Susan Wojcicki, vocea inovatoare din spatele celui de-al doilea cel mai vizitat site din lume

06 06. 2023, 09:30

Numele lui Susan Diane Wojcicki se leagă de unul dintre cele mai populare și mai vizitate site-uri din lume. Femeie de afaceri americană de origine poloneză, Susan Wojcicki (54 de ani) a fost director executiv al YouTube din 2014 până în februarie 2023, atunci când și-a dat demisia, fiind înlocuită de adjunctul ei, Neal Mohan.

Averea ei netă a fost estimată la 765 de milioane de dolari în 2022.

Wojcicki a lucrat în industria tehnologică timp de peste douăzeci de ani. CEO-ul YouTube, Susan Wojcicki, care a fost de asemenea unul dintre primii angajați ai multinaționalei Google (angajata cu numărul 16), a anunțat la începutul lunii februarie a.c că părăsește compania pentru a „începe un nou capitol axat pe familia mea, pe sănătate și pe proiectele personale care mă pasionează”, conform notei scrise de ea și adresată angajaților YouTube.

Sute de milioane de abonați

YouTube.com, platformă de partajare video online, este unul dintre cele mai vizitate și mai mari site-uri din lume. A fost înființat în februarie 2005 de Chad Hurley, Steve Chen și Jawed Karim, în noiembrie 2006 Google achiziționându-l cu 1.65 miliarde de dolari.

„De la telefoane, la mașini și până la medicină, tehnologia atinge fiecare parte a vieții noastre. Dacă puteți crea tehnologie, puteți schimba lumea” – Susan Wojcicki

Este cel de-al doilea site cel mai popular după motorul de căutare Google, are peste 200 de milioane de abonați și este vizitat zilnic de peste 30 de milioane de utilizatori.

Vizionară

Susan Wojcicki, în calitate de director executiv al platformei YouTube, a lăsat o amprentă de neșters în peisajul digital. Sub conducerea sa vizionară, YouTube a devenit un fenomen global, transformând modul în care consumăm și împărtășim conținut online.

Ideile inovatoare ale lui Wojcicki, perspicacitatea strategică și angajamentul ferm de a încuraja creativitatea au propulsat YouTube pe o scară fără precedent, transformându-l în platforma de referință pentru conținutul video și dând putere a sute de milioane de creatori din întreaga lume.

Scrisoare de despărțire

Bună ziua YouTubers – și-a început Susan Wojcicki nota prin care a anunțat  demisia în februarie anul acesta.

În urmă cu 25 de ani am luat hotărârea de a mă alătura unui cuplu de studenți absolvenți de la Stanford care puneau la punct un nou motor de căutare. Numele lor erau Larry și Sergey. (…) Avea să fie una dintre cele mai bune decizii din viața mea. (…) De-a lungul timpului, am îndeplinit foarte multe roluri: m-am ocupat de marketing, am co-creat Google Image Search, am condus prima căutare video și de cărți din cadrul Google, am lucrat la achizițiile YouTube și DoubleClick, am fost vicepreședinte executive al departamentului de anunțuri și, în ultimii nouă ani, director executiv al YouTube. (…) Astăzi, după aproape 25 de ani petrecuți aici, am luat hotărârea de a mă retrage și de a renunța la rolul meu de director al YouTube, pentru a începe un nou capitol, axat pe familie, sănătate și proiectele care mă pasionează. (…) Pe termen lung, am convenit cu Sundar (Sundar Pichai, CEO Google, n.r.) să dețin un rol consultativ în cadrul Google și Alphabet (…) pentru a oferi consiliere și îndrumare celor două echipe – Google și Alphabet. (…)”.

Scurtă biografie

Susan Wojcicki s-a născut la 5 iulie 1968, în Santa Clara County, California, manifestând un interes aparte pentru tehnologie încă de la o vârstă fragedă.

