mediacale făceau și ele parte din rutina vieții lui Durer. Pe mormântul artistului este scris epitaful „Ceea ce a fost muritorul Albrecht Dürer zace sub acest mormânt”.
Se spune că alți prieteni i-ar fi exhumat în secret trupul la câteva zile după înmormântare pentru a face mulaje din ghips ale feței și mâinilor sale. De asemenea, în timp ce se afla pe patul de moarte, i-ar fi fost tăiată o șuviță de păr și trimisă, mai apoi, la Strasbourg, la fostul său elev Hans Baldung. Șuvița este acum păstrată într-un relicvariu legat cu argint, în Academia de Artă din Viena.
Un desen necunoscut al artistului renascentist german Albrecht Dürer a fost expus în cadrul Galeriei Agnews din Londra, în 2021, după ce acesta fusese cumpărat cu doar 27 de euro la o licitație din SUA, lucrare estimată în prezent la aproximativ 45 de milioane de euro.
Lucrarea, „The Virgin and Child With a Flower on a Grassy Bench” (datată în jurul anului 1503), făcea parte din colecția arhitectului Jean-Paul Carlhian, ce locuia în apropiere de Boston. După ce acesta a murit în 2012, iar văduva sa în 2015, casa familiei Carlhian, în care se afla și tabloul lui Durer, a fost vândută.
Lucrarea prezenta o monogramă proeminentă „AD”, însă familia a crezut că este, de fapt, vorba de o reproducere a operei artistului german și nicidecum de un original.
Adevărata valoare a lucrării a fost descoperită în 2019 de Clifford Schorer, un colecționar de artă din Boston, Massachusetts și Londra, Anglia.
Surse:
https://www.britannica.com/biography/Albrecht-Durer-German-artist
https://www.dw.com/en/d%C3%BCrer-drawing-bought-for-30-worth-millions/a-58315644
Edgar Degas, pictorul francez fascinat de balet
Vasili Kandinsky, pictorul care a transmis sentimente și sunete prin forme și culori
Jackson Pollock: „Pictorul pictează ce vede el, nu realitatea”