Damien Hirst, cel mai bogat artist plastic. Craniul cu diamante și rechinul în formol
Damien Steven Hirst este un artist plastic, antreprenor și colecționar de artă englez, unul dintre tinerii artiști britanici care au dominat scena artelor din Marea Britanie în anii 1990, devenind celebru datorită lucrărilor sale provocatoare și controversate.
Damien Hirst este cel mai bogat artist plastic în viață din lume, averea sa fiind estimată, în 2020, la aproximativ 384 de milioane de dolari.
Damien Hirst este cunoscut pentru utilizarea unor materiale neconvenționale, cum ar fi animalele moarte, și pentru explorarea unor teme precum mortalitatea, religia și cultura de consum.
Începutul vieții și educația
Damien Hirst s-a născut la 7 iunie 1965, în Bristol, Anglia. A crescut în Leeds și a urmat cursurile Universității Goldsmiths din Londra, unde a studiat arte plastice. În timpul studenției la Goldsmiths, Hirst s-a implicat în mișcarea Young British Artists (YBAs), care a apărut la sfârșitul anilor 1980 și începutul anilor 1990 și din care făceau parte artiști precum Tracey Emin, Sarah Lucas și Marc Quinn.
Cariera lui Hirst a luat avânt la începutul anilor 1990, atunci când a început să își expună lucrările la Londra și New York. Pentru primele sale lucrări a utilizat animale moarte conservate în formaldehidă.
Cariera
De exemplu, opera numită The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991) a reprezentat un rechin într-un acvariu de sticlă plin cu formol care a devenit una dintre cele mai emblematice lucrări ale lui. Inițial, The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living a fost comandat în 1991 de omul de afaceri britanic de origine irakiană Charles Saatchi, care l-a vândut în 2004 lui Steven A. Cohen (proprietarul, din 2020, a York Mets of Major League Baseball) pentru o sumă nedeclarată, dar despre care se spune că ar fi fost de cel puțin 8 milioane de dolari. Cu toate acestea, titlul cărții lui Don Thompson, The $12 Million Stuffed Shark: The Curious Economics of Contemporary Art, sugerează o cifră mai mare.
Hirst a continuat să exploreze teme legate de mortalitate și religie în lucrările sale ulterioare, cum ar fi For the Love of God (2007), o turnare în platină a unui craniu uman încrustat cu diamante, și The Golden Calf (2008), o sculptură în mărime naturală a unui vițel făcut în întregime din aur. For the Love of God (2007) s-a dorit a fi un memento mori. În 2007, istoricul de artă Rudi Fuchs a descris lucrarea ca fiind „din altă lume, aproape celestă”, proclamând victoria asupra decăderii. În același timp, ea reprezintă moartea ca pe ceva infinit mai implacabil.
8.600 de diamante
Lucrările lui Hirst au fost deseori criticate atât pentru prezentarea lor șocantă și intrigantă, cât și pentru lipsa lor de îndemânare tehnică. Cu toate acestea, au fost destule voci care le-au lăudat profunzimea conceptuală și chiar capacitatea lor de a provoca discuții, dezbateri și controverse.
Cunoscut ca fiind obsedat de taxidermie (arta împăierii animalelor în vederea expunerii lor în muzeele de științe ale naturii), Hirst și-a îndreptat fixația către anatomia umană odată cu realizarea For the Love of God. După ce a cumpărat un craniu uman real de la Get Stuffed, un taxidermist din Islington, Hirst a comandat turnarea craniului în platină. Cu toate acestea, în loc să opteze pentru replicarea dinților craniului original în același metal, Hirst a făcut ca dinții reali ai craniului să fie șlefuiți și introduși în lucrarea de artă finalizată pentru a da un efect și mai macabru.
For the Love of God este cea mai scumpă operă de artă a unui artist în viață, iar pentru realizarea ei Damien Hirst a folosit 8.601 diamante, lucrarea în sine costându-l pe autor în jur de 15 milioane de lire sterline. Realizat în 18 luni, craniul cu bijuterii a fost expus la White Cube din Londra, una dintre cele mai mari galerii de artă din lume, ajungând imediat pe prima pagină a ziarelor internaționale datorită prețului incredibil. Până în prezent, For the Love of God este considerată cea mai scumpă operă de artă contemporană realizată vreodată, Hirst declarând că ideea pentru această lucrare i-a venit după ce a văzut craniu aztec, turcoaz, expus în cadrul British Museum.
În septembrie 2008, Hirst a făcut o mișcare fără precedent pentru un artist plastic în viață, vânzând o expoziție completă, Beautiful Inside My Head Forever, în cadrul unei licitații care a avut loc la Sotheby’s. Licitația a strâns 111 milioane de lire sterline (198 milioane de dolari), doborând recordul pentru o licitație cu un singur artist, precum și propriul record al lui Hirst, de 10,3 milioane de lire sterline pentru The Golden Calf, un animal cu coarne și copite din aur de 18 carate, conservat în formaldehidă.
Acuzat de plagiat
În iulie 2021, artistul Damien Hirst a debutat cu cea mai recentă expoziție a sa, o colecție de 107 picturi de flori de cireș (dintre care 30 au fost expuse). Cu toate acestea, la scurt timp de la vernisaj, un alt artist din Marea Britanie, Joe Machine, l-a acuzat pe Hirst că i-ar fi copiat lucrările anterioare, potrivit acestuia, picturile lui Hirst erau atât de asemănătoare cu ale lui, încât a crezut că se uită la propriile sale lucrări. Deși a precizat că nu erau „copii fidele”, Machine a susținut că existau asemănări evidente și copleșitoare în stil, în alegerile de culori și în tehnicile folosite.
(Machine a realizat și expus picturile sale cu flori de cireș începând din 2006, inclusiv la Galeria Walker din Liverpool, o galerie în care a fost prezent și Hirst.)
Dar acestea nu au fost singurele acuzații de plagiat aduse lui Hirst, de-a lungul carierei sale lui Damien Hirst imputându-se de mai multe ori faptul că ar fi copiat lucrările altor artiști. În ciuda acestui fapt, a avut un succes semnificativ în lumea artei, construindu-și o carieră care se întinde pe mai bine de patru decenii și vinde în mod regulat tablouri de milioane de dolari.
Încă de când eram copil, la ora de desen aveam o ambiție reală. Am vrut să fiu cel mai bun din clasă, dar întotdeauna era un alt tip care era mai bun; așa că m-am gândit: „Nu poate fi vorba de a fi cel mai bun, trebuie să fie vorba despre desenul în sine, de ceea ce faci cu el. Mi-a rămas asta în minte.
Moartea este doar ceva care mă inspiră, nu ceva care mă trage în jos. La școală mi se spunea că sunt morbid, și asta pentru că îmi plăceau filmele de groază și îmi place să fac glume care să sperie.
Arta vine de pretutindeni. Este răspunsul tău la ceea ce te înconjoară.
Surse:
https://www.thetimes.co.uk/article/sunday-times-rich-list-damien-hirst-net-worth-jzbj3dqgv
https://www.myartbroker.com/artist-damien-hirst/10-facts/ten-facts-damien-hirst-for-the-love-of-god
https://www.britannica.com/biography/Damien-Hirst
Vă mai recomandăm să citiți și:
Un cvadrilion de tone de diamante s-ar putea afla sub scoarța Pământului
Gălbenușul de ou a protejat picturile marilor artiști începând cu secolul al XV-lea
Liberace, flamboaiantul showman american. Unul dintre cei mai excentrici artiști ai secolului XX
Banksy, artistul urban care nu vrea să-și dezvăluie identitatea