Este licențiată în istorie și literatură la Universitatea Harvard și are o diplomă de master în economie la Universitatea California, Santa Cruz. Cariera lui Wojcicki în domeniul tehnologiei a început atunci când s-a alăturat Intel Corporation, unde a avut atribuții manageriale și de marketing timp de mai mulți ani.

Perioada Google

În 1999, Wojcicki s-a angajat la Google devenind director de marketing, rolul ei în cadrul companiei contribuind substanțial la creșterea și succesul produselor de publicitate ale Google, dovedind o viziune strategică care a dus la un salt exponențial al veniturilor pentru Google și, în cele din urmă, a devenit vicepreședinte senior pentru produse de publicitate.

În 2006, spiritul antreprenorial al lui Wojcicki a determinat-o să pledeze pentru achiziția de către Google a unei mici platforme de partajare video numită YouTube. La acea vreme, YouTube era încă la început, dar Wojcicki i-a văzut potențialul imens, anticipând că video-urile vor deveni o formă dominantă de conținut online. Intuiția și viziunea ei s-au dovedit a fi corecte.

După achiziție, Wojcicki a preluat rolul de vicepreședinte al departamentului de gestionare a produselor pentru YouTube, concentrându-se pe îmbunătățirea experienței utilizatorilor, pe îmbunătățirea funcționalității platformei și pe extinderea domeniului de aplicare a acesteia. Eforturile ei au dat roade, iar YouTube a devenit rapid cea mai mare platformă de partajare video din lume.

Una dintre convingerile de bază ale lui Wojcicki

Una dintre convingerile de bază ale lui Wojcicki este că YouTube ar trebui să fie o platformă care să aducă puterea în mâinile creatorilor, de-a lungul vremii dovedindu-se a fi o susținătoare vocală a sprijinirii și cultivării comunității de creatori YouTube. Sub conducerea ei, YouTube a introdus numeroase inițiative pentru a-i ajuta pe creatori să își monetizeze conținutul, inclusiv programul YouTube Partner, care le permite acestora să obțină venituri prin publicitate, vânzări de produse și abonamente.

Wojcicki s-a angajat, de asemenea, să promoveze diversitatea și incluziunea pe YouTube. A implementat măsuri pentru a se asigura că platforma este un spațiu sigur și primitor pentru toți utilizatorii, indiferent de mediul, sexul sau etnia acestora. A lansat programe precum #YouTubeBlack și #CreatorsforChange, care evidențiază și amplifică vocile subreprezentate pe platformă, și a luat măsuri pentru a combate discursul instigator la ură, dezinformarea și alte forme de conținut dăunător.

YouTube a continuat să inoveze și să evolueze

Sub conducerea lui Wojcicki, YouTube a continuat să inoveze și să evolueze. A condus extinderea platformei pe noi piețe, cum ar fi YouTube Kids și YouTube Music, dezvoltând noi funcții și instrumente – YouTube Live, YouTube Shorts și YouTube Originals – inovații care au ajutat YouTube să rămână în fața concurenței și să își mențină poziția dominantă ca principală platformă de partajare video.

Prima afacere a lui Wojcicki a fost vânzarea de condimente „din ușă în ușă”, la vârsta de doar 11 ani.

Din 1998 este căsătorită cu Dennis Troper, director de produs pentru Wear OS la Google, iar împreună au 5 copii.

Surse:

https://www.britannica.com/biography/Susan-Wojcicki

https://www.forbes.com/profile/susan-wojcicki/

https://www.cnbc.com/2023/02/16/youtube-ceo-susan-wojcicki-says-shes-stepping-down.html

Vă mai recomandăm să citiți și:

Extratereștrii ar putea cartografia Pământul cu ajutorul semnalelor de la turnurile de telefonie mobilă

De ce nu este bine să-ți lași telefonul la încărcat toată noaptea?

Inventatorul telefonului mobil crede că oamenii petrec prea mult timp cu ochii în telefon

Alexander Graham Bell, inventatorul telefonului. A fost împotriva căsătoriilor între surdo-muți